2012-12-30, 19:41
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Ni som har en applepryl vet att kabeldelen av en magsafeladdare går att plocka bort

Som på den här delen
http://image.made-in-china.com/4f0j00evdQnaURaVqE/for-Apple-60W-Magsafe-Power-Adapter-Charger-of-13-Inch-Mac-PRO-A1344.jpg

Har en ipadmagsafe med amerikansk kontakt och undrar om man kan ta kontaktdelen från en (svensk) macbook pro magsafe och koppla på ipad-magsafen utan problem (den passar precis). Någon som vet?

Sen undrar jag var man kan köpa en sån där kontakt som var på bilden om någon vet (svensk kontakt som man bara sätter på)

Självaste den där saken du kan plocka bort kan du använda till både din macbook-laddare och ipad-laddare.

Dock osäker om du bara kan köpa en sådan. Tror du måste köpa ett worldwide kit ifrån apple. Men då får du alla möjlig saker med.

Annars köper du en helt ny laddare för 199 kr http://shop.digitalinn.se/tillbehor/strom-och-batterier/ny-apple-ipad-10w-usb-power-adapter.html
Citera
2012-12-31, 00:30
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Självaste den där saken du kan plocka bort kan du använda till både din macbook-laddare och ipad-laddare.

Dock osäker om du bara kan köpa en sådan. Tror du måste köpa ett worldwide kit ifrån apple. Men då får du alla möjlig saker med.

Annars köper du en helt ny laddare för 199 kr http://shop.digitalinn.se/tillbehor/strom-och-batterier/ny-apple-ipad-10w-usb-power-adapter.html

Schysst, det är alltså inget unikt med själva sladddelen utan det är själva "magsafen"/"vita boxen" som ger olika effekt/ampere/vad det nu kan vara. Då vågar jag köra på det tills denna jag lyckades hitta för 18 kr inkl frakt hamnar i brevlådan

http://www.ebay.com/itm/AC-Adapter-EU-Plug-for-Apple-MacBook-Air-45W-MagSafe-/270707369595?pt=UK_Computing_LaptopAccessories_Pow erSupplies&hash=item3f076aa67b

Klart att det hade varit dumt av apple att göra så den passar precis fast pajar din apparat så det är ju rimligt

Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Skulle vara försiktigt med det, i Sverige är nätspänningen 230V, 50Hz, i USA är den 120V, 60Hz.

Tack för svaret men just det där ska vara lugnt. Reseladdare använder ju alla och apparater ska klara av sånt
Senast redigerad av jonthe12 2012-12-31 kl. 00:36.
Citera
2012-12-31, 01:45
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Schysst, det är alltså inget unikt med själva sladddelen utan det är själva "magsafen"/"vita boxen" som ger olika effekt/ampere/vad det nu kan vara. Då vågar jag köra på det tills denna jag lyckades hitta för 18 kr inkl frakt hamnar i brevlådan

http://www.ebay.com/itm/AC-Adapter-EU-Plug-for-Apple-MacBook-Air-45W-MagSafe-/270707369595?pt=UK_Computing_LaptopAccessories_Pow erSupplies&hash=item3f076aa67b

Klart att det hade varit dumt av apple att göra så den passar precis fast pajar din apparat så det är ju rimligt

Ja exakt en sådan fungerar perfekt. Det är självaste laddaren som ger de olika effekten på laddningen och inte just den där lilla adaptern. så den kan du flytta runt bland dina idevices.
Citera
2012-12-31, 01:53
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Finns inge untethered jailbreak. Hoppas fan att det kommer snart....

Det finns väl inte tethered heller väl?

Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Ja exakt en sådan fungerar perfekt. Det är självaste laddaren som ger de olika effekten på laddningen och inte just den där lilla adaptern. så den kan du flytta runt bland dina idevices.

Tack!
Citera
2013-01-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Finns inge untethered jailbreak. Hoppas fan att det kommer snart....

Ja men tyvärr kommer det för min del inte vara någon fördel längre. Jag jailbreakade enbart för att få Installous men nu när Hackolu.us lagt ner så finns ju den underbara appen inte kvar
Citera
2013-01-04, 17:30
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antongus
Ja men tyvärr kommer det för min del inte vara någon fördel längre. Jag jailbreakade enbart för att få Installous men nu när Hackolu.us lagt ner så finns ju den underbara appen inte kvar

Äsch Installous kan man leva utan. iFunBox och torrents funkar lika bra om inte bättre med tanke på jobbiga sidorna med popups osv som installous använde
Citera
2013-01-06, 04:14
Medlem
Exonis avatar
Funkar det att använda iphone kabel till själva ipad laddaren (klumpiga vita saken) att ladda ipaden? Och finns det ngn ev. fel på detta? Typ att den inte laddas lika snabbt?
Citera
2013-01-06, 06:36
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exoni
Funkar det att använda iphone kabel till själva ipad laddaren (klumpiga vita saken) att ladda ipaden? Och finns det ngn ev. fel på detta? Typ att den inte laddas lika snabbt?
Ja du kan använda iPhone-kabeln till din iPad, det vill säga om båda har samma kontakt. Men det kommer att ta längre tid eftersom det inte är samma styrka i de båda laddarna.
Citera
2013-01-06, 11:50
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Citat:
Ja du kan använda iPhone-kabeln till din iPad, det vill säga om båda har samma kontakt. Men det kommer att ta längre tid eftersom det inte är samma styrka i de båda laddarna.
Kabeln är det ingen skillnad på. Så det kommer lika lång tid som vanligt, skulle man däremot byta till iphone-laddaren så kommer det ta längre tid.
Citera
2013-01-06, 17:03
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Kabeln är det ingen skillnad på. Så det kommer lika lång tid som vanligt, skulle man däremot byta till iphone-laddaren så kommer det ta längre tid.
Jo, visst kan det vara skillnad på kontakten på en iPhone och iPad-laddare. beroende på om Exoni har en iPhone 5 eller en tidigare modell eftersom iPhone 5 har den nya laddkontakten precis som iPad 4 har medans tidigare modeller inte har det.
Det var ju precis det jag skrev att det skulle ta längre tid att ladda sin iPad med en iPhone-laddare.
EDIT: Mitt fel, läste nu Exonis inlägg igen och hade missförstått vad han menade. Exoni skulle bara byta själva usb-kontakten, trodde först Exoni skulle använda hela iPhoneladdaren till iPaden. Mitt fel
Senast redigerad av Quwerrt93 2013-01-06 kl. 17:06.
Citera
2013-01-06, 21:22
Medlem
Exonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93

Citat:
Tack för svaren, exakt som du menar så är det bara själva usb-kabeln jag använder från iPhone 4 till min ipad. Själva kontakten som man ska sätta in i strömbrytaren är ipads så att säga "charger".
Citera
2013-01-12, 17:46
Medlem
Amagaahds avatar
Tjena!

Jag har problem med internetdelning.
Jag försöker dela internet från min telefon, min iPad hittar nätverket men står bara och ladda när
Den ska ansluta och så fortsätter den.
Den har inga problem med mitt WiFi nätverk hemma..
Hjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in