2012-09-28, 20:55
Medlem
Bk9s avatar
Jag fick en hembränningapparat utav aluminium. Det är som en tunna och sen två rör som man trycker in i locket på den. Sen stor rören rakt upp och som har massa slangar i sig. Som sen ska sippa ur vätska(sprit)
Men jag hittade en påse med detta i http://www.bilddump.se/bilder/20120928182617-83.180.253.209.jpg
dessa små saker ligger i aluminiumröret också. Vart köper man sånt och vad används det till?

Vet inte om jag la denna på rät plats. Annars är det bara att flytta på den
Citera
2012-09-28, 21:04
Medlem
jävligt dålig bild men är det gamla proppar som en del använder i stället för kol
Citera
2012-09-28, 21:07
Medlem
ursäkta nu fick jag skärpa på bilden ja det är något av keramik kan vara proppar som man använder för filtrerin rening
Citera
2012-09-28, 21:10
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanos
ursäkta nu fick jag skärpa på bilden ja det är något av keramik kan vara proppar som man använder för filtrerin rening
Yes, inte för att jag har en hembränningsaparat hemma men jag har ett renings-system till ett stort akvarium som använder både dessa proppar samt kol

Vet personligen inte var man köper dessa i större mängd, men vill du vara jättehemlig av dig så kan du säkert gå till en djuraffär och be om att få köpa detta till din renare
Citera
2012-09-28, 21:10
Medlem
Bk9s avatar
hehe jag vet inte den bästa bilden hehe. Men var kan man köpa sådant som ligger i påsen? Eller är det aktiv kol man använder nu?
Jag tror det är foa brännare jag har fått hehe. Den är mycket lik iallafall
Citera
2012-09-28, 21:13
Medlem
Bk9s avatar
Zelogath heter dom proppar? hur mycket får man per påse och hur länge håller dom?
Citera
2012-09-28, 21:14
Medlem
zepofans avatar
Googla på rachigringar så finner du en del.
Citera
2012-09-28, 21:16
Medlem
du får ett betydligt bättre resultat med kol du annars tar du vanliga säkringar som du tar ur tråden och sanden som många gör men jävligt dumt att snåla in på kol
Citera
2012-09-28, 21:20
Medlem
Bk9s avatar
zepofan: Tack som fan vad används dom till? Är dessa som aktiv kol?
Citera
2012-09-28, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Googla på rachigringar så finner du en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Bk9
zepofan: Tack som fan vad används dom till? Är dessa som aktiv kol?
Det är ringarnas stora yta som hjälper alkoholen att koka bort från vattnet.
Förenklat ökar kvaliten på spriten!

Det är inte samma sak som kol...
Citera
2012-09-29, 01:57
Medlem
charkovs avatar
Dom är helt enkel till för att ha som fyllning i kolonner för att kunna stabilisera värmen.

Prova annars själva med kolonnfyllning och sedan utan för att se hur svårt om inte omöjligt det är att hålla den konstanta lämpliga temperaturen.
Citera
2012-09-29, 18:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanos
du får ett betydligt bättre resultat med kol du annars tar du vanliga säkringar som du tar ur tråden och sanden som många gör men jävligt dumt att snåla in på kol
Kol?
rachingringar använder man i brännaren, för få större yta i processen(reflux = starkare och renare sprit än utan).
Detta och skurbollar är populärt till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in