• 1
  • 2
2005-04-02, 21:21
Medlem
Jasminas avatar
ja, hur blir man en riktig cyniker? Måste man ha levt X-antal år, eller finns det någon författare vars böcker kan hjälpa en på traven?
Citera
2005-04-02, 21:26
Medlem
colds avatar
mina kanske..vet inte,
Citera
2005-04-02, 21:29
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmina
ja, hur blir man en riktig cyniker? Måste man ha levt X-antal år, eller finns det någon författare vars böcker kan hjälpa en på traven?

För mig räcker det gott att se folk i omgivningen som lyckas bättre än du själv. Som har ambitioner och brinner för det som gör. Sen tittar jag på mig själv och suckar. Voila, cynismen frodas! Vill man göra cynismen ännu starkare kan man hitta någon som är som du själv, och förakta omgivningen tillsammans. Det finns ingen som kan dra en en cyniker så mycket som en annan cyniker!
Citera
2005-04-02, 21:48
Medlem
dIRe_s avatar
Lite info:

http://etext.lib.virginia.edu/cgi-lo....cgi?id=dv1-75
http://en.wikipedia.org/wiki/Diogenes_of_Sinope
Citera
2005-04-03, 10:07
Medlem
Djävulens avatar
Citat:

Vill du verkligen bli det? Jag tänker på snubbar som Curt Cobain som slapp allt sånt där, för jag tror du tänker på "spleen" eller på svenska
"ledan". Vill du bli gammal och less? Jag vet inte, är det värt det?

Men det finns utvägar även ur ledan, det gäller att som ( tack för länken DIre ) Diogenes och det som högmodiga filosofer associerar ( felaktigt
naturligtvis ) med cynism, att sträva efter fattigdom. Fast det är svårt; det kan bli maniskt.

Fallgropar överallt ser ni...livet är en pest. Se på bonden, eller vad det påven, som gick bort ( kvävdes ). Vad det värt det?
Citera
2005-04-03, 10:52
Medlem
Varför vill du bli en cyniker?
Citera
2005-04-03, 23:58
Medlem
Spaders avatar
Ja varför "vill" man bli det?
Det är något man motvilligt (oftast) utvecklas till... iaf i mitt fall.

/Spader
Citera
2005-04-04, 13:16
Awaiting Email Confirmation
Sympati, omtanke, hjälp, tecken på intresse osv. är inte alltid menat till andras gangn, eller kanske t o m sällan. Förmodligen besitter alla mer och mindre cynism. Frågan är om vi ger uttryck för den.

Men fullkomligt cynisk är inte något man bara blir, utan något man eventuellt uppnår med tiden - eller tvärtom, beroende på vilka glasögon du har på dig.
för övrigt tror jag att man ska lida av grövre psykiska störningar för att kunna kallas "äkta" cyniker
Citera
2005-04-04, 21:44
Medlem
Jasminas avatar
nånting fick mig att tro att det var ett sunt sätt att se på livet.. hum.. det kanske inte var så genomtänkt . hur som helst vilka filosofer är kända syniker? boktips?
Citera
2005-04-04, 21:47
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
För mig räcker det gott att se folk i omgivningen som lyckas bättre än du själv. Som har ambitioner och brinner för det som gör. Sen tittar jag på mig själv och suckar. Voila, cynismen frodas! Vill man göra cynismen ännu starkare kan man hitta någon som är som du själv, och förakta omgivningen tillsammans. Det finns ingen som kan dra en en cyniker så mycket som en annan cyniker!
Du, om det är dig själv du baserar det på, låter mer bitter än cynisk.
Citera
2005-04-04, 22:33
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
nånting fick mig att tro att det var ett sunt sätt att se på livet.. hum.. det kanske inte var så genomtänkt . hur som helst vilka filosofer är kända syniker? boktips?

Vi vet inte riktigt vad en cyniker är. Har du sett reproduktioner av Rafaels "Skolan i Athen". Jag bifogar en länk nedan. Ser du killen som ligger och vräker sig vid trappan. Han är en cyniker - men jag tror inte att en sån snubbe skriver så mycket.

http://www.larshammaren.se/bilder/2_...kolaniaten.gif

Observera reaktionen hos den grönklädde med nåt vitt som vänder ryggen till - vet du vem det är? Det är assistenten i filosofi.

Det rör sig alltså om en "attityd", han är föraktad eller hur. Om du vill lära känna cynikern varför inte bekanta dig med en så kallad pundare ( dom är inte farliga ) som är så föraktad...han har nog inget på universitetet att göra. Men observera Platon och Aristoteles - dom struntar nog både i assitenten och pundaren hahaha

Men om du är tjej så kan du ju bekanta dig med Diotima...en härlig kvinna. T o
m Sokrates ( spelar ) blir förlägen. Jag tror att han är lite förtjust. Finns att läsa om i den berömda lilla skriften "gästabudet. Behöver jag tillägga att det rör sig om Platon?
Citera
2005-04-04, 23:48
Medlem
är inte cyniker nära besläktad med pessimisten? en cyniker är för mig en sådan som gärna misstror andra och ser det mesta i svart.

en cyniker som ser en rik man dela ut pengar till hemlösa kankse tänker att: det där gör han för sin egen vinnings skull

det är trist med cyniker utan distans till sig själva, som tar sin cynism på för stort allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in