2012-09-28, 16:08
Medlem
Smurfgenerals avatar
Blev lite nyfiken på raden "och kommer jag än mitt i det förlovade land" ifrån Värmlandsvisan; någon som vet vad det betyder (mer än "bort från Värmland)?
Citera
2012-09-28, 16:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Blev lite nyfiken på raden "och kommer jag än mitt i det förlovade land" ifrån Värmlandsvisan; någon som vet vad det betyder (mer än "bort från Värmland)?

Även om jag kommer till mitten [den bästa delen] av det förlovade landet.

Det vill säga Värmland betyder mest, inget kan hindra personen från att återvända dit.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-09-28 kl. 16:23.
Citera
2012-09-28, 17:38
Medlem
egon2bs avatar
NE skriver:
förlovade landet, eg. det förlovade landet, löftets land, det utlovade landet, beteckning på Kanaans land som Gud lovade Abraham enligt bl.a. Första Moseboken 12:7 och Femte Moseboken 34:4. Det förlovade landet tecknas som "ett land som flödar av mjölk och honung" (Tredje Moseboken 20:24). Det bevingade uttrycket har spritts från den svenska kapitelrubriken över Femte Moseboken 34 i Gustav II Adolfs och Karl XII:s biblar. Det används även om andra drömländer och utopier.
Eldorado och Utopia är andra drömländer. Thailand är drömlandet för någon.

I värmländsk miljö har det förlovade landet fått gestalt via Selma Lagerlöfs verk Jerusalem. Det är inte omöjligt att Selma påverkats av Värmlandsvisan, i någon mån. Eller snarare, refenserna konvergerar i Jerusalem med omnejd. De svärmiska resenärerna lockades till en amerikansk koloni. Wikipedia om boken:
I Jerusalem anslöt sig svenskarna till "The American Colony" som utövade välgörenhet för stadens invånare. ...
Så finns det en modern situation. Västbanken är en del av det förlovade landet – “with a little help from our friends”. Gaza är inte lika förlovat av någon gud.
Senast redigerad av egon2b 2012-09-28 kl. 17:54.
Citera
2012-09-28, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
...förlovade landet...

Nu var det ju förvisso inte "Det Förlovade Landet" handlade om, men utvandrarna under 1800-talet såg Amerika som "det förlovade landet" eller snarare The Promised Land.

En kontrast till Värmlandsvisan kan väl detta sägas vara:

http://www.youtube.com/watch?v=OJskqJ3hLHY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in