2016-05-31, 10:15
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänk vad man får lära sig i denna eminenta tråd!
Så högblanka pipor (av högre kvalitet) är då alltså vaxpolerade?

Absolut. Carnuba-vax finns att köpa billigt på ebay. En polertrissa och en pelarborr så kan du få ordentlig puts på dina pipor med sådant vax. Riktigt ollonblankt ska det vara!

Jag skulle säga att alla pipor värda namnet är polerade och inte lackade. Lack och värme är inte bra ihop.
Citera
2016-05-31, 10:55
Medlem
DarkOfLights avatar
Ja, det ska nog ner rätt mycket i pris och kvalitet för att hitta lackade pipor. eBay-bös, baggel och mög. Undvikes å det bestämdaste. En skymf, vedervärdigt, motbjudande och helt emot piptrådens värderingar samt varje seriös kapnismologists principer!
Senast redigerad av DarkOfLight 2016-05-31 kl. 11:00.
Citera
2016-05-31, 11:00
Medlem
Har en klump Carnuba liggande men har inte kommit mig för att prova den. Den är ju så hård så det behövs maskin för att jag inte skall ledsna alldeles.
Citera
2016-05-31, 19:43
Medlem
Jag må vara lat, men jag orkar inte leta i tråden.
Så ha överseende om frågan varit uppe tidigare.
Jag är en väldigt sporadisk piprökare (en eller ett par ggr/vecka). Tar flera år (nåja) innan jag rökt upp en burk tobak. Dels torkar den, dels tröttnar jag på sorten.
Någon som har något tips på var man kan beställa en "provpåse" med flera olika sorter och smaksättningar?
Vore kul att alternera lite.

Tack på förhand.
Citera
2016-05-31, 21:33
Medlem
DarkOfLights avatar
Har för mig att Mellgrens har.
Citera
2016-05-31, 22:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOfLight
Har för mig att Mellgrens har.
Jo, de har "sample-packs". Sedan har de en myckenhet provburkar (som tyvärr ofta är alldeles för torra), från vilka du kan köpa i lösvikt, eller provröka i loungen.
Brobergs säljer också en del sorter i lösvikt.
Citera
2016-05-31, 22:33
Medlem
Götepallbocks avatar
FayWray

Provat att frysa in tobak? Jag provade det själv med gott resultat då jag hade lite väl mycket öppet och inte heller röker dagligen..
Citera
2016-05-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Götepallbock
FayWray

Provat att frysa in tobak? Jag provade det själv med gott resultat då jag hade lite väl mycket öppet och inte heller röker dagligen..

Aldrig testat. Brukar oftast köpa/beställa ett par sorter åt gången och, som sagt, de blir ofta stående ett tag.
Jag får pröva frysen nästa gång.
Tack för tipset.
Citera
2016-05-31, 23:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FayWray
Aldrig testat. Brukar oftast köpa/beställa ett par sorter åt gången och, som sagt, de blir ofta stående ett tag.
Jag får pröva frysen nästa gång.
Tack för tipset.
Nej nej nej.
Köp konserveringsglas med patentlås och ställ dem mörkt och svalt! Då utvecklas löven under tiden ni lagrar dem, så att ni på det viset faktiskt har nytta av att inte röka så ofta!
Citera
2016-05-31, 23:52
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej nej nej.
Köp konserveringsglas med patentlås och ställ dem mörkt och svalt! Då utvecklas löven under tiden ni lagrar dem, så att ni på det viset faktiskt har nytta av att inte röka så ofta!

Mörkt och svalt? Funkar ett öppet skåp som aldrig utsätts för direkt solljus? Eller är det mer åt byrålåda du menar?
Citera
2016-06-01, 00:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Mörkt och svalt? Funkar ett öppet skåp som aldrig utsätts för direkt solljus? Eller är det mer åt byrålåda du menar?
Klart att byrålådan är att föredra.
Egentligen menar jag 18-23 grader (15-25 är säkert okej), och mörkt, inget dagsljus.
Mitt pipskåp är mörkt, men så här års blir det allt som oftast runt trettio grader där, så alla oöppnade burkar har jag ställt i farsans vinkällare över sommaren. Där är det egentligen för kallt, men hellre att löven får vila några månader än att de börjar jäsa...
Bara mina konserveringsglas, med den tobak jag räknar med att bränna det närmaste halvåret står kvar i pipskåpet om sommaren, men jag hade nog inte oroat mig så mycket för dagsljus i det fallet. Bara det inte blir direkt solljus...
Citera
2016-06-01, 10:02
Medlem
Hej alla trevliga piprökare!

Jag är en nybliven piprökare och jag har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

Efter att ha följt denna tråd ett tag så köpte jag till slut under hösten en pipa och en burk Presbyterian Mixture. Under en resa i USA så inhandlade jag också två olika lokalt preparerade tobaksblandningar, en med en hel del latakia som luktade gott men som tyvärr inte smakade så mycket när den väl röktes och någon sorts bullseye flake.
Min första fråga gäller den sistnämnda tobaken, den luktar en del ammoniak när den fått glöda ett tag (om jag sätter näsan nära den glödande tobaken). Vet någon vad det kan bero på? Min googlingar ger antydan om att tobaken kanske inte har preparerats och lagrats korrekt men kanske någon här har mer kunskap om detta.

Nu är jag självklart sugen på att vidga mina vyer när det gäller piptobak. Jag gillade verkligen Presbyterian Mixture och letar efter något liknande men ändå annorlunda.Men jag är också intresserad av att prova något helt annorlunda och på så vis få en bättre ide om vilka valmöjligheter man har som piprökare. Jag hade tänkt att beställa från the Pipe Shop (pipe-shop.net) och undrar om ni mer kunniga kanske har några förslag på vad som kunde vara lämpligt att beställa för en sån som mig.

Den sista frågan gäller pipan och pipvård. Självklart så använder jag piprensare flitigt men jag undrar lite om utsidan. Själva munstycket börjar se lite skabbigt ut (och luktar lite som gummi,är det normalt eller är det dålig kvalité?) och jag försöker putsa till det varje gång, men finns det någon extra bra metod för att hålla det i gott skick? Samma fråga för resten av pipan, finns det någon extra bra metod att få bort märkena från mina flottiga fingrar? (Eller metoder man ska undvika?)

Är tacksam för alla svar som ökar min kunskap om piprökning
Senast redigerad av Silpon 2016-06-01 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in