2012-09-28, 22:15
Medlem
Lantbruks avatar
Är du blyg, introvert och lite tillbakadragen?
Har du varit utstött eller rentav mobbad under din uppväxt?
Om inte, upplever du att du är osynlig, att du inte är ett föremål för någon emotionell investering, som en statist i en film, ointressant och tråkig?
Känner du att du kunde ta livet av dig utan att folk egentligen skulle bry sig i någon nämnvärd utsträckning?
VILL du ta livet av dig?
Mår du dåligt över din situation?
Har den främsta (och kanske enda?) komplimangen du fått i ditt liv varit hur SNÄLL du är?
Har du problem med tjejerna och har dina föräldrar (som du nästan alltid varit lojal mot), dina lärare (som du nästan alltid har varit en mönsterelev åt), dina syskon, dina kompisar eller tjejer som du varit olyckligt kär i (eller tjejer i allmänhet) sagt åt dig - när du yttrar dig olycksbådande om din oförmåga att attrahera tjejer - att "det löser sig alltid, det finns jättemånga tjejer som vill ha en kille som dig"?
Har du varit självuppoffrande och i många fall placerat din omgivnings välmående framför ditt eget välmående?
Har du inte ett fördelaktigt utseende och är du en smula tafatt och klumpig?
Har du dåligt självförtroende?

Om du känner igen dig själv i något eller kanske i allt det som jag har skrivit, så grattis, du är en SNÄLL kille. Ni vet, den där lite alldagliga och vanliga och omtänksamma killen. Perfekt pojkvänsmaterial... eller?
Är snälla killar verkligen attraktiva och omtyckta och respekterade? Vi vet att folk i vår omgivning säger att så är fallet, men menar dom det, verkligen? Är du en riktig människa, i deras ögon, en människa som förtjänar att respekteras och tas på allvar?

Förtjänar du att älskas och bli omtyckt av någon?

För att svara på detta måste vi försöka illustrera hur tjejers attraktion till killar fungerar. Hur "systemet" är uppbyggt. Jag har valt att illustrera det hela som en pyramid (och förklaring följer nedan):

Alfa

o

Status Spänning

VILL du ha tjejer så är regeln följande: håll dig så långt borta från pyramidens mitt som möjligt. Vill du sen ha bra tjejer (funderade att sätta citationstecken runt ordet "bra" då det inte finns en objektiv definition på vad en bra människa är för nåt, men låt oss för enkelhetens skull generalisera) så är regeln att hålla dig så högt upp på pyramiden som möjligt, fast INTE innanför den.
Pyramiden är här illustrerad som en triangel och vid varje hörn finns tre typer av killar/män som kvinnor/tjejer attraheras av:

. Status - vid det ena nedre hörnet finns högstatus-mannen. Personen som, på ett eller annat sätt, symboliserar STATUS. Detta kan handla om olika saker beroende på vilka tjejer det rör sig om. Pengar, utseende eller kändisskap, det spelar egentligen ingen roll, har du status så har du tillgång till brudar. Män som har status är män som inte bedöms för sin person, för sina inre egenskaper, utan för den höga status som man av olika skäl har i besittning. Högstatus-män kan vara alltifrån artister som Norlie och KKV, till fotbollsspelare som Christiano Ronaldo, till skådespelare som Mikael Persbrandt, till politiker som Anders Borg eller helt enkelt den dominanta killen i ett kompisgäng. Mannen eller killen ifråga utnyttjas (oavsett om det handlar om ett simpelt knull eller något seriösare) som en statussymbol vars stjärnglans kvinnan eller tjejen kan sola sig i, och i många fall utnyttjar han tjejen som en knullmadrass.

. Spänning - vid det andra nedre hörnet finns män som erbjuder spänning, män som lite löjligt brukar beskrivas som bad boys (fjantigt ord egentligen). Till skillnad från högstatus-mannen, vars yta det är som gör vederbörande attraktiv, så är det bad boys inre som gör en kvinna eller tjej intresserad av vederbörande. Här, i denna grupp, återfinns ofta samhällets bottenskrap; ligister, kriminella, psykopater o.s.v..
Bad boys erbjuder kvinnor en emotionell kick, en krydda i tillvaron, en exotisk arom.
Bad boys sticker ut, och "FUCK the society"-attityden som dessa män utstrålar upplevs som manlig och sexig av kvinnorna. Det är oftast inte svineriet eller "farligheten" i sig som kvinnorna attraheras av, däremot krävs det ofta egenskaper som viljestyrka, mod, kaxighet, uppkäftighet och allmän tuffhet för att en man ska bli en bad boy och revoltera mot samhället, och det är dessa egenskaper som framkallar attraktion hos kvinnorna.

