2012-09-27, 20:37
Medlem
Jag fick ett brev häromdagen från intrum justitia/inkassobevakning gällande en skuld i dagsläget ligger hos KF. Dom erbjuder mig att starta en avbetalningsplan med minst 350 kr per månad.

Dom stoppar även räntan i mitt ärende medans jag avbetalar. Kapitalbeloppet är 2500, ränta 700 och kostnader 500 totalt 3700kr. Skulden är 1 år gammal.

Har tänkt att acceptera deras erbjudande men undrar om ni har något tips på om jag förhandla ner skulden? Kan jag be att de stryker räntan/kostnaden? Och kommer dom att dra tillbaka skulden hos KF vid en upprättad avbetalningsplan?

Obs! Har i dagsläget ingen möjlighet att betala hela skulden på ett bräde.

Alla tips mottages!!
Senast redigerad av N.Y 2012-09-27 kl. 21:02.
Citera
2012-09-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Jag fick ett brev häromdagen från intrum justitia/inkassobevakning gällande en skuld i dagsläget ligger hos KF. Dom erbjuder mig att starta en avbetalningsplan med minst 350 kr per månad.

Dom stoppar även räntan i mitt ärende medans jag avbetalar. Kapitalbeloppet är 2500, ränta 700 och kostnader 500 totalt 3800kr. Skulden är 1 år gammal.

Har tänkt att acceptera deras erbjudande men undrar om ni har något tips på om jag förhandla ner skulden? Kan jag be att de stryker räntan/kostnaden? Och kommer dom att dra tillbaka skulden hos KF vid en upprättad avbetalningsplan?

Obs! Har i dagsläget ingen möjlighet att betala hela skulden på ett bräde.

Alla tips mottages!!

Mitt tips är du att accepterar erbjudandet och börjar betala.

PS. Hur räknar du? 2500 + 700 + 500 får jag inte till 3800 kr.
Citera
2012-09-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashknow
Mitt tips är du att accepterar erbjudandet och börjar betala.

PS. Hur räknar du? 2500 + 700 + 500 får jag inte till 3800 kr.

Absolut, det kommer jag göra! Men tänkte ifall det gick och deala men antar att erbjudandet jag fått är helt ok...

Edit: ändrat beloppet..
Senast redigerad av N.Y 2012-09-27 kl. 21:03.
Citera
2012-09-27, 20:58
Medlem
micaeles avatar
Du lär inte kunna förhandla ner något, då kostnaderna som påförts dig är riktiga. Dom kan dessutom strunta i att ge dig en avbetalningsplan och låta KF sköta alltihop, vilket skulle ge dig mer skada.

Startar du planen hos Intrum kommer dom dra skulden från KF, men du blir inte av med en eventuell anmärkning som du fått. Den sitter i tre år vare sig du vill eller inte, tyvärr.

Angående avrundningen, rundar du 3700 till närmaste hundratal 3800?
Citera
2012-09-27, 21:55
Medlem
-Divine-s avatar
Om det var ditt första föreläggande så får du sekretess på den.
Dvs att det inte kommer att synas vid kreditkontroll. Dock så om du får en andra så kommer båda att synas.
Citera
2012-09-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Divine-
Om det var ditt första föreläggande så får du sekretess på den.
Dvs att det inte kommer att synas vid kreditkontroll. Dock så om du får en andra så kommer båda att synas.

Att en ansökan om betalningsföreläggande skulle synas vid kreditkontroll är felaktigt. Det du talar om är en betalningsanmärkning och då spelar det ingen roll om det är din första eller din tionde.
Citera
2012-09-27, 23:03
Medlem
SmallTowns avatar
Bara o betala ju mannen eller guzzen om du nu är det.

Fan det är ju småpotatis. Det där är borta på nolltid !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in