Citat:
Ursprungligen postat av
NewDeer
Nej, han var bara 53 år gammal - cancer. Jag gillade honom bäst i rollen som
Sunil i tv-serien "In Treatment", men han var en riktigt bra skådis i alla de roller han hade.
https://www.imdb.com/name/nm0451234/
Jag kollade igenom hans filmografi, inte för att jag minns honom från någon mer film än Lunchbox, men jag har sett
The Darjeeling Limited (2007),
Slumdog Millionaire (2008),
Life of Pi (2012) och
Jurassic World (2015).
Jag har tyvärr väldigt svårt för moderna indiska filmer, inte bara Bollywood-skräp utan även vanliga, inte pga dansen och sången, utan att dom ska envisas med att uttala var tredje eller fjärde mening på engelska, det gör att indiska människor framstår som identitetslösa, som om dom försöker vara något dom inte är. Det finns säkert en kulturell förklaring som är begriplig och förlåtande med kopplingar till dom brittiska kolonierna, men det framstår bara som patetiskt i mina ögon. Dock finns det ju undantag inom lågmälda långsamma draman där dialogen håller sig till indiska språk, utan inslag av engelska.
Såg en gammal bra indisk film, om det var på SVTPlay eller amerikanska Netflix för ca 10år sedan som jag gillade, om det kan varit
Pather Panchali/Sången om vägen (1955). Har för mig den handlade om ett par skor? Eller om det var nån fattig stackare på landet som gick barfota. Fler som var som den jag såg då hade jag gärna sett.
Utöver Netflix har PrimeVideo har en del äldre indiska filmer, jag försökte med en där för ett tag sen när jag hade tillgång till tjänsten, om det var
Pathala Bhairavi (1951) eller
The Treasure of Bengal (1953), men gav upp, tror tyvärr det var dialogen där med som tröttade ut mig. Men ska ge det ett nytt försök nästa gång jag får tillgång till Prime, när nu det blir.