2012-09-27, 22:56
Medlem
synshadowss avatar
Ja, är det nån som vet detta, är väldigt nyfiken, ok om inte lösningarna finns för allt men svar liksom. Min senaste mattebok har tex svar på alla udda uppgifter? wtf ?
Citera
2012-09-27, 23:12
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synshadows
Ja, är det nån som vet detta, är väldigt nyfiken, ok om inte lösningarna finns för allt men svar liksom. Min senaste mattebok har tex svar på alla udda uppgifter? wtf ?
För att folk fuskar?

Man behöver veta att det man gör är rätt, men man behöver också kunna göra det utan vägledning. I dagens skola finns för många som tror sig förstå men när det kommer till kritan läser de bara i facit.
Citera
2012-09-27, 23:13
Medlem
Tycker också att det suger.

Den ända förklaring jag har fått, är att i USA (i vilken alla liknande böcker jag har haft producerats) så vill läraren kunna kontrollera att man inte fuskar när man gör sin läxa. Personligen tycker jag den anledningen låter löjlig.
Citera
2012-09-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
För att folk fuskar?

Man behöver veta att det man gör är rätt, men man behöver också kunna göra det utan vägledning. I dagens skola finns för många som tror sig förstå men när det kommer till kritan läser de bara i facit.
Fast är det inte omöjligt att veta om man verkligen har förstått om man inte kan få det bekräftat?
Citera
2012-09-27, 23:42
Medlem
Smurfgenerals avatar
Ibland sparar de hälften av svaren för att kunna sälja en separat bok med lösningsförslag åt de uppgifter som inte finns i facit.

Citat:
Ursprungligen postat av brokenbells
Fast är det inte omöjligt att veta om man verkligen har förstått om man inte kan få det bekräftat?

Det mesta kan man veta att man förstår utan att lösa en enda uppgift.
Citera
2012-09-28, 15:18
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Detta galler naturligtvis bara om vissa av uppgifterna saknar losning. I exemplet som TS angav fanns det losningar pa halften av talen, vilket borde vara tillrackligt for kontroll.
Citera
2012-09-28, 20:05
Medlem
Citat:

Om vi har tre tal som följer;

1a 1+1 = ?

2a 1+2 = ?

3a 1+3 = ?

Så får vi ju anta att vi förstått om facit finns på talet 1 och 3 och vi svarar rätt. Det ger strävan att dessutom kontrollera svaret och gå igenom din ekvation igen om du tror att det är fel. Summan är att du lär dig att tro på dig själv, alltså ge dig självförtroende att du kan klara det själv utan facit.

Själv kollar jag aldrig på facit och försöker istället lösa det själv. Har hänt ibland att jag tittar men ofta märker du om det är fel på svaret eller inte.
Citera
2012-09-29, 03:18
Medlem
När jag fortfarande gick i skolan förra året förekom elever som ej tog hjälp av läraren utan skrev ner det direkt från facit och det var speciellt tjejer! Jag antar att dessa individer inte har kompetens nog att få högt betyg och försöker då lura läraren till att tro att de är smarta genom att ej fråga efter hjälp och sköta sig under lektionen. Kan man inte en uppgift ska man skrika efter hjälp med en röst som överröstar alla andra enda sättet för henne att komma.
Senast redigerad av MindreDjur 2012-09-29 kl. 03:41.
Citera
2015-04-03, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
För att folk fuskar?

Ja men det är inte kul att sitta flera timmar framför en del uppgifter utan att komma fram...
Lösningsförslag visar en hur man gör, sedan händer det att man inte heller fattar lösningen, och dååå kan man börja fråga hjälp!
Citera
2015-04-03, 09:22
Medlem
Att bara kolla i facit om lösningen stämmer ger ingen förståelse för uppgiften.
Om du däremot genom att prova på olika sätt att din lösning är rätt så lär du dig mer om problemlösning och får en annan förståelse för problemet.
Har du sett i facit att ditt svar är rätt så lär du dig inte att se problemet från en annan vinkel.
Vore bra idé att ta bort facit för varannan uppgift. Borde göra så i Sverige också. Men då måste ju eleverna lära sig tänka själva!
Citera
2015-04-03, 16:01
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Ja men det är inte kul att sitta flera timmar framför en del uppgifter utan att komma fram...
Lösningsförslag visar en hur man gör, sedan händer det att man inte heller fattar lösningen, och dååå kan man börja fråga hjälp!
Ska du ha kul så gå och kolla på tv. Ska du lära dig får du tänka efter istället.
Citera
2015-04-03, 16:20
Medlem
Anders Tengstrand skriver i inledningen till "Åtta kapitel om geometri" att det strider mot hans principer att ha med lösningar till uppgifter. Därför har han enbart med ett fåtal svar. Istället ger han plats åt många exempel, vilket i mina ögon är ett bra koncept. Gissningsvis är det många elever som frestas av facit och inte lägger tillräckligt med tid på problemen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in