2012-09-24, 21:42
Medlem
ex69-dtrs avatar
Hur är det med spriten från en potstill, går det att dricka den utan att den kommer upp igen?
Jag letar efter en snabb maskin som kan bränna 25 liter mäsk snabbt!

Länk till en bild på maskinen jag menar : http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/Sauron_stripper_setup.jpg

Vad tror ni? Funkar det eller är det bättre med en spiralbrännare istället?
Citera
2012-09-24, 23:57
Medlem
Frater_Frags avatar
Jag skulle personligen avstå från att dricka hemkört från en potstill. En potstill är bra för att snabbt strippa sprit och få fram råsprit, eller om man vill framställa egen konjak eller whiskey etc. Men till vanligt hemkört så är den inte precis optimal.
Citera
2012-09-25, 00:00
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Jag skulle personligen avstå från att dricka hemkört från en potstill. En potstill är bra för att snabbt strippa sprit och få fram råsprit, eller om man vill framställa egen konjak eller whiskey etc. Men till vanligt hemkört så är den inte precis optimal.

Okej!
Tror du mer på en spiralbrännare då?
Citera
2012-09-26, 02:13
Medlem
Frater_Frags avatar
Vill du ha en brännare som sköter sig själv s.a.s så spiralen bra, om du kör den luftkyld med en fläkt så räcker det med att kolla till den en gång om dagen i stort sett. Enda nackdelen är att den är långsam, 25 liter mäsk kan tydligen ta tre dygn att bränna ut.
Citera
2012-09-26, 11:15
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Vill du ha en brännare som sköter sig själv s.a.s så spiralen bra, om du kör den luftkyld med en fläkt så räcker det med att kolla till den en gång om dagen i stort sett. Enda nackdelen är att den är långsam, 25 liter mäsk kan tydligen ta tre dygn att bränna ut.

Vill ju ha en så snabb som möjligt! Men får kanske bli en spiral om inte Potstill funkar!
Citera
2012-09-26, 18:17
Medlem
Frater_Frags avatar
Potstill fungerar, det är inte problemet, utan problemet är som sagt vad att den typen av brännare är gjord just för snabb bränning, och inget annat, utom då möjligen whiskey etc.

Vill du snabbt bränna fram råsprit för att sedan finbränna den i en bättre maskin så är potstill utmärkt. Själv håller jag mig till min trogna foa samt kemisk strippning och kolning, jag får visserligen bränna två gånger, men resultatet blir bra. Faktum är att jag oftast efter kolningen bränner en tredje gång, detta dock endast för att få styrkan igen, det är trots allt enklare att förvara 5 liter 85% än dubbla mängden 40%!
Citera
2012-09-26, 18:32
Medlem
hesons avatar
Det går väl bränna två gånger? sortera bort det mesta vattnet snabbt i en potstill, rena sedan i en brännvinsbrännare. Beror ju lite på varför du vill bränna snabbt.
Citera
2012-09-26, 22:00
Medlem
ex69-dtrs avatar
Problemet är att jag vill ha bra sprit från mäsk på kort tid!
Hur lång tid bränner man ut 25 liter i en foa eller kolonn?
Citera
2012-09-26, 22:22
Medlem
Frater_Frags avatar
Min foa, som har 6mm rör, alltså en originalversion, klarar med nöd och näppe av att bränna ut 25L mäsk på ett dygn. Nu har jag iochförsig inte moddat kokplattan som den står på, så jag antar att det går att förbättra tiden med 10-15% om man fixar en regulator och plockar bort termostaten i plattan.
Citera
2012-09-27, 01:01
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Min foa, som har 6mm rör, alltså en originalversion, klarar med nöd och näppe av att bränna ut 25L mäsk på ett dygn. Nu har jag iochförsig inte moddat kokplattan som den står på, så jag antar att det går att förbättra tiden med 10-15% om man fixar en regulator och plockar bort termostaten i plattan.

Okej det låter ju bra!
Hur krånglig och vad kostar en foa att bygga?
Citera
2012-09-27, 02:08
Medlem
Frater_Frags avatar
Foan kräver att man kan läsa ritningar samt kan hårdlöda i koppar. Det finns ritningar på Bryggforum.nu som är hyfsade, även om den ritning som min foa är byggd efter är bättre. Dock så finns inte den på forumet, jag skall se om kompisen (som byggde min foa), har ritningen tillgänglig. När det gäller foan så har den en fördel bortsett från att den ger bra sprit, och det är det faktum att den är väldigt liten till formatet! Den är knappt 30 cm hög, vilket gör det lätt att förvara den på ett säkert ställe!
Citera
2012-09-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Problemet är att jag vill ha bra sprit från mäsk på kort tid!
Hur lång tid bränner man ut 25 liter i en foa eller kolonn?

Bra sprit på kort tid är både en kunskaps och kostnadsfråga. Finns brännarmodeller idag som du kan få helt ren sprit som inte ens behöver kolas på en bränning bara du använder dessa rätt. Däremot kostar ju dessa modeller betydligt mer att bygga än en vanlig potstill eller en foa. Går väl att få drickbar sprit snabbare än med en spiralbrännare om du svänger ihop en brännare av enklare modell och kolar den två gånger.

Som tidigare nämnt står det hur mycket som helst på ämnet på bryggforum. Extremt bra källa för tips och råd. Där kan du läsa allt ifrån information om olika typer av brännare och hur dessa används till olika tekniker med tillsatser i spriten mellan bränningar och dylikt. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in