2012-09-28, 13:05
Medlem
ImAFlirts avatar
Har haft så här sedan jag var 13-14.

Kan komma från ingenstans när jag sitter och skriver eller dylikt. Kraftigt hugg vid vänstra bröst, vid hjärtat typ. Ibland hugger det bara till i någon sekund och sen är det lugnt men ibland (sällan, 5 gånger varannan månad ungefär) så kan jag knappt röra mig och kan knappt andas, får chippa efter luft i någon minut tills det släpper. Riktigt sällan (1 gång om året) kan smärtan hålla i sig i flera timmar.

Vad kan problemet vara tror ni?
Citera
2012-09-28, 13:13
Medlem
Jag har exakt som du beskriver, men har aldrig tagit mig ork att kolla upp det men det kanske börjar bli en ide..
Citera
2012-09-28, 13:25
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Har haft så här sedan jag var 13-14.

Kan komma från ingenstans när jag sitter och skriver eller dylikt. Kraftigt hugg vid vänstra bröst, vid hjärtat typ. Ibland hugger det bara till i någon sekund och sen är det lugnt men ibland (sällan, 5 gånger varannan månad ungefär) så kan jag knappt röra mig och kan knappt andas, får chippa efter luft i någon minut tills det släpper. Riktigt sällan (1 gång om året) kan smärtan hålla i sig i flera timmar.

Vad kan problemet vara tror ni?

Har du varit hos en läkare och frågat vad det kan vara?
Citera
2012-09-28, 14:02
Medlem
Låter som att du drabbats av pneumothorax, som på ren svenska innebär att lungblåsor (alveolerna) plötsligt brister. Yngre män som håller på med någon form av idrott kan drabbas av detta, annars är det mer vanligt hos äldre personer.

Symtom på pneumothorax är plötslig bröstsmärta samt andnöd.
Citera
2012-09-28, 14:33
Medlem
kan vara kärlkramp mer info

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karlkramp-/
Citera
2012-09-28, 21:20
Medlem
Sekundkorta hugg i bröstet är väldigt vanligt, har själv samma sak men det har aldrig hållt i längre än någon minut. Man brukar förklara det med att lungsäcksbladen fastnar i varandra vilket göra ont, blir då svår att ta ett djupt andetag tills de släpper. Brukar själv snabbt ta ett djupt andetag, gör ont som fan men sen är det över. Kärlkramp debuterar inte i 13-årsåldern och ter sig inte på det sättet. Pneumothorax kan te sig på det sättet men det är ju en smärta som inte går över på sekunder. Att det håller i sig flera timmar är dock lite märkligt en jag skulle gissa att det är något liknande om du känner igen smärtan.
Citera
2012-09-30, 19:11
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Har du varit hos en läkare och frågat vad det kan vara?

Citat:
Ursprungligen postat av exjuvantibus
Sekundkorta hugg i bröstet är väldigt vanligt, har själv samma sak men det har aldrig hållt i längre än någon minut. Man brukar förklara det med att lungsäcksbladen fastnar i varandra vilket göra ont, blir då svår att ta ett djupt andetag tills de släpper. Brukar själv snabbt ta ett djupt andetag, gör ont som fan men sen är det över. Kärlkramp debuterar inte i 13-årsåldern och ter sig inte på det sättet. Pneumothorax kan te sig på det sättet men det är ju en smärta som inte går över på sekunder. Att det håller i sig flera timmar är dock lite märkligt en jag skulle gissa att det är något liknande om du känner igen smärtan.
Nej jag har inte vart hos en läkare.

Okej, då tror jag inte det är något allvarligt.
Dessa få gånger då det håller i sig kommer som sagt inte ofta så detta får jag nog leva med ändå.

Tack för svaren.
Citera
2012-09-30, 19:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exjuvantibus

Har samma sak, vänner säger att de har samma sak och jag har hört förklaringen med lungbladen innan. Det verkar vara en väldigt vanlig del av att vara människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in