Gemensamt för både högstatus-mannen och bod boy-tuffingen är hur enkelt de har det när det kommer till tjejer. Deras liv är nödvändigtivs inte en dans på rosor och jag vill heller inte förmedla bilden av att de nödvändigtivs glidit igenom livet på en räkmacka. Men just när det kommer till tillgång på tjejer så har dessa två typer av män det väldigt lätt och behöver inte anstränga sig nämnvärt för att få åtnjuta kvinnlig närhet, eftersom de är så "självsäkra".

Högst uppe på pyramiden hittar vi:

. Alfa - Alfahannen är vad som brukar beskrivas som en "riktig man". Notera hur hans plats i rangordningen är dels över högstatus-mannen och bad boy-tuffingen, men han befinner sig också balanserat mitt emellan. Alfahannen tar de bästa delarna av de två andra typerna av män och rör ihop det till en för de flesta kvinnor oemotståndlig gryta. Hans liv och karaktär präglas av framgångsrikedom, ödmjukhet, ett elegant sinne för humor i samband med en välkalibrerad kombination av charmig fräckhet samt en välbehaglig trygghet i sig själv och sin förmåga att beskydda en kvinna och eventuella barn. Han är ett kap, helt enkelt. Och han har därmed råd att vara selektiv i sitt sökande efter en lämlig partner.

Högstatus-mannen, bad boy-tuffingen och alfahannen, detta är de tre typer av män som de flesta kvinnor vill ha. Att jag valt en pyramid för att illustrera detta "system" har en anledning; jag vill inkludera kvinnors hypergami i ekvationen =
De flesta tjejer och kvinnor har i princip aldrig några egentliga svårigheter att skaffa sig sexuella partners eller pojkvänner, utan behöver oftast inte anstränga sig nämnvärt för att få tillgång till detta. Hypergamin leder dock till att det finns ett överskott av tjejer och kvinnor som konkurrerar om den lilla minoriteten av alfahannar, och eftersom tjejer och kvinnor ofta dömer ut en stor andel män (som inte kvalar in som alfahannar) som odugliga så VÄLJER hon istället att vara ensam. "Ensamheten", och sorgen som hon känner över att inte bli älskad av en alfahanne, leder ibland till frustration och ängslan, och för att fylla ut tomrummet som hon känner inom sig så kompenserar hon hennes oförmåga att attrahera alfahannar genom att istället tillgodose hennes behov av status och spänning. Detta sker genom att ha sex med, eller försök (av varierad framgång) att bli tillsammans med, antingen högstatus-mannen eller bad boy-tuffingen (som i sin tur "shemaknullar" flera andra tjejer och kvinnor i samma sits). Samtidigt har alfahannen valt en lämplig kvinna till sin partner, vilket ofta är kvinnan som varit ambitiös nog att anstränga sig genom att ha klättrat upp till pyramidens topp.

...
Senast redigerad av Lantbruk 2012-09-28 kl. 22:30.
2012-09-28, 22:16
Medlem
Lantbruks avatar
...

Så, var kommer då den SNÄLLA killen in i ekvationen? Jo, han sitter någonstans inne i pyramidens centrum, ofta hopplöst nersjunken i grubblerier och funderingar och sorgsna tankar som "vad gör jag för fel?" Desto längre ut från pyramidens centrum en kille eller en man befinner sig, desto högre chanser är det att vederbörande kan lyckas att skaffa sig en vanlig och fin flickvän eller hustru.

Alla "snälla killar" som läser det hör bör vara medvetna om följande; det FINNS en väg ut, men den vägen är kantad av giftormar, dödsfällor och lömska dimmridåer, och många som har försökt att ta sig ut har misslyckats på de allra mest brutala och hänsynslöst förödande sätt. För att minimera era risker att misslyckas har jag därför startat den här tråden för att hjälpa er.

