Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dessa större påsar kräver ingen förkultur om du skall göra runt denna mängd.
Men gör man en förkultur, så säkerställer man en snabb och säker jäststart.
Nja, tanken är väl att det ska vara tillräckligt med jäst men det är egentligen för få celler för 20 liter öl (även med en activator). Det är alltid rekommenderat att göra förkultur. Även om det oftast jäser bra ändå så brukar resultatet bli bättre med mer jäst då jästen blir mindre stressad och inte spottar ur sig lika mycket biprodukter (högre alkoholer, fenoler etc) som kan ge felsmaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Gosh portern jäste snabbt. Den har redan FG på 1010. hade räknat med ett par veckor minst men det gick på 6 dagar.
Fråga: Kan man ha gelatin (för klarning, riktigt grumlig nu) i ölet? Påverkar det sekundärjäsningen i flaskan sen?
Det blev något konstigt när jag mältade tror jag, jag fick OG på 1040 (antagligen dåligt krossad malt) vilket bara ger 4%. Lite klent för en porter tycker jag. Går det bra att spetsa med lite vodka i efterhand?
Vad säger ni erfarna?
Det brukar gå fort i början, men det skadar inte att låta den stå någon/några veckor till för smakens skull.
Ölet kommer bli klarare när det stått ett tag. Vänta en vecka och se om du tycker att det fortfarande behövs gelatin. Har aldrig använt gelatin själv men det ska inte vara några problem att efterjäsa på flaska.
Menar du när du mäskade? Vid vilken temperatur mäskade du? Hur länge och vilken tjocklek hade du på mäsken? Jag skulle låta bli att ha i vodka, det blir bara spritigt. Låt det vara och ta den för vad den är. Så länge som det är gott så ser jag inte problemet. Du får väl kalla den för en Dark Mild istället eller något... Dessutom får du räkna att efterjäsningen med socker på flaska ger runt 0,25-0,3 procentenheter alkohol till.
Förresten, jag hoppas att du är medveten om att du inte kan jäsa lager i rumstemperatur? Tänker på ditt andra recept.