Citat:
Ursprungligen postat av smart_blondin
Hej!
Jag har länge letat efter hyreslägenhet i stockholm, bott på några korttidskontrakt och som inneboende ett tag. Bara andra hand.
Angående förstahandskontrakt, på vilka sätt kan man få dem, är det via bostadskön?
Det går att köpa förstahandskontrakt oxå eller hur? Det är väl lite det som jag främst undrar över.
Jag har nämligen ingen fast anställning på pappret, jag jobbar svart.
Det ser heller inte bra ut med en 20 årig tjej med husdjur, som pluggar och inte har nån inkomst. Vem vill hyra ut till en sån, ingen i princip när det gäller andrahandskontrakt.
Men idag fick jag erbjudande om att köpa ett förstahandskontrakt på en stor tvåa i söderförort för 170tkr. Förort är inget jag vill bo i helst, men man tar vad man får. Svårt att hitta info på nätet dock om sånthär.
Men vad jag förstått så kan man byta förstahandskontrakt med folk på olika hemsidor på nätet, eller gäller detta bara bostadsrätter?
Så frågan är om man ska fortsätta försöka få tag i lägenheter på den hopplösa andrahandsmarknaden och riskera att bli bostadslös, eller våga satsa alla besparingar på att köpa ett hyreskontrakt och därmed ha en säker bostad. (men riskera att göra en dålig investering)
Jag skulle säga, precis som du själv är inne på, att det svåra är väl att övertyga en ny hyresvärd att godkänna dig som ny hyresgäst utan fast inkomst på pappret. En ny hyresvärd kollar ju givetvis upp dig och din betalningsförmåga.
170tkr behöver inte vara för mkt, givetvis beroende på läge och skick. Jag har precis bevittnat ett köp av en etta i centrala sthlm för 350´.