2012-09-25, 17:30
Medlem
Hej!

Jag precis flyttat över till Norge för att jobba och har idag varit och fixat skattekort och D-nummer! Företaget som jag jobbar för frågade om jag ville ha lönen på mitt svenska kontokort eller om jag ville öppna ett norskt. Kan även tillägga att det var företagets "revisor" som sa detta.
Har testat handla + dragit ut ett kontoutdrag och ser att det inte är någon avgift på båda summorna.

Är det någon som har erfarenhet utav detta? Spelar det någon roll hur jag gör? Nackdelar?

(har nordea)

MVH
Ben
Citera
2012-09-25, 20:46
Medlem
biillyboys avatar
Bättre att skaffa norskt konto och spara pengarna där eftersom valutan inte är så bra för tillfället tror han den blir bättre till 2013

Annars får du lönen i svenska kronor varje månad och är då beroende av hur kursen ligger. Skulle jag tycka va jobbigt..
Citera
2012-09-26, 10:50
Medlem
Även om du inte ser några avgifter på kontokortet så kommer du att om du väljer att utnyttja ditt svenska bankkonto först att växla NOK till SEK vid insättningen av lönen och när du sedan betalar med ditt svenska kontokort i Norge så växlar du SEK till NOK. Varje växling kostar runt 4% av beloppet baserat på skillnaden mellan köp- och säljkurs. Så om du kör med ditt svenska konto så förlorar du omkring 8% av nettolönen om du använder hela lönen i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in