2012-09-27, 16:17
Medlem
Kultistens avatar
Hej! Jag förberedde en laddning vin idag (23 liter). Alltså 5 liter vinsats och jag skulle tillsätta 18 liter vatten upp till 23. Det jag inte tänkte på när jag hällde i vattnet var att golvet i badrummet lutade lite, så det blev istället ca 19 liter vatten (alltså 24 liter totalt). Vad för inverkan kommer detta ha och går det att göra någonting åt?
Senast redigerad av Kultisten 2012-09-27 kl. 16:21.
Citera
2012-09-27, 16:55
Medlem
Det blir såklart svagare. Testa häll i lite mer socker
Citera
2012-09-27, 17:03
Medlem
Kultistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Det blir såklart svagare. Testa häll i lite mer socker

Okej, jag vet inte om jag vill riskera att sabba ytterligare. Så länge smaken fortfarande blir okej gör det inget om det rör sig om någon halv procent hit eller dit.

Vet du (eller någon annan) ungefär hur mycket svagare vi talar om?
Citera
2012-09-27, 20:25
Medlem
Använd en hydrometer?
Citera
2012-09-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultisten
Okej, jag vet inte om jag vill riskera att sabba ytterligare. Så länge smaken fortfarande blir okej gör det inget om det rör sig om någon halv procent hit eller dit.

Vet du (eller någon annan) ungefär hur mycket svagare vi talar om?

Beror ju helt på hur många vol% det skulle fått om du kört med rätt mängd. Dock lite snabbt räknat skulle 23liter vin på 14vol% landa på ca 13,4vol% om du smeker upp det till 24 liter. Som sagt jävligt snabbt räknat. Sen ska du ju också tänka på att du aldrig kan garantera att du får upp vinet i den vol% som det står på satsen i och med att det finns extremt många parametrar som spelar in, såsom jästkvalité, temperatur och dylikt.

Min spontana gissning är att det inte blir någon märkbar skillnad på den mängden. Som sagt bara en gissning men den bör vara hyfsad baserad på en del erfarenhet av vinbryggning. Någon som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel
Citera
2012-09-27, 22:02
Medlem
StigAllans avatar
Bara att köra på, strunta i om det blev lite för mycket vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in