Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Tänk på vad lång tid det tar att sälja lägenheter idag. Priserna sänks hela tiden.
Tänk också på att lägenheten kommer kosta dig pengar varje månad tills du har fått den såld.
Kolla först hur marknaden ser ut för renoverade lägenheter i staden, går det att sälja öht?
I ett attraktivt område i en svensk storstad så jag tror varken att det är en fråga om tid eller större risk med prissänkning. Ta stockholms innerstad som exempel- Eller Fort Knox i mäklarkretsar. Prisförändringen var knappt märkbar under finanskrisen 2008, och skuldkrisen nu var blott en fägring. Priserna står sig i områden befolkade av kapitalstarka människor, att " priserna sänks hela tiden" kanske är mer aktuellt i glesbygden, jag vet inte.
Samt, med ett kök och badrum för 200000 sek så känns några tusenlappar i hyra i månaden som en marginell och godtagbar kostnad. Det är helt med i kalkylen. Dock är detta en affär som är tänkt gå snabbt- så att man slipper någon svängning i marknaden.
Mitt problem är som sagt att jag har väldigt dålig koll på hantverkarkostnader, har tummen mitt i handen, och inte en enda hantverkare finns i umgänget...