2008-01-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alxander
Hej är det någon som kan något stjärnrecpet med Strontiumkarbonat? MVH/Alexander

http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/
Citera
2008-01-22, 19:31
Medlem
zoccers avatar
Det finns en hel del sådana.
Bleser har ett rätt enkelt recept på en violett stjärna:

Kaliumperklorat 68
Koppar(II)oxid 6
Strontiumkarbonat 9
PVC 11
Dextrin 5

Sen finns det massor av olika röda blandningar om det är en sådan du är ute efter.
Citera
2008-01-22, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det finns en hel del sådana.
Bleser har ett rätt enkelt recept på en violett stjärna:

Kaliumperklorat 68
Koppar(II)oxid 6
Strontiumkarbonat 9
PVC 11
Dextrin 5

Sen finns det massor av olika röda blandningar om det är en sådan du är ute efter.

-tack,ja det var röda blandningar jag syftade på
Citera
2008-01-22, 19:37
Medlem
Sherlias avatar
Jag söker efter en plaströr med ytterdametern 5mm men har enorma problem att hitta det, jag hittar hydraul koppar rör på en lokal hadraul firma men det duger inte, måste vara "hård" plast inte så mjukt som akvarie luft slang men kanske så pass mjuk så det kan kallas slang men den ska ändå anses vara hård.

Vart kan jag hitta ett sådant rör/slang?
Citera
2008-01-22, 19:49
Medlem
zoccers avatar
Kan dethär vara nåt?

http://ironbill.se/index.php/cPath/175_61_260
Citera
2008-01-22, 20:14
Medlem
Sherlias avatar
Då antar jag att du menar följande..
10042-005010 PMMA-rör, akryl, Dim 5 x 1 mm, pris / 1000 mm 46:-

Jag tror det dära skulle funka aldelas utmärkt men eftersom det är just via postorder så blir det väldigt dyrt att beställa (som skulle ha 100kr extra bara för att det var under 500kr värde och sen + frakt!!).

Om det skulle finnas något liknande innom orten som "valiga" butiker affärer skulle ha är det skitbra. Ett rör behöver inte ha benämningen rör utan kan i själva verket användas till någonting annat, tx en stav som är "lättad" och i vissa fall kallas det även slang.
Citera
2008-01-22, 20:20
Medlem
zoccers avatar
OK om det endast är en liten stump man ska ha så förstår jag. Ironbill som jag länkade till har också en "riktig" butik i Partille, då slipper du både tillägg och frakt. Om du bor i närheten och kan ta dig dit vill säga.
Citera
2008-01-22, 20:46
Medlem
wääuus avatar
Jag har några korta stumpar mycket styv blå polyuretanslang (tror jag?) ca. 6mm ytterdia. och 4mm innerdia.
Om du inte ska ha mer än typ tio cm. kan jag skicka det till dig. Men jag har nog tyvärr inte mer.
Citera
2008-01-22, 20:50
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det bör funka väldigt bra. Hör av dig hur det gick. Men som sagt. Ha inte får hög spänning på och använd hellst mättad CuSO4 lösning. Och inte ha elektroderna för nära varandra. Lycka till

borde det inte gå å bara lägga ner denna järn bit i en mättad lösning av CuSO4 å dom byter elektroner med varandra utan någon elektrolys? eller är jag helt dum nu.. alltså Fe-2 + Cu+2 -> Fe+2 + Cu(skall det vara sorry) eller kommer detta inte bli snygg blan koppar utan den där ful röda kopparn som blir blå å ärgar?

Mvh // c9

skall testa i morgon med saltsyra... sedan köpa lite kopparsulfat å se ... är nu nyfiken hur det kommer att gå...
Senast redigerad av C9h18o6 2008-01-22 kl. 21:04.
Citera
2008-01-22, 20:59
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
borde det inte gå å bara lägga ner denna järn bit i en mättad lösning av CuSO4 å dom byter elektroner med varandra utan någon elektrolys? eller är jag helt dum nu.. alltså Fe-2 + Cu+2 -> Fe+2 + Fe eller kommer detta inte bli snygg blan koppar utan den där ful röda kopparn som blir blå å ärgar?

Mvh // c9

skall testa i morgon med saltsyra... sedan köpa lite kopparsulfat å se ... är nu nyfiken hur det kommer att gå...

Det där är en sån där klasiks grej jag kommer ihåg från högstadiet. Järnspik i kopparsulfatlösning. Då byggs det på koppar på spiken men jävligt fult för det blir som vårtor av koppar på spiken. desutom är den svart med. du kommer enbart förstöra dina saker om du gör på det viset. Det blir ingen ligering utan mera påkladat koppar som är fyllt med luftbubblor och delvis järn. Rekomenderar fortfarande elektrolysen som jag tippsat om. Kör den max 20 minuter och skölj den sedan rikligt med vatten. Det är ju så man galvaniserar spik m.m.
Citera
2008-01-22, 21:12
Medlem
Sherlias avatar
det "rör" väll sig runt 16" skulle jag ro. dygt 40cm. Röret kommer sedan kapas upp i 1" bitar så man kan säga att jag är ute efter 16st 1" bitar ^_^. Om jag inte sagt det förut så kan även röret vara hård plast slang av någe slag (pneumatik slangar ?!?!?!). På denna rörbit ska jag sedan trä en luftslang, typ sådan som finns i akvariebutiker. Den slangen är 6mm ytterdiameter så den kommer helt enkelt inte på en 6mm rörstump, möjligtvis 5.5 men inte 6 (testa nyss på en mejsel som var 6mm)
Senast redigerad av Sherlia 2008-01-22 kl. 21:20.
Citera
2008-01-22, 21:28
Medlem
C9h18o6s avatar
Så här hade jag tänkt.... blir det bättre om man har en plåt istälet en tråd.. har rätt grov koppar tråd som är runt 4 mm tjock.. om man då som på Nr : 1 å tar en tråd istälet kommer detta att bli bra?! sedan i röret kommer jag nog att sipnna tråden runt i röret... hur tycker ni detta ser ut.. komm3r det bli ett fjasko? har en transformator på 1-12 volt står på MAX 6 A måste väll vara 0,06 Amper eller??!

bilden är här http://img90.imageshack.us/img90/5326/elektrolysvc4.png

god natt..

mvh // c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in