Citat:
Ursprungligen postat av
wejo
Paris–Roubaix
inställt
Undrar hur det kommer gå med Vueltan, restriktionerna hårdnar i Spanien nu.
Så otroligt tråkigt. Detta alltså trots att arrangörerna redan beslutat att låta vissa avsnitt vara avstängda för publik och minska antalet tillåtna åskådare på målvelodromen kraftigt. Men antalet coronafall har nått rekordnivåer i norra Frankrike och de lokala myndigheterna vill väl visa på handlingskraft och "mod att fatta svåra beslut". Ja, jag sätter det inom citattecken, för jag tror inte att en cykeltävling utomhus är en speciellt stor riskfaktor jämfört med diverse inomhusaktiviteter. Men det är kanske som i Sverige där man förbjuder publik på idrott utomhus men gladeligen låter folk tränga ihop sig i köptempel som Ikea och Gekås.
Vueltan har jag hela tiden varit orolig för, och situationen ser inte bra ut i framför allt Madrid. Men samtidigt är de glest bebodda regionerna som loppet till stor del går i inte alls lika drabbade, så det är kanske främst slutetappen som ligger illa till. Antingen stryker man den helt, eller så förlägger man den i en annan stad hellre än att ställa in hela tävlingen på grund av det.