2012-09-25, 11:37
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Har hittat en lya i riktigt risigt skick- allt behöver bytas. Golv behöver bytas, väggar o tak tak målas, men framförallt behövs de mest kostsamma momenten kök och badrum helt bytas ut. Det är alltså en helrenovering i ordets rätta bemärkelse.

Eftersom jag inte är mycket av en hantverkare så har jag inte ett hum om renoveringskostnader. Vad tror ni om det här:

46 kvm, 1 rok i ett helt okej område större svensk stad.
Inköpspris 450kkr. Liknande lägenheter i bra skick i samma område har gått för 650kkr.

ROT-avdrag känner jag till vagt, samt att renoveringskostnader är avdragsgilla. Men det är ändå helt omöjligt för mig att uppskatta priset. Det är även svårt att få offertar från hantverkare när jag inte har något objekt i min ägo än. Jag tänker mig ingen lyxrenovering utan en enkel uppfräschning med ikeakök och enkelt fräscht badrum. Jag tänker göra så mycket som möjligt själv men jag börjar inse att det är svårt att pilla själv med just kök/badrum.

Någon som vågar gissa? Är det en bra affär? Kan hantverkarkostnaderna skena iväg?
Citera
2012-09-25, 11:47
Medlem
hmmm. Lite svårt att sia om när man inte sett objektet osv samt vad du har för planer för bad och kök och andra rum.

Men du ska göra om badrum och kök. Beroende på ambitionsnivå och budget kan det kosta både det ena och det andra. 100.000 för vardera kanske låter mycket men är inte helt orimligt.
Då är du uppe i de 650 000 som andra har fått. Dock är de 200.000 som du gett "extra" något du kan räkna av rot på och andra avdrag.

Så kort svar. Förmodligen är det ingen jättebra affär men heller ingen skitdålig. Då går förmodligen jämt upp mot "normalpris". Om du sedan kan räkna hem renoveringen vid en eventuell försäljning senare beror ju helt på hur bostadsmarknaden utvecklas i ditt område
Citera
2012-09-25, 11:56
Medlem
Otems avatar
Känner du att det är värt det själv och har en stadig budget för alla dessa renoveringskostnader så varför inte? Känner du dig däremot osäker, försök att hitta en lägenhet som ej är ett renoveringsobjekt, själv skulle jag nog hittat en lägenhet som ej är renoveringsobjekt, men alla har ju olika idéer och åsikter.
Citera
2012-09-25, 11:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Tog själv in offerter på badrum nyligen, 100-tusen verkar vara normalnivån. De nya reglerna för våtrum kräver att man i princip slaktar hela rummet, river ner väggar osv. och bygger nytt med godkända material.
Citera
2012-10-02, 10:12
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tog själv in offerter på badrum nyligen, 100-tusen verkar vara normalnivån. De nya reglerna för våtrum kräver att man i princip slaktar hela rummet, river ner väggar osv. och bygger nytt med godkända material.

Alright. Det var det värsta.... Visserligen är utgiften avdragsgill, men ja- det är ju fortfarande en utgift.

Men, är inte kravet på våtrumsintyg lite beroende på vad som står i stadgarna i varje BRF?
Citera
2012-10-02, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
I Stockholm kan det absolut vara värt det. På annat håll är det nog mer oklart. Folk är så dåligt insatta i vad det kostar att göra enklare renoveringar att de gärna betalar ganska mycket extra för den där trevlighetskänslan.

Själv skulle jag leta upp den fulaste lägenheten (inredningsmässigt, fel färgval osv), men med ett ok badrum och bra pontential.

Fixar man till det övriga, vilket är den lättaste biten av en lägenhet kan man göra en riktigt bra affär på att renovera för att senare sälja vidare.
Citera
2012-10-02, 10:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetweenTheBars
Alright. Det var det värsta.... Visserligen är utgiften avdragsgill, men ja- det är ju fortfarande en utgift.

Men, är inte kravet på våtrumsintyg lite beroende på vad som står i stadgarna i varje BRF?
Om regler i BRF vet jag inget, jag bor i villa, men jag tror att det finns en byggnorm som gäller alla oavsett boendeform, men detaljer om reglerna får nog någon annan svara på.

Det är väl främst en försäkringsfråga, du får inte ut en spänn om inte reglerna följts. Jag har en jävligt händig polare som gjorde sitt eget badrum, han dokumenterade med foto varje del av processen & bifogade kvitto på allt material till försäkringsbolaget för att få det godkänt & det lyckades.
Inget jag själv hade vågat mig på dock.
Citera
2012-10-02, 10:29
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om regler i BRF vet jag inget, jag bor i villa, men jag tror att det finns en byggnorm som gäller alla oavsett boendeform, men detaljer om reglerna får nog någon annan svara på.

Det är väl främst en försäkringsfråga, du får inte ut en spänn om inte reglerna följts. Jag har en jävligt händig polare som gjorde sitt eget badrum, han dokumenterade med foto varje del av processen & bifogade kvitto på allt material till försäkringsbolaget för att få det godkänt & det lyckades.
Inget jag själv hade vågat mig på dock.

Aha. Den aspekten har jag inte ens tänkt på. Det är ganska självklart. Jag börjar inse att det är mycket huvudbry (och pengar) man slipper när man bor i hyresrätt..
Citera
2012-10-02, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetweenTheBars
Aha. Den aspekten har jag inte ens tänkt på. Det är ganska självklart. Jag börjar inse att det är mycket huvudbry (och pengar) man slipper när man bor i hyresrätt..
Ahh, denna underbara tid när jag bodde i hyresrätt & bara ringde hustomten när det var stopp i dasset eller regnade in på vinden.
Citera
2012-10-02, 11:22
Medlem
Tänk på vad lång tid det tar att sälja lägenheter idag. Priserna sänks hela tiden.
Tänk också på att lägenheten kommer kosta dig pengar varje månad tills du har fått den såld.

Kolla först hur marknaden ser ut för renoverade lägenheter i staden, går det att sälja öht?
Citera
2012-10-02, 11:44
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Tänk på vad lång tid det tar att sälja lägenheter idag. Priserna sänks hela tiden.
Tänk också på att lägenheten kommer kosta dig pengar varje månad tills du har fått den såld.

Kolla först hur marknaden ser ut för renoverade lägenheter i staden, går det att sälja öht?

I ett attraktivt område i en svensk storstad så jag tror varken att det är en fråga om tid eller större risk med prissänkning. Ta stockholms innerstad som exempel- Eller Fort Knox i mäklarkretsar. Prisförändringen var knappt märkbar under finanskrisen 2008, och skuldkrisen nu var blott en fägring. Priserna står sig i områden befolkade av kapitalstarka människor, att " priserna sänks hela tiden" kanske är mer aktuellt i glesbygden, jag vet inte.

Samt, med ett kök och badrum för 200000 sek så känns några tusenlappar i hyra i månaden som en marginell och godtagbar kostnad. Det är helt med i kalkylen. Dock är detta en affär som är tänkt gå snabbt- så att man slipper någon svängning i marknaden.

Mitt problem är som sagt att jag har väldigt dålig koll på hantverkarkostnader, har tummen mitt i handen, och inte en enda hantverkare finns i umgänget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in