2005-04-01, 14:24
Medlem
Hur är ett litet vapenskåp uppbyggt (typ pistolskåp) uppbyggt jämfört med ett litet kassaskåp eller brandsäkert dokument skåp?
Citera
2005-04-01, 15:15
Medlem
Men snääälla?
Jag vill veta om det går lika bra att ha puffrorna i brandskåpet licksom... vad e det med pistolskåpet som gör det till ett pistolskåp förutom inredningen inuti?

Är det likadant säkerhetsmässigt som ett vanligt kassaskåp?
Citera
2005-04-01, 15:24
Medlem
InkoPinkos avatar
Skåpet måste uppfylla standarden SS 34922, eller vara ett lika säkert förvaringsutrymme.

Vad "lika säkert förvaringsutrymme" innebär finns detaljerad beskrivet på sid. 34 i FAP 551-3:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf

Ditt brandskåp lär nog inte uppfylla de kraven...
Citera
2005-04-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Skåpet måste uppfylla standarden SS 34922, eller vara ett lika säkert förvaringsutrymme.

Vad "lika säkert förvaringsutrymme" innebär finns detaljerad beskrivet på sid. 34 i FAP 551-3:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf

Ditt brandskåp lär nog inte uppfylla de kraven...

Hehe...det förstog jag nog, tack för länken.
Citera
2005-04-01, 18:48
Medlem
illums avatar
Sök lite på vapenskåp, säkerhetsskåp och liknande så hittar du lite.
Du får antagligen inga borr-tester eller så men ändå =)
Citera
2005-04-01, 21:38
Medlem
Appropå borrar...vad menas med att ett pistolskåp är borrskyddat??alltså, jag förstår vad det innebär men exakt hur fungerar det??
Citera
2005-04-02, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Appropå borrar...vad menas med att ett pistolskåp är borrskyddat??alltså, jag förstår vad det innebär men exakt hur fungerar det??

Borrskydd innebär i regel att vitala delar är skyddade med t.ex keramiskt skydd som gör att de är svårborrade (borren slipas sönder). Skåpets plåt skall ju vara minst 4 mm och det är i regel inga problem att borra i sådan plåt. Därför måste man skydda ytterligare.

Dessutom skall skåpet förankras ordentligt eller förses med vikter så att vikten är minst 150 kg. Läste dock om nån som fyllt sitt lilla pistolskåp med närmare ett halv ton i blyvikter.. Han hade haft inbrott, men de hade inte orkat rubba skåpet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in