• 1
  • 2
2012-09-24, 22:52
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Det finns ju hur många ackustiska "nybörjar"gitarrer som helst att välja mellan i säg 3-5000 kronorsklassen att välja mellan. Från alla möjliga tillverkare..Yamaha (dom brukar vara bra på prisvärda gitarrer), Ibanez, Fender, Ovation, Taylor har också billigare modeller har jag för mig etc. Finns billigare också. Det är bara åka till MB eller din lokala musikaffär och testa. Jag rekommenderar att gå till butiken och testa själv innan man köper och inte beställa på nätet, blocket eller nåt sånt. Det finns hur mycket som helst och jämfört med många andra nybörjarinstrument är 3-5 k ingenting.

jag är student och har inte ekonomin för att lägga ut så mkt på nånting jag är osäker på att jag kmr hålla på med i framtiden. jag är som sagt ute efter ett "instrument" som får mig att lära spela gitarr. billigast möjligt är bäst. såvida man bara kan höra exempelvis vilken låt man spelar så är jag nöjd men de kmr iofs ta några veckor/månader innan jag kan något sådant :P
Citera
2012-09-24, 23:33
Medlem
Pangaea250s avatar
Du kan få en begagnad Yamaha C40 för 600-800 kr..
Att köpa gitarr på Rusta är som att köpa kläder på ICA Maxi.
Citera
2012-09-24, 23:39
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Det finns ju hur många ackustiska "nybörjar"gitarrer som helst att välja mellan i säg 3-5000 kronorsklassen att välja mellan. Från alla möjliga tillverkare..Yamaha (dom brukar vara bra på prisvärda gitarrer), Ibanez, Fender, Ovation, Taylor har också billigare modeller har jag för mig etc. Finns billigare också. Det är bara åka till MB eller din lokala musikaffär och testa. Jag rekommenderar att gå till butiken och testa själv innan man köper och inte beställa på nätet, blocket eller nåt sånt. Det finns hur mycket som helst och jämfört med många andra nybörjarinstrument är 3-5 k ingenting.

Kom igen, är man nybörjare ska man inte lägga ut 5000 spänn för en jävla gitarr. Är man inte ens säker på att man kommer spela om ett år är det som att kasta pengar i sjön. Man lär sig inte spela bättre bara för att man har dyra grejer.

Köp en billig gitarr, känner du efter ett tag att gitarr är din grej och du verkligen vill bli duktig, köp en bättre gitarr då.
Citera
2012-09-24, 23:44
Medlem
Jag skulle också rekommendera begagnat, fråga någon du känner som spelar om köpråd. En gitarr från Rusta låter antagligen skit och då kommer du tröttna på att spela.. eftersom det låter skit.
Citera
2012-09-25, 01:18
Medlem
Reko45s avatar
kollade över mitt lokala utbud utöver rusta och hittade detta:

http://www.ordermusic.se/produkter/g...-mik/c81-natur

en akustisk för 895 kanske är dubbelt så bra :P?

dock undrar jag grejen när det står 3/4? betyder de att de är barn storlek? har iofs ganska små händer dock inte som en tjej men för en kille så

annat som ni kan rekommendera från denna lista:

http://www.ordermusic.se/produkter/g...ik?SortOrder=1

gärna under 1000 lappen.......
Citera
2012-09-25, 08:31
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Kom igen, är man nybörjare ska man inte lägga ut 5000 spänn för en jävla gitarr. Är man inte ens säker på att man kommer spela om ett år är det som att kasta pengar i sjön. Man lär sig inte spela bättre bara för att man har dyra grejer.

Köp en billig gitarr, känner du efter ett tag att gitarr är din grej och du verkligen vill bli duktig, köp en bättre gitarr då.

Är man nybörjare och börjar med en skräpgitarr är det stor sannolikhet att man kommer lägga av innan man ens har börjat ordentligt. Eftersom både tonen, klangen och spelkänslan på sådana gitarrer är skit. Detta har jag erfarenhet av. Detta hände mig vid 6-års åldern när jag fick min första gitarr. Rörde den inte efter någon vecka. När jag fick bättre gitarr, då jävlar!
Skillnaden mellan en bra och dålig gitarr är ungefär som en Harley Davidson vs en vitrysk moped.
Citera
2012-09-25, 08:34
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
jag är student och har inte ekonomin för att lägga ut så mkt på nånting jag är osäker på att jag kmr hålla på med i framtiden. jag är som sagt ute efter ett "instrument" som får mig att lära spela gitarr. billigast möjligt är bäst. såvida man bara kan höra exempelvis vilken låt man spelar så är jag nöjd men de kmr iofs ta några veckor/månader innan jag kan något sådant :P

Tro mig du kommer tröttna rätt så snabbt på en skräpgitarr. Bättre köpa något redigt. Om du inte har så mycket pengar, spara först, låna eller något och köp. Sedan finns det till och med billigare bra gitarrer än 3000 också. Bästa rådet jag kan ge är helt enkelt att åka till en massa musikaffärer och testa olika gitarrer. Jag garanterar att du kan hitta en ok gitarr (men inte mer) för ca 2000 kr.
Citera
2012-09-25, 09:28
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
kollade över mitt lokala utbud utöver rusta och hittade detta:

http://www.ordermusic.se/produkter/g...-mik/c81-natur

en akustisk för 895 kanske är dubbelt så bra :P?

dock undrar jag grejen när det står 3/4? betyder de att de är barn storlek? har iofs ganska små händer dock inte som en tjej men för en kille så

Age Height of Player Size of Guitar

4-6 years old 3'3" to 3'9" 1/4-Size
5-8 years old 3'10" to 4'5" 1/2-Size
8-11 years old 4'6" to 4'11" 3/4-Size
11-Adult 5' or taller 4/4-Size

En annan ungefärlig guide:

3 to 6 years old - Half Size Acoustic Guitar
6 to 9 years old - Three-Quarter 34” Acoustic Guitar
9 to 12 years old - Student 36” Acoustic Guitar
12 Years to Adult - Classical and Concert Guitar
13 years to Adult - Full Size Acoustic Guitar
Senast redigerad av mernilio 2012-09-25 kl. 09:30.
Citera
2012-09-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Angus Youngs SG är möjligen "bättre" än det TS pratar om, men inte fan låter det annorlunda om det mesta man kan är att slå an något enstaka ackord?

Jag köpte en elbas på Rusta för några år sedan, gick för en sex-sjuhundra kr. Okej, nu står den och möglar i en replokal jag vet inte-var, men jag lärde mig sjukt mycket på den och det lät inte "dåligt" alls. Lät inte så mycket, kanske, men min poäng är: Halsen, strängarna, banden etc ser likadana ut.
Vet du hur många ungar som lär sig köra bil i en risig Golf? Då så.

Det var väl inte så smart att jämföra en Gibson med en nylonsträngad gitarr... Klart som fan att det kommer att låta olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in