• 2
  • 3
2012-10-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsula
Ok, så man måste köra skuldsanering. Alltid?

Man lär nog kunna få ihop en bra summa. Man tar alla sms-lån man bara kan. Det finns en del företag därute som lånar ut via sms. Sen tar man 10-25k lån som man ganska lätt kan få på deras hemsidor, tar bara några minuter så sitter pengarna på kontot.

Att få ihop 100 lax är inga som helst problem. Nej, hade inte tänkt leva på pengarna utomlands. Men det vore helt klart en bra start att ha runt 100 lax...

100 000 ? Varför jobbar du inte bara ett år istället och sparar ihop pengarna då kan du dels lyfta A-kassa utomlands någon månad medan du letar samt att du kan återvända till Sverige när du vill utan att oroa dig för en struntsumma.

Ska man bli tvingad att lämna landet i över 10 år så får det vara pengar så att det är värt det.
Citera
2012-10-27, 11:28
Medlem
Fotsulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
100 000 ? Varför jobbar du inte bara ett år istället och sparar ihop pengarna då kan du dels lyfta A-kassa utomlands någon månad medan du letar samt att du kan återvända till Sverige när du vill utan att oroa dig för en struntsumma.

Ska man bli tvingad att lämna landet i över 10 år så får det vara pengar så att det är värt det.

Jag undrar bara, inte så att jag planerar på att göra detta. Vill bara förstå hur systemet fungerar...
Citera
2012-10-28, 03:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsula
Jag undrar bara, inte så att jag planerar på att göra detta. Vill bara förstå hur systemet fungerar...
Såg du inte mitt inlägg? Så ska den personen (du eller någon annan som för stunden läser detta) göra om denna person är intresserad av att tjäna så mycket på de skulder man kan dra på sig innan man åker bort 5 år i väntan på att de försvinner.
Citera
2012-10-28, 12:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Skatteskulder preskiberas alltid efter 5 år hos kronofogden, även om preskriptionsavbrott så som delbetalning skett.

Skatteverket har möjlighet att ansöka om preskriptionsförlängning, det är viktigt att känna till för den som tänker hålla sig undan i 5 år, detta används inte särskilt ofta, men möjligheten finns. Se 7 § i länken nedan.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820188.htm

Preskriptionslagen kan också vara av intresse i tråden.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM
Citera
2012-10-28, 13:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Om man har skulder hos kronofogden och dom tar större delen av ens lön i avbetalning för ens skulder, blir dom då avskrivna efter 5år även om dom inte är helt avbetalade?

Nej, 5 år gäller bara skatteskulder, med undantag enligt inlägg #28.

För övriga skulder gäller andra regler, se länk till Preskriptionslagen ovan. Citat ur länken:

"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."

Observera "om inte preskriptionen avbryts dessförinnan."

"5 § Preskription avbryts genom att
1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären" ...etc

I ditt fall betyder detta att varje gång som kronofogden drar pengar från din lön, börjar en ny preskriptionstid, dvs preskriptionsmässigt börjar du om från början.
Senast redigerad av trottwell 2012-10-28 kl. 13:17.
Citera
2012-10-28, 19:47
Medlem
MrFolds avatar
Det går inte att räkna med att skulder preskriberas idag. På "den gamla goda tiden", innan allting datoriserades, så hände det nog ibland att gamla problemärenden glömdes bort i någon dammig kortlåda efter att tanten som skött kravärenden gått i pension. Men åtminstone sen 90-talet så har alla större företag i kreditbranschen automatiserade system som gör att man åtminstone skickar ut någon slags påminnelse årligen till låntagaren/den skuldsatte. Och varje gång man gör det så blir det ett nytt preskriptionsavbrott.

Undantag som nämnts för skatteskulder.

Är man överskuldsatt så är det skuldsanering som gäller. Blir du beviljad det så blir skulderna avskrivna efter att du följt den fastställda betalningsplanen i fem år.
Citera
2012-10-29, 04:29
Medlem
Fotsulas avatar
Okej, nu fantiserar jag lite här.

Jag går in på Nordea och tar ett privatlån på 100k.

Sen lånar jag på diverse sidor på nätet som erbjuder snabblån upp till 25tusen. Tar fyra sådana =100k

Sen sms-lån. Tar 10st hos olika företag á 5000kr = 50tusen.

Jag har nu lånat 250,000kr

Jag flyttar sedan utomlands, skiter fullständigt i att betala en krona i amortering. Jag jobbar utomlands så jag har råd med boende etc. Sätter in mina pengar på ett konto utomlands eller ber att brorsan sätter in dom på nåt av sina konton i Sverige där han låser dom på minst 5 år där man får högst ränta.

Sen när jag kommer tillbaka så har jag ju skulder upp över öronen och börjar en skuldsanering på 5 år. Jag vet, det är inget kul att leva med skuldsanering men det är inte grejen här.

Utan. Dom där pengarna har ju växt lite iaf ca. 308,000 kr när jag jämförde lite olika räntor etc. När man gör en skuldsanering så fattar jag med att man inte kan ha 300laxpå ett konto, där kommer ju det in med att pengarna sitter utomlands eller hos brorsan eller annan person man kan lita på.

Så kör man skuldsaneringen i 5 år. Sen är man skuldfri och har 300tusen.

Skulle detta funka?
Citera
2012-10-29, 22:24
Medlem
Tveksamt att du skulle bli beviljad skuldsanering för en så liten skuld som 250 000. Känner mig även ganska så säker på att det skulle var bedrägeri.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in