2009-02-15, 20:59
Medlem
abborrmasters avatar
Själv tjackade jag en ny Trek1000 07 för 7 lökar. Den dög i alla fall för att slå banrekord på roslagshösten.

förövrigt: http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1&id=28&id_nyhed=17498 Hur kan man bara förutsätta att det var hjärtfel på Nolf om man inte hört något snack om det innan?
Citera
2009-02-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Själv tjackade jag en ny Trek1000 07 för 7 lökar. Den dög i alla fall för att slå banrekord på roslagshösten.

förövrigt: http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1&id=28&id_nyhed=17498 Hur kan man bara förutsätta att det var hjärtfel på Nolf om man inte hört något snack om det innan?

Tja, vad har föräldrarna att vinna? Att de får veta saker om sonen de inte ville veta? Grattis er son knarkade ihjäl sig. Då skulle jag nog heller inte få veta och leva med den vita lögnen att det var hjärtfel. Död är han ju likförbannat.

Ang. cykel he jag tänkte skriva om just din cykel och att det går utmärkt att cykla fort även på en lite billigare. Det är helt enkelt så att det inte handlar om cykeln.
Senast redigerad av torden 2009-02-15 kl. 21:19.
Citera
2009-02-15, 21:50
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Ang. cykel he jag tänkte skriva om just din cykel och att det går utmärkt att cykla fort även på en lite billigare. Det är helt enkelt så att det inte handlar om cykeln.
De rent aerodynamiska och viktmässiga vinsterna på en några tusenlappar dyrare cykel är egentligen helt försumbara för en nybörjare. Man kör alltså förmodligen inte Vättern en halvtimme snabbare på en cykel för 20k än en för 10k. Har för mig att jag läste i ett tyskt test att på plan mark har man bara ett par sekunder att vinna på att investera i dyra aerodynamiska hjul, dyrare gummiblandning i däcken, tempobåge eller ram helt i kolfiber till exempel. Sen gör ju vikten naturligtvis lite mer i bergen, men såna finns det ju inte jättemånga av i Sverige åtminstone.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att cyklingen blir roligare och flyter smidigare på en dyrare cykel. Allting väger lite mindre, växlarna sitter klockrent, de små detaljerna är mer genomarbetade, och man känner sig snabbare.
Citera
2009-02-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
De rent aerodynamiska och viktmässiga vinsterna på en några tusenlappar dyrare cykel är egentligen helt försumbara för en nybörjare. Man kör alltså förmodligen inte Vättern en halvtimme snabbare på en cykel för 20k än en för 10k. Har för mig att jag läste i ett tyskt test att på plan mark har man bara ett par sekunder att vinna på att investera i dyra aerodynamiska hjul, dyrare gummiblandning i däcken, tempobåge eller ram helt i kolfiber till exempel. Sen gör ju vikten naturligtvis lite mer i bergen, men såna finns det ju inte jättemånga av i Sverige åtminstone.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att cyklingen blir roligare och flyter smidigare på en dyrare cykel. Allting väger lite mindre, växlarna sitter klockrent, de små detaljerna är mer genomarbetade, och man känner sig snabbare.

Tour alltid denna Tour, den tyskaste av tyska tidningar. Vill man få sina fördommar om mätonanerande tyskar så ska man läsa den. Allt ska mätas, allt ska ha ett tal. 5.4 5.4 5.4!! Även subjektiva saker försöker man mäta objektivt. Inte sagt att de har fel, men den är lustig på så sätt att den bekräftar fördomar. Men i övrigt tror jag på resultatet, som nybörjare kör man helt enkelt inte tillräckligt fort.

http://analyticcycling.com/ är också rolig, där kan du stoppa in egna parameterar så räknar den ut saker åt dig (utvecklade effekt t.ex.).
Citera
2009-02-16, 00:45
Medlem
Damerna körde GP i Sacramento idag och eftersom vädret är kasst i Kalifornien visade man bilder därifrån nyss, Emilia Fahlin tog hem efter att varit i en 13 man stark utbrytning.

Kul med svenska framgångar. Cancellara har tydligen hoppat av och ryktet säger att Lance vurpat. Dessutom fick han sin cykel stulen igår.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article4421636.ab
Citera
2009-02-16, 12:11
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Damerna körde GP i Sacramento idag och eftersom vädret är kasst i Kalifornien visade man bilder därifrån nyss, Emilia Fahlin tog hem efter att varit i en 13 man stark utbrytning.

