2011-10-11, 21:53
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Jod.... pure´n´simple Var???

Svavelsyra? bilbatterier sure, men hur koncentrerad är den däri? kan man koka av den för starkare konc?

Tror svavelsyran ligger runt 20-30% i bilbatterier men det går att koka för att få så gott som koncentrerad svavelsyra .
Citera
2011-10-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Tror svavelsyran ligger runt 20-30% i bilbatterier men det går att koka för att få så gott som koncentrerad svavelsyra .
En dum fråga kanske men går det att koka på spisen i en vanlig kastrull eller måste man köpa en speciell dyr gasplatta med en speciell bägare för att göra det?
Citera
2011-10-12, 16:22
Medlem
xanax99s avatar
Citat:

Bra där, men.....

Läste att syran i använda bilbatterier innehåller spår av bly , blyoxid bla bla är det så?
Då är den ju oduglig för synteser isf....

Så kan man inte köpa svavelsyra hos batteriförsäljare eller vill de bara fylla på/byta på plats?

Källa till Svavelsyra alltså???

Hittade jod hos keten, hur är det att beställa från polen sen den norska korsriddardåren slog till, undersöker tullen varenda försendelse nu eller?

Glömde även.... lösningsmedel t ex
DCM, alltså diklormetan går det att köpa någonstans??
Xylen??
Senast redigerad av xanax99 2011-10-12 kl. 16:39.
Citera
2011-10-12, 16:25
Medlem
Forzos avatar
Beroende på hur rent du vill ha det... Det går att göra i en kastrull på spisen men det är inte att rekommendera, dels eftersom du antagligen inte kommer ha så mycket kastrull kvar efter ett tag vilket ger metallföroreningar i din svavelsyra och dels för att det är alldeles för dålig ventilation vilket gör att ditt kök kommer fyllas av svavelsyra i gasfas eftersom du garanterat kommer koka bort lite av den också. Kokplatta utomhus i pyrex-behållare rekommenderas starkt

EDIT: Det är inte alls omöjligt att bilbatterisvavelsyra innehåller bly. Det duger antagligen till enklare saker men ska man ge sig på lite mer känsliga grejer kan man ju behöva fundera på att antingen rena syran eller helt enkelt köpa ren från början.

Det bör gå att köpa av din bilmekaniker/batteriförsäljare men jag tror att det är otillåtet så se till att ni är bra kompisar först. Keten eller andra webbshoppar har väl konc. svavelsyra annars har jag för mig.
Jag tror även att vissa färgaffärer fortfarande kan ta hem svavelsyra åt företag men det kan krävas tillstånd då.
Senast redigerad av Forzo 2011-10-12 kl. 16:30.
Citera
2011-10-14, 20:11
Medlem
Citat:
Det bör gå att köpa av din bilmekaniker/batteriförsäljare men jag tror att det är otillåtet så se till att ni är bra kompisar först. Keten eller andra webbshoppar har väl konc. svavelsyra annars har jag för mig.
Jag tror även att vissa färgaffärer fortfarande kan ta hem svavelsyra åt företag men det kan krävas tillstånd då.

Tjoho det är mycket otillåtet att köpa svavelsyra den vägen så tyvär är det nog inte ens ett allternativ om man inte råkar känna någon som jobbar på en bilverkstad där dom köper in torra batterier och fyller själv, mindre mängder går att få tag på den vägen om man har massa tur och hittar en som kan se mellan fingrarna, själv har jag en halv liter "ren" syra sedan jag köpte två småbatterier där dom levererar syran bredvid batterier it små dunkar på 1 liter.

Sedan är det lite problem att köpa även utomlands då svavelsyra kräver märkning osv vid transport över gränsen, är man händig så kan man köra över och köpa 20 liter på plats med lite tur och sedan smuggla hem den till svea rike igen, dock är det hög risk och det finns inga garantier att du får köpa det över disk på plats heller.
Citera
2011-10-15, 02:08
Medlem
xanax99s avatar
[quote=oger]själv har jag en halv liter "ren" syra sedan jag köpte två småbatterier där dom levererar syran bredvid batterier it små dunkar på 1 liter.
QUOTE]

Hmm det här låter som det kan bli dyrt men men skulle ju röra sig om en engångsföreteelse å batterierna kanske kommer till pass oxå framöver eller så kan de ju säljas......

Pris och var??? gärna länk

Sen återigen Jod?, såg att keten har kristaller men han är ju inget bra å ha att göra med efter vad som hänt, om man inte gillar att finnas på säpos listor som terrormisstänkt.

Diklormetan? är ju förbjudet i konsumentprodukter i sverige men går det att köpa någonstans???
Citera
2011-10-15, 10:31
Medlem
Jomazis avatar
MAn bör kanske vänta lite med de internationella kemikalieinköpen åtminstone till polackajävlarna släpper de 85 pyrointresserade de arresterat för "terrorförberedelser".
Citera
2011-10-16, 13:01
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Hej! Har en kort fråga om kemi A

Nedan följer fyra försök där man stoppar en metallbit i en lösning som innehåller olika
joner. I vilket/a av försöken kommer en reaktion att ske?
Metall Lösning
a. Koppar - Magnesiumjoner
b. Magnesium - Natriumjoner
c. Silver - Järnjoner
d. Tenn - Kopparjoner

Min fråga är om man kan lösa uppgiften med hjälp av metallernas elektromagnetiska spänningsserie.

Du postar i fel tråd......
Hit ska du https://www.flashback.org/t1522377
Citera
2011-10-18, 21:36
Medlem
simme-MFs avatar
Nu kommer en fråga som säkert kommigt många gånger tidigare, men var köper ni papp-rör?
Jag har lindat egna en längre tid, men tycker att det vore smidigare att köpa.
Jag vet att svenskakemi har, men vilka fler har det? finns det någon typ av "standard" butik som har den typen av saker?
Citera
2011-10-28, 22:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Var kan man få tag på kaliumnitrat i mindre mängder typ 3dl?
Citera
2011-10-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme-MF
Nu kommer en fråga som säkert kommigt många gånger tidigare, men var köper ni papp-rör?
Jag har lindat egna en längre tid, men tycker att det vore smidigare att köpa.
Jag vet att svenskakemi har, men vilka fler har det? finns det någon typ av "standard" butik som har den typen av saker?

likurg vet jag har små papprör. Köpte lite pappsaker därifrån en månad sen ungefär utan problem. Bara frakten som kostar lite..
Citera
2011-10-29, 01:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Var kan man få tag på kaliumnitrat i mindre mängder typ 3dl?
Fanns på ebay för bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in