• 1
  • 2
2012-09-27, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidapeln
Gör det någon markant skillnad om jag försöker att avstå från tvål i så stor utsträckning det bara går, och istället försöker att nöja mig med endast varmvatten?
Att bara tvätta händerna med vatten gör ingen större skillnad, då kan man lika gärna låta bli. Det är gnuggandet med tvål (helst flytande) som tar bort bakterier. Smörj istället in med Fenuril efter varje tvätt.
Citera
2012-09-27, 13:53
Medlem
Rompetrolls avatar
Calmuril är även det med karbamid. Det kladdade inte när jag använde det. Det var jättebra t.ex. vintertid om man lätt fick torrsprickor på fingrar/händer.
Ingen tjock kletig konsistens. Tränger in snabbt.
Du kan kolla på priset vad som är mest ekonomiskt.

Som andra skrivit så finns även bomullsvantar att köpa på apoteket.

Varmt vatten och tvål torkar givetvis ut mycket. Du skulle ju kunna avstå från tvål då jag inte tror det behövs så många gånger. Dina tvättvanor är säkert anledningen till ditt problem.

Du skriver även när du sitter framför datorn.
Men varför inte köpa en flaska handdesifektion på apoteket och göra till vana att torka av tangentbordet med det istället för att tvätta händerna?
Då sitter du från början med rena händer. Och behöver faktiskt inte tvätta dom alls så länge du bara gör det.
Men mest av allt bör du nog få lite hjälp att inse att du inte behöver tvätta händerna jämt o. ständigt.

Har du hört att överdriven hygien ökar risken för smitta då du hela tiden avlägsnar de nyttiga bakterierna som huden behöver.
Citera
2012-09-27, 16:22
Medlem
Ät någonting som stimulerar produktionen av kollagen, då blir huden inte lika känslig.
Citera
2014-10-21, 19:52
Medlem
Ratis avatar
Har samma problem. Så fort det blir kyligt ute blir händerna torra, får sprickor samt svider som tusan.
Brukar använda Apotekets egna handkräm. 45:- för en tub. Billigt och fungerar bra.
Citera
2025-08-30, 11:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Sen på bollen, men det kanske är någon som kommer hit med en sökning.

Haft mycket problem med torra händer de senaste åren och har provat diverse handkrämer, billiga, dyra, med kortison, med urea, med mandel, med olivolja osv...

Det som fungerar bäst (sedan ett halvår) är helt vanligt vaselin. Har en öppen burk jag tar rikligt ur då och då under dagen. Vaselin är snorbilligt och man behöver inte spara på mängden (kanske det är mängden som gjort skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in