Kul med svenska framgångar. Cancellara har tydligen hoppat av och ryktet säger att Lance vurpat. Dessutom fick han sin cykel stulen igår.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article4421636.ab

Jepp, vi fick oxå in de bilderna Inte fy-skam, det var däremot resten av bilderna... Shit vad kasst. Men ingen vurpa från Lance inte, Lance ramlar ju i princip aldrig.
Citera
2009-02-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Det jag fascineras av när det gäller dopingen inom cykel, och som särskiljer den från övriga konditionsidrotter, är att många åkare är knarkare på riktigt. Känns helt sjukt - tänk er t.ex. Elofsson eller Södergren höga på horse!
Jag håller kanske inte med formuleringen "många åkare är..", men du har en poäng.
Skulle nog säga att cyklingen har ju stjärnor på ett annat sätt än de flesta andra långdistansidrotter. Pantanis och VDBs öden t.ex. är väl typiska för tragiska superstjärnor snarare än cyklister. Att Boonen drar kokain och är tillsammans med tonåringar är väl inte konstigare än om en fotbolllsstjärna gör det.
Citera
2009-02-16, 21:54
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politburo
Jag håller kanske inte med formuleringen "många åkare är..", men du har en poäng.
Skulle nog säga att cyklingen har ju stjärnor på ett annat sätt än de flesta andra långdistansidrotter. Pantanis och VDBs öden t.ex. är väl typiska för tragiska superstjärnor snarare än cyklister. Att Boonen drar kokain och är tillsammans med tonåringar är väl inte konstigare än om en fotbolllsstjärna gör det.

Nej, inte än att en fotbollsspelare gör det, MEN än att en stjärna i en stenhård konditionsidrott gör det! Visst kan stjärnstatusen påverka, men den relativt sett stora mängden cyklister som åkt dit för "partydroger" tyder på att även andra faktorer spelar in.

Jag tror att en anledning är att många cyklister umgås så tätt med riktiga droger, som amfetamin etc, i prestationshöjande syfte gör att de har lättare att börja ta dem på fritiden också. Ullrich har ju t.ex. också åkt dit med amfetamin i blodet och Simoni med kokain (fast han hade ju fått i sig det via godis som hans faster köpt i Peru..).
Senast redigerad av Jimmy Hjort 2009-02-16 kl. 22:00.
Citera
2009-02-17, 00:23
Medlem
Citat:
Jag tror att en anledning är att många cyklister umgås så tätt med riktiga droger, som amfetamin etc, i prestationshöjande syfte gör att de har lättare att börja ta dem på fritiden också.
I så fall skulle jag nog snarare undra varför t.ex. inte fler längdskidåkare åker fast med kokain, om jag får spetsa till det lite. Men jag vill inte spekulera i ett sånt tråkigt ämne så jag lämnar den och liknande diskussioner.
Citera
2009-02-17, 18:54
Medlem
abborrmasters avatar
[quote=Jimmy Hjort]
Jag tror att en anledning är att många cyklister umgås så tätt med riktiga droger, som amfetamin etc, i prestationshöjande syfte gör att de har lättare att börja ta dem på fritiden också. QUOTE]
Låter ju helt klart naturligt, annars skulle de kanske bara bli alkisar
Citera
2009-02-17, 22:16
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politburo
I så fall skulle jag nog snarare undra varför t.ex. inte fler längdskidåkare åker fast med kokain, om jag får spetsa till det lite. Men jag vill inte spekulera i ett sånt tråkigt ämne så jag lämnar den och liknande diskussioner.

Du har missat poängen. Längdåkare, och andra konditionsidrottare, dopar sig förvisso, men de brukar hålla sig till bloddoping, EPO, anabola etc. Det som gör cykeldoping speciell att den har en lång historik med klassiskt knark, se t.ex. ovan angående Belgian mix.
Citera
2009-02-17, 22:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Du har missat poängen. Längdåkare, och andra konditionsidrottare, dopar sig förvisso, men de brukar hålla sig till bloddoping, EPO, anabola etc. Det som gör cykeldoping speciell att den har en lång historik med klassiskt knark, se t.ex. ovan angående Belgian mix.

Det har förekommit framför allt inom löpningen att man har dopat sig med amfetamin som man sedan har haft svårt att sluta med karriären är över. Nu snackar vi dock ett par decennier bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in