2006-09-07, 17:36
Medlem
West-ens avatar
Ingen som har sett att clas ohlsson har bladguld? Jag är så säker på att de iallfall har haft det!
Citera
2006-09-07, 17:39
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ingen som har sett att clas ohlsson har bladguld? Jag är så säker på att de iallfall har haft det!

Det har haft det, det är säkert.
Citera
2006-09-07, 19:44
Medlem
plasticplans avatar
ja jag har också sett att dom har haft det innan. sist jag såg bladguld var det på panduro, kolla där!
Citera
2006-09-17, 06:32
Medlem
Kaminixs avatar
Det jag tänker på när det gäller saker som att använda koppar från koppartråd och sånt är, hur rent är kopparet egentligen? Eller spelar det ingen roll vid enklare experiment?

Detta undrar jag alltså inte bara om koppar, utan allt från att köpa Saltpeter på ICA till att använda propplösare för att få någon av dom där starka baserna (har inte hållt på med kemi på ett halvår, så jag minns tyvärr inte namnen, snart ska jag fräscha upp minnet när min gamla kemibok kommer hit dock).
Citera
2006-09-17, 12:15
Medlem
wääuus avatar
de flesta grejer är absolut tillräckligt rena, NaNO3 från ICA används ju nästan endast till ss bomber, och om man nu ska göra experiment med det så brukar det ju inte precis vara injektionskvalle på slutprodukten, isåfall har de flesta vett att köpa från ett kemiföretag med hög kvalle på kemikalien.
Kaustiksoda från ica var innan nästan helt ren, nu är den utblandad med salt och natriumcitrat tror jag, men det funkar till att göra saker basiska ibland. Propplösaren kan man skippa direkt, utblandad med aluminiumpulver är den...
Men som sagt de flesta grejer funkar absolut finfint
Citera
2006-09-17, 16:49
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
de flesta grejer är absolut tillräckligt rena, NaNO3 från ICA används ju nästan endast till ss bomber, och om man nu ska göra experiment med det så brukar det ju inte precis vara injektionskvalle på slutprodukten, isåfall har de flesta vett att köpa från ett kemiföretag med hög kvalle på kemikalien.
Kaustiksoda från ica var innan nästan helt ren, nu är den utblandad med salt och natriumcitrat tror jag, men det funkar till att göra saker basiska ibland. Propplösaren kan man skippa direkt, utblandad med aluminiumpulver är den...
Men som sagt de flesta grejer funkar absolut finfint
Appropå santa marias salpeter. Har de verkligen stoppat in NaCl i den?
Kan någon utföra någon analys för att se om det är så?
Citera
2006-09-17, 17:47
Medlem
wääuus avatar
det smakar inte salt... det är min analys
Citera
2006-09-17, 18:39
Medlem
Silverturks avatar
Gör ett test med AgNO3 för att se om det finns kloridjoner.
Citera
2006-09-17, 19:04
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Gör ett test med AgNO3 för att se om det finns kloridjoner.
känns lite som slöseri med pengar, billigast är nog att ringa dom och fråga, speciellt om man gör det från någon annas telefunk
Citera
2006-09-18, 00:11
Medlem
matte_86s avatar
Har nån en aning om det finns unika kali eller Krista K Plus på grangården? i örnsköldsvik? isåfall vilka priser är det fär en säck? och hur mycket?
Citera
2006-09-18, 00:14
Medlem
West-ens avatar
Silvernitrat!
Det har jag sökt länge men ej hittat.

Iallfall så tror jag att det är salt i dessa "nya" 40g (blanka) påsar, för det brann inge vidare.
Citera
2006-09-18, 00:30
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Silvernitrat!
Det har jag sökt länge men ej hittat.

Iallfall så tror jag att det är salt i dessa "nya" 40g (blanka) påsar, för det brann inge vidare.

Smaka på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in