2013-03-15, 09:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Detta fann jag vid några enkla sökningar. Går säkert att hitta mer om man faktiskt letar ordentligt. Så, vad tror ni? Är detta enbart omplacering utav kapital eller vad är det frågan om?
Det har jag väl skrivit i tråden?

Bonnierfamiljen/klanen är betydligt större än folk tror och de har sölat ner stora delar av SVT även om ingen vill tala högt om det. Vad de gör är att skapa ett förlustbolag de flyttar oönskade verksamheter/folk till som de sedan drar ner i konkurs och strukturerar om förlusterna till andra bolag som slipper skatt. Även om Bonnier kanske förlorar papperstidningar så är det mycket de har inom sfären som kommer leva vidare. Problemet jag kan se för Bonniersfären i framtiden är hur de tänkt sig kunna monopolisera mediamarknaden likt de historiskt gjort. När DN tappar läsare försvinner deras möjlighet att lansera nya författare på sina förlag och möjligheten att låtsas att deras allierade är landets enda experter på ett område.
Citera
2013-05-29, 21:43
Medlem
Madagascars avatar
Jonas Bonnier avgår som VD för Bonnier. Varför då? Han har ju tydligen varit VD 5 år så det är väl inte så konstigt men det kan ju inte gå jättebra för Bonnier nu så man undrar om han pressats att "avgå".
Senast redigerad av Madagascar 2013-05-29 kl. 22:33.
Citera
2013-05-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jonas Bonnier avgår som VD för Bonnier. Varför då? Han har ju tydligen varit VD 5 år så det är väl inte så konstigt men det kan ju inte gå jättebra för Bonnier nu som man undrar om han fått pressats att "avgå".

Han har varit en ren katastrof för Bonnier som jag förstått. Hade fått gå betydligt tidigare om han haft ett annat efternamn. Det skrevs en lång artikel om hans chefskap i någon tidning för ett halvår sedan men jag kommer inte ihåg vilken tidning. Kontentan var att han har satt bonnierimperiet på ruinens brant. Han har varit expansiv i en tid när allt handlar om att rädda vad som räddas kan. Han har helt enkelt inte förstått sin samtid och villkoren för media. Han borde ha läst mer på Flashback.
Citera
2013-05-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Han har varit en ren katastrof för Bonnier som jag förstått. Hade fått gå betydligt tidigare om han haft ett annat efternamn. Det skrevs en lång artikel om hans chefskap i någon tidning för ett halvår sedan men jag kommer inte ihåg vilken tidning. Kontentan var att han har satt bonnierimperiet på ruinens brant. Han har varit expansiv i en tid när allt handlar om att rädda vad som räddas kan. Han har helt enkelt inte förstått sin samtid och villkoren för media. Han borde ha läst mer på Flashback.

I så fall så är det ju ett tråkigt besked. Synd att han inte fått vara kvar ett tag till och förstöra ännu mer.
Citera
2013-05-29, 23:29
Medlem
Citat:

Han kanske läst lite för mycket på flashback och tyckt att saker och ting verkat vettigt , familjens pengar och företag brydde han sig inte mycket om .
Citera
2013-05-30, 06:50
Medlem
lampross avatar
Jonas Bonnier lämnar som sagt VD-skapet på Bonniers. Här är en lång artikel i Dagens Media om mannen ifråga:

http://www.dagensmedia.se/dm_jobb/article3705853.ece

Det är en uppdaterad version av något de publicerat tidigare. Det är kanske lite OT för denna tråd, fokus tycks ligga på Jonas himself. Men det var en intressant text, lagom respektlös, med vissa inblickar i "Bonnierkulturen". Som att Bonnierklanen består av tre grenar, "de rika, de kåta och de fattiga".
Citera
2013-05-30, 08:20
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Kontentan var att han har satt bonnierimperiet på ruinens brant.

Men hur pass ruinerade är de? Man får inte intrycket att de är ruinerade med tanke på alla resurser och tillgångar de verkar ha.
Citera
2013-05-30, 09:16
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ovanstående sex inlägg bröts ut ur tråden Tidningsdöden börjar närma sig och flyttades till denna.

