<propaganda>
Ett förslag på hur man skulle kunna argumentera för detta:
Om det är så att ni har ett gemensamt mål med resten av alla andra (svenskar som västerlänningar som icke-svenskar och icke-västerlänningar), som är rätt enkelt och allmänt accepterat som uppenbart - ungefär, ett samhälle som stöttar alla medlemmar och där varje individ kan uppnå sina livsmål - föreslå sedan för resten av de som är involverade i den politiska diskussionen att
det är långt ifrån uppenbart att deras nuvarande politik är i närheten av optimum. Alltså, om man försöker se på frågan rent logiskt och rationellt - vad är det som säger, egentligen, att dagens politik eller dagens politiska system löser de problem som finns idag?
Om det råder osäkerhet om vilka politiska
medel som är bäst för att uppnå gemensamma
mål, borde det inte då vara rimligt att låta de som
vill pröva sitt eget system få göra det? Även ifall man skulle starta ett samhälle som är negativt för dess medlemmar, tjänar det ett allmänt intresse genom att visa, verkligt tydligt, att det systemet inte fungerar.
Jag tror att vägen framåt för alla politiska ideologier är att se att man delar många fundamentala värden, de som
typ alla människor delar (vänskap, framgång, gemenskap, bra hälsa, ta hand om svaga, ge barn möjligheter att utvecklas o.s.v.) - åtminstone när man rätt fritt får önska vad man verkligen vill ha. Och därefter använda de allra bästa intellektuella verktygen som finns för att skapa institutioner som hjälper oss att uppnå de här målen. Det är inte ett perspektiv som delas i andan av de flesta människor, gissningsvis för att alla är så involverade med att gå samman i sin grupp för att hacka på alla andra grupper som rena rama puckon. Vilket de är i vissa fall, uppenbarligen (med så många som har olika åsikter är minst en grupp galen, men troligtvis är de flesta det).
Okaj, så, om ni presenterade era argument med den "stil" eller den politiska jargong som folk i gemen använder sig av kommer ni nog att uppnå en fristat mycket snabbare. Det passar också rätt bra ihop med svensk historia; det svenska samhället har ju haft en lång historia av att försöka uppnå, åtminstone lokalt, kompromisser som alla kan leva under. Nu när folk agerar som om deras rationella sinne är många gånger bättre borde folk vara mer villiga att acceptera alla argument som bygger på en rationell grund. En hemsida som ger en bra introduktion till det sättet att tänka är följande:
http://wiki.lesswrong.com/wiki/Sequences#Core_Sequences
Och, världens bästa bok:
Harry Potter and the Methods of Rationality, som går igenom samma idéer i bokformat.
Det är min tanke, och det är så jag försöker sprida idén om att tillåta alla att ingå i den fristat de själva vill gå med i, för att alla skall kunna uppnå sina egna, högsta mål Jag är inte rasist, jag ser inget större värde i en främling för att våra förfäder har levt under samma härskare en längre tid. Gemensam kultur är värdefullt, för att det underlättar samarbete, men jag tror att varje kultur kan bli bättre och ge bättre möjlighet för alla individer blomstra.
</propaganda>
Det här inlägget var tänkt att sprida idén om att
alla borde få bilda sitt eget samhälle, efter sina egna interna regler. Vi som står för den här generella rätten är organiserade i
Organisationen för frihetligt utträde ur svenska staten.
http://ofuss.se/