2012-09-25, 19:49
Medlem
Adobes avatar
Jag vill träna för synliga muskler och söker tips om hur jag kan lägga upp mitt gympass.
Börjat gå på gym ungefär varannan dag.

Min längd: 180 cm
Vikt: 77 kg

Är ungefär 1 timme på gymmet. Börjar med uppvärmning på rullbandet, cirka 10 minuter brukar jag köra. Sedan maskinerna, osäker på vad alla heter. Men benpress kör jag en 80kg 10 reps med 3 sets, sedan vidare med magövning där jag har samma reps och sets. Rygg samt ben. Försöker hela kroppen.

Sedan i slutet kör armstyrka med hantlar.

Tips på hur jag kan göra det bättre? osäker på hur effektivt jag tränar m.m.

Innan brukar jag ta en frukt (banan), samt på morgonen tar kreatin.
Och efter träning Whey 80.
Citera
2012-09-25, 20:37
Medlem
JoliQuZs avatar
Om jag hade varit dig så hade jag kört ett standard 3-split, försöka hålla det simpelt.

Pass 1 - Rygg, Biceps.
pass 2 - Bröst, Axlar, Triceps.
pass 4 - Ben, mage och vader.
Citera
2012-09-25, 21:08
Medlem
bakispillers avatar
Håller med, kör ett 3splitt schema, kör fria vikter om du har tillgång till det.
Citera
2012-09-25, 21:09
Medlem
bakispillers avatar
Om du är osäker på vilka övningar du ska köra, kika hit! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Citera
2012-09-25, 21:29
Medlem
gbajerns avatar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Ovanstående kan vara bra att utgå ifrån.
Citera
2012-09-25, 23:33
Medlem
Skulle inte råda dig att direkt gå på en tresplitt, eftersom du inte kommer att träna musklerna särskilt ofta då. I min mening ska man först gå på en tresplitt ifall man tränar 5-6 ggr i veckan.

Om du tänker köra tre dagar i veckan skulle jag köra tre st helkroppspass, om du kör 4 ggr i veckan skulle jag köra en tvåsplitt där ben, mage, och nedre rygg tränas två dagar i veckan och triceps, biceps, bröst, axlar, resten av ryggen tränas två dagar i veckan, alltså 4 pass per vecka.

Jag skulle råda dig att lägga fokus på basövningar som marklyft, knäböj, bänkpress, smal bänkpress, chins(latsdrag), militärpress, roddövningar.

Med detta upplägg lovar jag dig bättre ökningar än diverse hokuspokus-splitt-scheman med massa isolationsövningar ämnade för bodybuilders.

Detta är min filosofi
Citera
2012-09-25, 23:39
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Om jag hade varit dig så hade jag kört ett standard 3-split, försöka hålla det simpelt.

Pass 1 - Rygg, Biceps.

Kör själv efter det här schemat och funkar bra. Hade dock valt att köra bakre axlar tillsammans med rygg +biceps. t.ex omvända flyes.
Citera
2012-09-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ

Pass 1 - Rygg, Biceps.
Detta pass, kan man köra det
Mån - pass 1
Tis - pass 2
Ons - pass 3
Tors - pass 1
tänkte ändra lite i schemat, pressa ut allt som går varje pass. Borde gå bra?
Citera
2012-09-26, 00:00
Medlem
MeGustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Mån - pass 1
Tis - pass 2
Ons - pass 3
Tors - pass 1
Jag kör själv med det och tränar 6-7 ggr i veckan, så ja.
Tänk dock på att prioritera rätt övningar. Att köra övningar som tar på baksida-axlar på axel dagen är inte att föredra då dessa får mycket pisk av roddarna. Bara ett exempel.
Citera
2012-09-26, 09:15
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Kör själv efter det här schemat och funkar bra. Hade dock valt att köra bakre axlar tillsammans med rygg +biceps. t.ex omvända flyes.

Absolut, det är upp till var och en själv. Det man märker att man får bäst resultat av det ska man såklart köra på. Lära känna sin egen kropp är nyckeln helt enkelt.

Mvh
Citera
2012-09-26, 09:37
Medlem
Adobes avatar
Tackar, men trots allt osäker på vad jag ska träna, då folk alltid säger olika saker.
Sedan är jag osäker på alla dessa träningar, om hur man tränar t.ex triceps och vilken övning som är bäst m.m.

Men jag funderar på att köra varannan dag (3-4 dagar i veckan) de första två månaderna eller så, sedan någon vecka innan december då det tagit 2 månader så kanske jag kör 5-7 pass i veckan.

Ska träna ikväll, och innan dess ska jag försöka kika på nya övningar som jag inte än gjort.
Citera
2012-09-26, 09:37
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Mån - pass 1
Tis - pass 2
Ons - pass 3
Tors - pass 1

Det var så jag tänkte, skrev dock en 4:a istället för en 3:a
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in