Hej alla trevliga piprökare!
Jag är en nybliven piprökare och jag har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.
Efter att ha följt denna tråd ett tag så köpte jag till slut under hösten en pipa och en burk Presbyterian Mixture. Under en resa i USA så inhandlade jag också två olika lokalt preparerade tobaksblandningar, en med en hel del latakia som luktade gott men som tyvärr inte smakade så mycket när den väl röktes och någon sorts bullseye flake.
Min första fråga gäller den sistnämnda tobaken, den luktar en del ammoniak när den fått glöda ett tag (om jag sätter näsan nära den glödande tobaken). Vet någon vad det kan bero på? Min googlingar ger antydan om att tobaken kanske inte har preparerats och lagrats korrekt men kanske någon här har mer kunskap om detta.
Nu är jag självklart sugen på att vidga mina vyer när det gäller piptobak. Jag gillade verkligen Presbyterian Mixture och letar efter något liknande men ändå annorlunda.Men jag är också intresserad av att prova något helt annorlunda och på så vis få en bättre ide om vilka valmöjligheter man har som piprökare. Jag hade tänkt att beställa från the Pipe Shop (pipe-shop.net) och undrar om ni mer kunniga kanske har några förslag på vad som kunde vara lämpligt att beställa för en sån som mig.
Den sista frågan gäller pipan och pipvård. Självklart så använder jag piprensare flitigt men jag undrar lite om utsidan. Själva munstycket börjar se lite skabbigt ut (och luktar lite som gummi,är det normalt eller är det dålig kvalité?) och jag försöker putsa till det varje gång, men finns det någon extra bra metod för att hålla det i gott skick? Samma fråga för resten av pipan, finns det någon extra bra metod att få bort märkena från mina flottiga fingrar? (Eller metoder man ska undvika?)
Är tacksam för alla svar som ökar min kunskap om piprökning