Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-27, 22:25
Medlem
svengörans avatar
På Marginalens högräntekonto kan du sätta in pengar när du vill
Du behöver däremot ha dom där i 12månader från första insättningen för att få 4% ränta fram till 30e April.

http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Hograntekonto/#%c3%96versikt
Citera
2012-09-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Jag tänkte börja månadsspara på nordea, Vilka risker tar jag?

Första månaden:- 1000kr
andra månaden:- 2000kr
tredje månaden:- 3000kr
fjärde månaden:- 4000kr
osv tills 12e månaden, sen börjar jag om från början. Alltså att jag börjar spara 1000kr första månaden 2000kr andra månaden osv efter första året. Är det att föredra? Vilka risker tar jag?

Tacksam för alla svar.

Du spar alltså 78000 per år. Varför vill du spara olika mycket olika månader? Varför inte spara 6500 kr per månad istället? Om du gör det så kommer du att få mer ränta!
Citera
2012-09-28, 20:06
Medlem
MasterCees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppard
Du spar alltså 78000 per år. Varför vill du spara olika mycket olika månader? Varför inte spara 6500 kr per månad istället? Om du gör det så kommer du att få mer ränta!
Förstår inte heller, känns lite ologiskt.....Antar att ts menar 1000 varje månad men uttrycker sig lite lustigt?!
Citera
2012-09-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Risken du tar eller det är egentligen inte en risk utan ett faktum att Nordea har helt värdelösa konton, Dina pengar minskar i värde på kontot då inflationen är högre än räntan på kontot där.

Skaffa konto på Bluestep eller annan bank med bra ränta och spara där istället
Skit i inflationen. Det är i princip försumbart att bankräntan är noll procent då inflationen är rätt låg. Vi snackar ju småbelopp

Om TS sparar 1000 i månaden så har han i genomsnitt 6000 på kontot sätt över ett år.
Inflationen är 2%. 6000*0,02 =120 kr. TS sparkapital sjunker alltså 120 kr i värde vilket motsvarar 10 kr i månaden. Gissar att du är ung och gärna handlar elektronik. På elektronik så har vi deflation och pengarna blir mer och mer värda. Priset på en TV sjunker ungefär 1000 kr per år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in