2012-09-23, 17:30
Medlem
Någon som har ett tips på vart jag ska hitta en vettig tobakskvarn?
Har haft 2st plastkvarnar från pgw/cuthof men de går sönder så fruktansvärt lätt och tobaken blir inte som man vill ha den. Man vill ju ha dom smala remsorna som är ett par centimeter långa.

Kör just nu på att skära råtobaken med kniv. Men får inte riktigt önskat resultat, plus att det tar lång tid.

Någon som har något bra tips eller vet var jag kan köpa en riktig kvarn/strimlare? Har hittat en på kogg men dom får inte in den förrens senare i vinter, så jag vill gärna ha en innan desserter temporärt tills dess iaf.

Mvh
Citera
2012-09-23, 18:44
Moderator
Fear2bes avatar
När tobaken har precis rätt fuktighet så kan det fungera ganska bra med en plastkvarn.

Om man lägger in "en utskuren kaka" så att skären skär tunna strimlor, så blir det ju bättre än om man bara trycker ner en näve tobak och pressar. Då ska ju skären vara nya och vassa också. Av vad jag kommer ihåg så blir dom slöa ganska snabbt.
Citera
2012-09-23, 20:01
Medlem
Har letat som en gnu efter en pastakvarn också med hittar ingen alls förutom elektriska som ska sitta på någon hushållsmaskin. Så om någon trådläsare har en manuell sådan till salu så hojta. alt en kvarn från kogg

Förstår inte hur marknaden för kvarnar kan vara så dålig. Hittade en på en brittisk sida som var elektrisk, men den tog då givetvis bara hela tobaksblad och inte "en näve med grov tobak" som man hittar i påsarna från pgw
Citera
2012-10-02, 10:35
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
När tobaken har precis rätt fuktighet så kan det fungera ganska bra med en plastkvarn.

Om man lägger in "en utskuren kaka" så att skären skär tunna strimlor, så blir det ju bättre än om man bara trycker ner en näve tobak och pressar. Då ska ju skären vara nya och vassa också. Av vad jag kommer ihåg så blir dom slöa ganska snabbt.
Det går att köpa nya blad, kostar knappast mycket.
Citera
2012-10-02, 11:26
Medlem
Hittade en annan "kvarn" som faktiskt ser ut att vara helt ok. Och då slipper man skärbladen som blir slöa också. Den fungerar ungefär som en pastakvarn och gör strimlor på en gång!

Finna att köpa på PGW's hemsida rökakrökagöka.

Kan skriva hurdant den fungerar när jag fått hem den!
Citera
2012-10-05, 21:21
Medlem
Fick kvarnen idag, den klår cuthof och coobra kvarnarna med plasttrumma med hästlängder.

Det tar lite längre tid att mala med det är mycket behagligare och man får strimlorna man vill ha även om de angränsar till att vara aningen för tjocka. Men jag rekommenderar den starkt!
Citera
2012-10-07, 03:05
Medlem
häpps avatar
Har kört med cuthofs kvarn tidigare, och den var i mitt tycke helt jävla värdelös... Så jag fick för mig att testa en vanlig matberedare, och det rekommenderas starkt! Tobaken vart iofs inte lång och trådig men jag är grymt nöjd med tanke på mängden arbete jag fick använda.
Citera
2012-10-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av häpp
Har kört med cuthofs kvarn tidigare, och den var i mitt tycke helt jävla värdelös... Så jag fick för mig att testa en vanlig matberedare, och det rekommenderas starkt! Tobaken vart iofs inte lång och trådig men jag är grymt nöjd med tanke på mängden arbete jag fick använda.

Har själv testat met matberedare. Och visst, det malde tobaken. Men rullar man en cigg och vänder den upp-och-ner så rinner halva ciggen ut, inget du har märkt eller?
Citera
2012-10-07, 17:56
Medlem
häpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCompany
Har själv testat met matberedare. Och visst, det malde tobaken. Men rullar man en cigg och vänder den upp-och-ner så rinner halva ciggen ut, inget du har märkt eller?
Nix... Funkar hur bra som helst att rulla.
Citera
2012-10-07, 22:52
Medlem
lexzuzs avatar
kan de inte funkar med en ganska stor grinder eller liknande?
Citera
2012-10-12, 14:44
Medlem
Jag har betydligt mer vatten i råtobaken, fryser ner och skär sen med en skärmaskin, en sån man har till typ skinka och andra pålägg. Med lite övning får du till strimlor av hamiltontjocklek, betydligt jämnare än till exempel john silver.

Tobaken tar dock lite länge att torka till rökbar torrhet.

Skärmaskiner finns på bland annat Clas och Jula.
Citera
2012-10-24, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCompany
Fick kvarnen idag, den klår cuthof och coobra kvarnarna med plasttrumma med hästlängder.

Det tar lite längre tid att mala med det är mycket behagligare och man får strimlorna man vill ha även om de angränsar till att vara aningen för tjocka. Men jag rekommenderar den starkt!

Måste bara fråga, vad är det för "kvarn" du hittade?
Hittade bara cobra kvarnen som är exakt samma som cuthof, sen en elektrisk rullapparat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in