Det första ni bör göra är att ställa er frågan VAD det är som ni har att erbjuda. Svaret är givet; eran SNÄLLHET. Snällhet ÄR en uppskattad egenskap, och många högstatus-män och bad boy-tuffingar, för att inte tala om alfahannarna, är snälla människor i någon mening. Skillnaden är att för dom är deras snällhet en "accessoar", en del av dom. För er är dock snällhet den mest betydande delen av eran personlighet, så att förlora eran snällhet vore att förlora ALLT. Och det är just detta som fällorna på vägen ut ur pyramiden är gillrade för; att testa eran mentala styrka, att frånta er eran snällhet, att göra er tomma, att förgöra er innifrån. Vill ni verkligen att det ska hända?
Om ni misslyckas med att att ta er ut från pyramidens centrum kommer ni att falla ner i den sociala marknadens mörkaste avgrunder - du kommer att bli ett creep, en förlorare. Det blir din stämpel, din livslott; utdömd, avskydd, frånstött.
Det finns dock knep för att ni ska undslippa creep-facket.

Snälla killar har triangulerats in i en livssituation av emotionell fångenskap, och ser lyckade människor överallt omkring dom själva, samtidigt som de känner sig misslyckade och värdelösa. Detta göder, för dig som sitter i denna sits, en känsla av maktlöshet och förbittring, eftersom du inte kan förstå hur lilla du har hamnat så snett och avsides i livet, du som gjorde allt som du blev tillsagd att göra. Du som behandlade tjejer och kvinnor med respekt men som ändå blev överkörd av scumbags och ytliga players. Dessa tankespiraler är FARLIGA, och är ett resultat av de dimmridåer och rökelser som du andats in under hela din uppväxt; du har LITAT på de puttinuttiga visdomsorden och de tröstande kommentarer som du alltid har blivit matad med. Att "alla duger som dom är" och "att man ska vara sig själv" kanske är sant om man är en kvinna, men du är en MAN. En kvinna har ett människovärde, en man, däremot, måste kämpa för och bevisa sitt människovärde, och i förlängningen sin attraktivitet. Snälla killar har, som resultat av sin tillbakadragna och självuppoffrande personlighet, blivit grundlurade i denna fråga, de har kastrerats och saknar den fighting spirit som samhället kräver av dom. De har "lärt" sig en sak, att tjejer uppskattar vanliga, lugna och blyga killar, men samhället (eller "pyramiden") fungerar ofta inte så (tyvärr) och detta måste ni inse innan ni uppvisar följande "symtom", nämligen ifrågasättandet:

"Jag som är så SNÄLL, varför vill ingen tjej ha mig? Tjejer vill ju ha SNÄLLA killar, men de väljer att istället dejta elaka killar. Varför?"

Detta kan inte tillräckligt noga betonas: ovanstående tankestrukturer är oerhört farliga. Att som snäll kille odla förbittring och börja ifrågasätta vad man (måhända legitimt) upplever som hyckleri och orättvisa är som att börja hosta blod under digerdöden. Du uppvisar symtom som skoningslöst kommer att leda dig ner i creep-avgrunderna. Du har klivit i fällan, och det finns inget, verkligen INGET, som är så avskytt och föraktansvärt som en snäll kille som börjar ifrågasätta pyramidens struktur och trovärdighet. Du kan yttra sexistiska kommentarer till tjejer, du kan bete dig svinigt, du kan misshandla, våldta och mörda, men det finns INGET som gör dig så isolerad, så hatad, så omöjlig att älska, som att ifrågasätta tjejers och kvinnors generella omdöme när det kommer till partnerval. Det tråkiga är att de flesta snälla killar initialt inte inser det tabubelagda med att kritisera det här "systemet", och den onda cirkeln är därmed redan satt i rullning, och sakta men säkert kommer din snällhet att förtvina bort, och kvar kommer det endast att vara... ett creep, om du inte lär dig att känna igen varningstecknen.
Högstatus-männen, bad boy-tuffingarna och alfahannarna har snällheten som en integrerad del av sin attraktiva identitet. SNÄLLA killar använder dock sin snällhet som något att hävda sig med, och den dagen man inte längre ÄR snäll mot människor, utan istället använder sin snällhet som en reklamskylt, så har snällheten försvunnit. Då är du helt enkelt ingen snäll människa längre. Du är ingenting!
När dessa bittra tankegångar börjar manifestera sig så förelsår jag att ni inte investerar någon energi i dessa tankegångar, hur vettiga och analytiskt träffsäkra de än må vara, utan försök att använda er av stopptankar istället. En KBT-terapeut kanske kan hjälpa er med detta, för det är centralt att ni inte låter dessa tankar övermanna er. För om ni gör det så kommer domen att vara skoningslös. Ta ansvar för era tankar, för vi som inte gjorde det har fallit i fällan och lever idag patetiska och miserabla liv och vi får inte ens vänliga klappar på axeln längre.

