2012-09-25, 14:55
Medlem
Olovics avatar
Hejsan.
Noterar att jag betalar ett par tior varje månad för en inkomstförsäkring som täcker upp till 61 000:-.
Då jag ligger runt 40 i grund och tidvis arbetar ytterligare så räcker summan alldeles utmärkt.

Försäkringen innebär, vad jag förstår, att man får upp till 80% av sin lön dag 1 till dag 100 som arbetslös.
Testade att slå ut detta i deras räknare och fick då svar att 22 000-någonting är vad jag får om jag blir av med jobbet.
Det borde alltså innebära 22 000 efter skatt, vilket borde vara cirka 80% av det jag får ut när jag arbetar.

I vilket fall, försäkringen är billig. Finns det något ytterligare man kan göra för att öka tryggheten?
Jag skulle utan att blinka betala fem gånger så mycket om försäkringen gällde 200 dagar istället.

Så, finns det några egna försäkringar man kan ta för att antingen höja procenten eller tiden för försäkringen?

Jag har aldrig varit arbetslös och planerar inte heller att bli det. Möjligen där av min brist på fördjupad kunskap, men tänkte ändå att det kunde vara bra att tänka över saken i alla fall.

Puss.
Citera
2012-09-25, 15:40
Medlem
Snösparvs avatar
Skaffa en buffert och säg upp försäkringen. Anstränger sig folk idag för att slippa spara och ta ansvar?

Edit: Som världen ser ut skulle inte jag lita blint på varken banker, försäkringsbolag eller ens staten. Däremot är själv bäste dräng.
Senast redigerad av Snösparv 2012-09-25 kl. 16:15.
Citera
2012-09-25, 17:23
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Skaffa en buffert och säg upp försäkringen. Anstränger sig folk idag för att slippa spara och ta ansvar?

Edit: Som världen ser ut skulle inte jag lita blint på varken banker, försäkringsbolag eller ens staten. Däremot är själv bäste dräng.

Vad svamlar du om? Han kan väl spara samtidigt som han har inkomstförsäkring? Menar du att det är fel att försäkra sin inkomst om man en dag blir av med jobbet?
Citera
2012-09-26, 09:03
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Vad svamlar du om? Han kan väl spara samtidigt som han har inkomstförsäkring? Menar du att det är fel att försäkra sin inkomst om man en dag blir av med jobbet?

Ja, för att försäkringar är skit!
Citera
2012-09-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olovic
I vilket fall, försäkringen är billig.

det här läser man på fb ibland, att folk har försäkringar bara för att de är billiga.

jag har valt att stå utanför a-kassan och har heller ingen inkomstförsäkring...
Citera
2013-10-08, 20:13
Medlem
Verbatimazes avatar
TS, hur gick det sen? Är med i inkomstförsäkrings-tankar.
Citera
2013-10-08, 20:46
Medlem
cyber_zekes avatar
Hade en sådan försäkring via facket. Var jäkla skön att ha när företaget la ner och jag blev friställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in