Det handlar om känslan , krogkänslan av att sitta på krogen och dricka en god och iskall staropramen. Den känslan får man oftast aldrig hemma. Jag vet precis vad du menar för jag får alltid samma känsla jag med att bärsen är godare ute än hemma och då snackar jag inte om fatölen spendrups eller annan skitöl.
Jag gjorde ett test en gång och köpte hem mariestad 50cl flaska och drack det hemma. Och dagen efter så drack jag samma öl fast på krogen och fick känslan av att den på krogen var godare än den jag drack hemma.
Du har nog en poäng. Är nog helheten av att sitta på krogen som du säger. Psykologiskt helt enkelt.
Det är mycket som spelar roll för att uppnå perfecta "öl-settings" med det mest avgörande för mig är givetvis att ölen är på tapp. Om du dess utom går till en väletablerad och erkänd pub där personalen kan handskas med öl och servera den rätt tempererad samt korrekt tappa den så gör ju inte det saken sämre.
Vet inte om jag är helt fel ute nu. Har de ölen i koncentrat och blandar ut den med vatten när man tappar upp den? I så fall kan det vara så att den kanske är mer utspädd på krogen och därmed smakar annorlunda. Mer troligt att den är mer utspädd än koncentrerad, pubarna vill tjäna pengar.
Det måste väl vara så (precis som flera användare skriver) att man är på krogen; och inte i sitt kök?
Öl är väl en av de saker som blir bättre i rätt sammanhang. Jämför det med att äta en hyfsad Entrecôte på restaurang; mot att äta en lika god (smakmässigt) entrecôte övanför diskbänken.