Jag skriver inte den här tråden för att visa er vägen ut, utan för att ni ska lära er att identifiera de fällor som jag har redogjort för ovan. Ta vara på era liv, och ta ansvar för era liv, och betrakta oss som inte gjorde det som ett varnande exempel för vad som kan hända om ni själva faller ner i fällan.

You can identify the system, you can criticize the system, you can blaim the system, you can hate the system, but you can NEVER defeat the system!

Det här blir mitt sista inlägg. Jag kommer att lämna flashback och äntra evigheten. Sayonara.
2012-09-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
...

text.

Först en mkt intressant och mkt sann fundering

sen, ska du ta livet av dig?
Senast redigerad av jp89 2012-09-28 kl. 22:22.
2012-09-28, 22:22
Medlem
GanskaNormals avatar
Ta livet av sig är väl lite överdrivet. Men han kanske skall försöka sig på ett liv utanför Flashback.
Kan bli svårt men går säkert....
2012-09-28, 22:23
Medlem
6400 inlägg och nu på en fredagskväll skall du lägga ned FB. Lägg av, har du rökt på eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaNormal
Ta livet av sig är väl lite överdrivet. Men han kanske skall försöka sig på ett liv utanför Flashback.
Kan bli svårt men går säkert....

Vad menar han då med evigheten? livet är ju inte för evigt men döden är lite offtopic kanske
Medlem
Mandi74s avatar
Har dessa tankar övermannat dig?

Vad innebär evigheten?
2012-09-28, 22:27
Medlem
GanskaNormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Vad menar han då med evigheten? livet är ju inte för evigt men döden är lite offtopic kanske

Försökte bara se det från den ljusa sidan. Kanske skall göra ett coolt avslut på ett inarbetat konto med 6400 inlägg för att sedan starta ett nytt för att läsa allt svammel om att han kasta in handduken. Va fan vet jag..
2012-09-28, 22:29
Medlem
teflonpannan69s avatar
Ja må kanske inte gilla dig och dina åsikter, men det förändrar inte det faktumet att allt liv är värdefullt. Gör det inte.
2012-09-28, 22:33
Medlem
Sittkissares avatar
Varför bör alla snälla killar läsa den här tråden? Jag är jättesnäll men känner mig så långt ifrån självmordbenägen man kan komma, jag är inte heller blyg, inte tillbakadragen, blev inte mobbad, jag mår inte dåligt, jag känner mig inte ointressant, inte dåligt självförtroende osv osv.

Det du verkar beskriva är betahanar, deprimerade enstöringar osv osv. Man kan vara hur snäll som helst men samtidigt må bra och vara trygg i sig själv. Förstår inte varför jag bör läsa den här tråden.
2012-09-28, 22:33
Medlem
zorzes avatar
Mycket tänkvärt, lät olyckbådande de sista två raderna,vad menar du?
2012-09-28, 22:39
Bannlyst
Det gör så ont i mig att behöva läsa såna här saker svart på vitt. Vet inte hur jag ska kunna leva vidare med vetenskapen om att ingen tjej vill ha snälla killar.

Önskar att jag kunde spola tillbaka min hjärna till tiden då jag var ung och dum. Jag fick inga tjejer då heller men då levde jag åtminstone lycklig i min ovetenskap. Då gjorde jag försök på tjejer. Jag försökte att ragga och försökte ha ett självförtroende. Självklart misslyckades jag varje gång. Då visste jag inte vad det berodde på och tänkte väl att jag gjort något fel. Eller att hon faktiskt hade en pojkvän som hon sa.

Nu när jag vet hur det ligger till försöker jag inte längre. Jag har inga krafter kvar till det. Mina krafter överhuvudtaget börjar ta slut. För vad är meningen med att leva ett miserabelt liv i ensamhet. Förlöjligad och plågad över att man är snäll.

Om alternativen står mellan att ta livet av sig eller göra allt för att bedöva sitt samvete för att kunna bli en badboy känns det som att det kvittar vilket jag väljer. Jag är död i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in