/Moderator
Citera
2013-05-30, 09:37
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SplitVison
Det gamla talesättet, första generationen bygger upp det, andra förvaltar det och tredje förstör det verkar stämma på nytt. Nu kanske det blev fyra generationer eftersom det är 175 år.
Det stämmer ju. Mönstret är giltigt. Först kommer värvaren, den som skapar allt. Sedan kommer ärvaren, den som förvaltar arvet. Sist kommer fördärvaren. Det stämde till exempel bra med rederiet Broströms (Axel Broström grundlägger det hela, Dan Broström förvaltar det och Dan-Axel Broström fördärvar det). Och det stämmer, mer eller mindre och över tid, bra på Bonniers.
Citat:
Nu beror det inte på att generation tre och fyra nödvändigtvis är sämre än de tidigare utan problemet är att man försöker hålla på med samma sak för länge pga. romantik och tradition.
Delvis. Men Bonniers har glömt en sak, en som fick imperiet att blomstra. Och det var att inte vara svenskfientliga. Utan tvärtom att hylla det traditionella Sverige, genom att ge ut författare som Heidenstam, Lagerlöf, Snoiksky och Levertin. Idag däremot tycks Bonniers ideellt vara i händerna på Paideia, Expo och ADL. I ett land som Sverige, där majoritetsbefolkningen är vita nordgermaner, funkar inte det. De etniska svenskarna vill inte köpa produkter (tidningar som DN, Auschwitzböcker av G. Rosenberg) där de utmålas som usla och värdelösa.
Citera
2013-05-30, 10:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Delvis. Men Bonniers har glömt en sak, en som fick imperiet att blomstra. Och det var att inte vara svenskfientliga. Utan tvärtom att hylla det traditionella Sverige, genom att ge ut författare som Heidenstam, Lagerlöf, Snoiksky och Levertin. Idag däremot tycks Bonniers ideellt vara i händerna på Paideia, Expo och ADL. I ett land som Sverige, där majoritetsbefolkningen är vita nordgermaner, funkar inte det. De etniska svenskarna vill inte köpa produkter (tidningar som DN, Auschwitzböcker av G. Rosenberg) där de utmålas som usla och värdelösa.
Bonnier är väl genom sina bulvanföretag störst på skolboksmarknaden. Tror inte att de är så glada över att det finns friskolor som väljer vem som skall leverera deras skolböcker om man säger så.

Sedan är Bonnier betydligt mer än det ni hittar med namnet Bonnier. I stora drag är alla kulturmuppar som intervjuas av DN eller Expressen någon som ordnas under dem. De har ett stort antal bolag som står under deras kontroll utanför moderbolaget. Det är anledningen till att de kunnat göra så mycket pengar, de stänger ute alla som inte sorteras under dem och skapar stjärnor och storsäljande författare. Bara att titta på några stora namn och vilka de samarbetar med, var de har framträdanden, vilka utgivare de använder sig av och slutligen vilka tidningar som intervjuar dem.
Citera
2013-05-30, 13:10
Medlem
Citat:

Läste två första betygen i litteratur med Jonas Bonnier i Uppsala. Inget ljus, men något mer än medelmåtta, med gott förspänt dessutom. Ganska svalt hygglig med en lätt touch av högfärd, och vem kan klandra honom för det med den uppväxtmiljön och de anorna?
Hans B-uppsats var av läroverksklass, hans C-uppsats dög ej till foskarstudier men väl fil kanden. Jonas Bonnier fick då beskedet av litt vet instit, att komma igen med en D-uppsats, så man kunde se om han kvalade in till doktorandskap.
Hörde ej vidare om saken, men jag tror att bonnierska självbilden fick sig en törn och att han la av i Uppsala av sårad självkänsla och började skriva romaner istället. Läste en av de första, ja vad skall man säga - en dussinroman i pikaresk-stil, men något lovande med tanke på hans ganska låga ålder.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2013-05-30 kl. 13:18.
Citera
2013-05-30, 18:58
Medlem
gavlips avatar
Är det någon som kan och vågar sig på att göra en bedömning beträffande det samlade tillståndet för Bonnierimperiet? "Kris" kan ju betyda allt från mindre problem till totalhaveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in