• 1
  • 2
2005-04-02, 21:21
Medlem
Jasminas avatar
ja, hur blir man en riktig cyniker? Mste man ha levt X-antal r, eller finns det ngon frfattare vars bcker kan hjlpa en p traven?
Citera
2005-04-02, 21:26
Medlem
colds avatar
mina kanske..vet inte,
Citera
2005-04-02, 21:29
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmina
ja, hur blir man en riktig cyniker? Mste man ha levt X-antal r, eller finns det ngon frfattare vars bcker kan hjlpa en p traven?

Fr mig rcker det gott att se folk i omgivningen som lyckas bttre n du sjlv. Som har ambitioner och brinner fr det som gr. Sen tittar jag p mig sjlv och suckar. Voila, cynismen frodas! Vill man gra cynismen nnu starkare kan man hitta ngon som r som du sjlv, och frakta omgivningen tillsammans. Det finns ingen som kan dra en en cyniker s mycket som en annan cyniker!
Citera
2005-04-02, 21:48
Medlem
dIRe_s avatar
Lite info:

http://etext.lib.virginia.edu/cgi-lo....cgi?id=dv1-75
http://en.wikipedia.org/wiki/Diogenes_of_Sinope
Citera
2005-04-03, 10:07
Medlem
Djvulens avatar
Citat:

Vill du verkligen bli det? Jag tnker p snubbar som Curt Cobain som slapp allt snt dr, fr jag tror du tnker p "spleen" eller p svenska
"ledan". Vill du bli gammal och less? Jag vet inte, r det vrt det?

Men det finns utvgar ven ur ledan, det gller att som ( tack fr lnken DIre ) Diogenes och det som hgmodiga filosofer associerar ( felaktigt
naturligtvis ) med cynism, att strva efter fattigdom. Fast det r svrt; det kan bli maniskt.

Fallgropar verallt ser ni...livet r en pest. Se p bonden, eller vad det pven, som gick bort ( kvvdes ). Vad det vrt det?
Citera
2005-04-03, 10:52
Medlem
Varfr vill du bli en cyniker?
Citera
2005-04-03, 23:58
Medlem
Spaders avatar
Ja varfr "vill" man bli det?
Det r ngot man motvilligt (oftast) utvecklas till... iaf i mitt fall.

/Spader
Citera
2005-04-04, 13:16
Awaiting Email Confirmation
Sympati, omtanke, hjlp, tecken p intresse osv. r inte alltid menat till andras gangn, eller kanske t o m sllan. Frmodligen besitter alla mer och mindre cynism. Frgan r om vi ger uttryck fr den.

Men fullkomligt cynisk r inte ngot man bara blir, utan ngot man eventuellt uppnr med tiden - eller tvrtom, beroende p vilka glasgon du har p dig.
fr vrigt tror jag att man ska lida av grvre psykiska strningar fr att kunna kallas "kta" cyniker
Citera
2005-04-04, 21:44
Medlem
Jasminas avatar
nnting fick mig att tro att det var ett sunt stt att se p livet.. hum.. det kanske inte var s genomtnkt . hur som helst vilka filosofer r knda syniker? boktips?
Citera
2005-04-04, 21:47
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Fr mig rcker det gott att se folk i omgivningen som lyckas bttre n du sjlv. Som har ambitioner och brinner fr det som gr. Sen tittar jag p mig sjlv och suckar. Voila, cynismen frodas! Vill man gra cynismen nnu starkare kan man hitta ngon som r som du sjlv, och frakta omgivningen tillsammans. Det finns ingen som kan dra en en cyniker s mycket som en annan cyniker!
Du, om det r dig sjlv du baserar det p, lter mer bitter n cynisk.
Citera
2005-04-04, 22:33
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
nnting fick mig att tro att det var ett sunt stt att se p livet.. hum.. det kanske inte var s genomtnkt . hur som helst vilka filosofer r knda syniker? boktips?

Vi vet inte riktigt vad en cyniker r. Har du sett reproduktioner av Rafaels "Skolan i Athen". Jag bifogar en lnk nedan. Ser du killen som ligger och vrker sig vid trappan. Han r en cyniker - men jag tror inte att en sn snubbe skriver s mycket.

http://www.larshammaren.se/bilder/2_...kolaniaten.gif

Observera reaktionen hos den grnkldde med nt vitt som vnder ryggen till - vet du vem det r? Det r assistenten i filosofi.

Det rr sig allts om en "attityd", han r fraktad eller hur. Om du vill lra knna cynikern varfr inte bekanta dig med en s kallad pundare ( dom r inte farliga ) som r s fraktad...han har nog inget p universitetet att gra. Men observera Platon och Aristoteles - dom struntar nog bde i assitenten och pundaren hahaha

Men om du r tjej s kan du ju bekanta dig med Diotima...en hrlig kvinna. T o
m Sokrates ( spelar ) blir frlgen. Jag tror att han r lite frtjust. Finns att lsa om i den bermda lilla skriften "gstabudet. Behver jag tillgga att det rr sig om Platon?
Citera
2005-04-04, 23:48
Medlem
r inte cyniker nra beslktad med pessimisten? en cyniker r fr mig en sdan som grna misstror andra och ser det mesta i svart.

en cyniker som ser en rik man dela ut pengar till hemlsa kankse tnker att: det dr gr han fr sin egen vinnings skull

det r trist med cyniker utan distans till sig sjlva, som tar sin cynism p fr stort allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in