2012-09-26, 19:01
Medlem
Anses produkter i silikon vara mer miljövänlig än produkter i plast (mjuk)?
Citera
2012-09-26, 19:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos
Anses produkter i silikon vara mer miljövänlig än produkter i plast (mjuk)?
Silikon = kisel = ett grundämne. Produkter som slarvigt kallas silikon innehåller en massa annat organiskt material. Har ännu inte framkommit något om att det är skadligt i andra organismer om de får det i sig.

Men endera dagen så kommer de en forskarrapport som påstår just det.
Citera
2012-09-26, 19:09
Avslutad
Det hoppas jag.
Så vanligt som det är nuförtiden.

En annan intressant fråga är ju, vad händer vid kremering av dessa silikonstinna och botoxade figurer?
Citera
2012-09-26, 19:18
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det hoppas jag.
Så vanligt som det är nuförtiden.

En annan intressant fråga är ju, vad händer vid kremering av dessa silikonstinna och botoxade figurer?
Tror amalgam-lagningarna är betydligt värre även om det är på väg att fasas ut kommer det inte att försvinna eftersom det är den bästa fyllningen och är lätt att arbeta med.

Dessutom finns det fler implantat än just silikon. Saltlösningar är också vanligt att fylla med. Restylane lika så och det försvinner ur kroppen med tiden.
Citera
2012-09-26, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Tror amalgam-lagningarna är betydligt värre även om det är på väg att fasas ut kommer det inte att försvinna eftersom det är den bästa fyllningen och är lätt att arbeta med.

Dessutom finns det fler implantat än just silikon. Saltlösningar är också vanligt att fylla med. Restylane lika så och det försvinner ur kroppen med tiden.

Men...
Släcker de inte elden vid en kremering?
Blir ju en jävla massa vatten/vätska.
Citera
2012-09-26, 19:44
Medlem
Uber0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Silikon = kisel = ett grundämne. Produkter som slarvigt kallas silikon innehåller en massa annat organiskt material. Har ännu inte framkommit något om att det är skadligt i andra organismer om de får det i sig.

Men endera dagen så kommer de en forskarrapport som påstår just det.
Du blandar nog ihop engelskans silicon (sv. kisel) med svenskans silikon (eng. silicone). Det är helt olika saker.
Citera
2012-09-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hörde på radio om det. Tydligen fastnar siliconet på kremeringsbehållarens väggar och ska vara ett helsicke att få bort.
Citera
2012-09-26, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Hörde på radio om det. Tydligen fastnar siliconet på kremeringsbehållarens väggar och ska vara ett helsicke att få bort.

Ok,
Kanske kan vi hitta på någon ny enegikälla för den skiten?

Vad är det med folk nu för tiden?
Jag är inte speciellt gamal, men jag blir lite rädd när jag ser hur unga människor bara pumpar på.
Det finns ju faktiskt en morgondag.

http://www.youtube.com/watch?v=yGKPHFrHVVY
Citera
2012-09-27, 00:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Frågan är felaktigt ställd eftersom det vi kallar silikon är just en plast, se http://www.ne.se/silikonplast

Den görs ofta väldigt flexibel och har bred kemisk tolerans (tål alltså en massa olika kemikalier utan att förstöras). Ordet silikon används även om annat än plast, t ex tätningsmassa och smörjmedel och gemensamt är att kisel (Si) ingår i alla produkterna.

Att förbränning orsakar beläggningar kan jag mycket väl tänka mig. Andra siloxanföreningar (också med kisel som grund) förekommer i shampoo, smink, duschtvål etc. och hamnar i avloppsvattnet. Där ansamlas det i slammet, går till rötkammaren och avdunstar tillsammans med biogasen som produceras där och förorenar denna. Vid förbränning av biogasen i gasmotorer oxideras siloxanerna och gör att motorns förbränningsutrymme snart ser ut som en djävla droppstensgrotta.

Siloxanerna går att rena bort ur gasen men det kostar också pengar och insatsvaror.

Det finns både snällare och elakare plaster ur generell miljösynpunkt. PE och PP t ex skulle jag säga är snällare medan PVC och PVDF är snäppet elakare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in