2009-07-20, 21:35
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
där tappade du mig någonstans på vägen..
så ammoniumkarbonaten sönderfaller till ammoniak och kolsyra, sen kokar man bort ammoniaken, kvar blir kaliumnitrat? du för ursäkta.. är lite efter idag..

Njaeeeääh
En hel lång reaktionsfprmel kanske hjälper...

K2CO3 + 2NH4NO3 -> 2KNO3 + (NH4)2CO3 -> 2NH3 + H2CO3 -> H2O + CO3

Altså:
om du blandar kaliumkarbonat och ammoniumnitrat och kokar det så får du kaliumnitrat, vatten, ammoniak(gas) och koldioxid.
sedan indunstar du vätskan (eller återkristalliserar) och där har du ditt KNO3 !

NR rules!
Citera
2009-07-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
En hel lång reaktionsfprmel kanske hjälper...

K2CO3 + 2NH4NO3 -> 2KNO3 + (NH4)2CO3 -> 2NH3 + H2CO3 -> H2O + CO3

Altså:
om du blandar kaliumkarbonat och ammoniumnitrat och kokar det så får du kaliumnitrat, vatten, ammoniak(gas) och koldioxid.
sedan indunstar du vätskan (eller återkristalliserar) och där har du ditt KNO3 !

NR rules!

Tack så mycket!! nu är bara den stora frågan ifall det finns "I en butik nära dig" , hittade inget om det i tråden dock

Wiki hjälper inte särskilt mycket..

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Kaliumkarbonat används vid framställning av såpa och andra kaliumsalter.Det används även inom livsmedelsindustrin som surhetsreglerande medel och har E-nummer 501.
Citera
2009-07-21, 04:02
Medlem
Går det på någorlunda enkelt sätt få tag i MTBE/methyl tertiary-butyl ether? Vet ni inte vad det är så används det i lågoktanig bensin för att höja oktantalet, och det är av samma orsak jag söker det...

När jag ändå skriver, är det möjligt att få tag i blytetraetyl idag? (Det som användes i bensin förr, för dess oktanhöjande egenskaper och för att det smorde ventilerna.)
Citera
2009-07-21, 11:05
Medlem
eckick1s avatar
Jag vet inte om denna frågan passar in här...men...

Hur i hela friden betelar man till KeteN?
Jag gick till banken med de uppgifter som stod på hemsidan, och då sa bankiren: Du behöver bara IBAN och BIC/SWIFT-koden. Jag kan batala in det år er här och nu.

Så gjorde hon det... en vecka efter fick jag ett brev där det stod att mottagarens namn och Kontonummer inte stämde överens. Då hade hon satt KeteN Invest som mottagare.

Hon gjorde om det, med Lukasz Mikus som mottgare. KeteN har fortfarande inte några pengar och snart kommer väl det där brevet igen...

Jag fick tillbaka mina pengar, men för att MultiBank skule skicka tillbaka dem tog dem 110kr Swedbank tog 50kr varge gång vi skickade pengarna till polen.
Det är ju nästan billigare att köpa från Svenska Kemi!

En bra sak var att Lukasz erkänner att han har blandat ihop Sr(NO3)2 och Ba(NO3)2 och han kan betala tillbaka pengarna nästa gång jag beställer därifrån.

EDIT: jag fick precis ett mail från han: Han fick pengarna precis klockan 11 idag. Men det kostade mig 210kr... kan man betala Hemifrån??
Citera
2009-07-21, 11:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Borde gå att göra utlandsöverföringar i alla internetbanker. (Swedbank kan, det vet jag) Avgift kan tillkomma beroende på avtalsform.
Citera
2009-07-21, 11:27
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Borde gå att göra utlandsöverföringar i alla internetbanker. (Swedbank kan, det vet jag) Avgift kan tillkomma beroende på avtalsform.

ok
Tack...
Citera
2009-07-21, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
om du söker lite så finner du svaret: NEJ!
Det är licencbelagt.(stavning?) men du kanske kan fråga din lärare

Har kollat med läraren, det behöver inte vara i koncentrerad form, det räcker med tunnare lösning såsom vanlig batterisyra vilket man kunde köpa på närmaste mack helt lagligt.Tack för hjälpen ändå.
Citera
2009-07-21, 12:59
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotellkantarell
Har kollat med läraren, det behöver inte vara i koncentrerad form, det räcker med tunnare lösning såsom vanlig batterisyra vilket man kunde köpa på närmaste mack helt lagligt.Tack för hjälpen ändå.

Nej, inte på närmaste mack, om du tänker på batterivatten så är det bara avjonat (destillerat?) vatten. ingen syra. men i bilbatterier är det 37%-ig syra. hämta ett på närmaste sopstation och tömm ur . dock kan detta vara förorenat med blysulfat och lite annat, men dete funkar nog.
Citera
2009-07-23, 04:01
Medlem
metylcellulosa

Hej var kan man få tag på metylcellulosa? Tänkte göra lite slime som i ghostbusters då det tydligen är det som används i filmen.
Citera
2009-07-23, 10:10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dortkey
Hej var kan man få tag på metylcellulosa? Tänkte göra lite slime som i ghostbusters då det tydligen är det som används i filmen.

Tapetklister i pulverform. Alternativt tapetborttagningsmedel (bör vara något renare)

Det blir inte mycket till Slime, fast det blir geggigt så klart. Med Slime menar jag då den kommersiella produkten (leksaken) med just det namnet.
Citera
2009-07-25, 09:33
Medlem
Är det någon här som har beställt något från svenskakemi på sistone?
Är deras sida uppdaterad på ett tag? Jag frågar för att deras kalisalpeter (pyromicron) har varit "tillfälligt slut i lager" i ett halvår. Det låter inte riktigt rimligt i mina öron. nån som vet?
Citera
2009-07-25, 15:06
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarknugen
Är det någon här som har beställt något från svenskakemi på sistone?
Är deras sida uppdaterad på ett tag? Jag frågar för att deras kalisalpeter (pyromicron) har varit "tillfälligt slut i lager" i ett halvår. Det låter inte riktigt rimligt i mina öron. nån som vet?

Ring SK och fråga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in