Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-09-22, 23:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag hittade inlägget och tråden, och mycket riktigt låg ett regelbrott bakom raderingen. Vill du veta mer om vad som föranledde beslutet att radera tråden så får du kontakta moderatorerna i PU.
Citera
2012-09-23, 00:01
Medlem
Cousin Cocaines avatar
För de som är intresserade listar jag de fyra (finns säkert någon jag missat) huvudanledningarna till att trådar "försvinner":

1. Tråden är mjukraderad p.g.a. regelbrott. D.v.s., innehåller trådstarten ett regelbrott, så ryker hela tråden.

2. Tråden är skickad till till ett annat forum eller Papperskorgen utan hänvisning.

3. Tråden är har sammanfogats med en annan tråd utan hänvisning.

4. Tråden är flyttad till Operationssalen (sällsynt).

Jag räknar inte med trådar i förmodererade forum som inte godkänts.

Vill man vet hur det ligger till så kontaktar man valfri moderator i det forum där tråden huserade.
Citera
2012-09-23, 00:01
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Dra av skygglapparna. Förklaringen till både det ena och det andra är inte så speciellt komplicerade, så som najas i praktiken säger.

Ledsen att jag åter igen citerar dig, men vid en första genomläsning gick det intetsägande mig förbi, vad fan menar du?
Vad är det ena? Vad är det andra? Vad är den inte så komplicerade förklaringen? I praktiken säger najas ingenting, vilka skygglappar ska jag dra av?
Citera
2012-09-23, 00:15
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag hittade inlägget och tråden, och mycket riktigt låg ett regelbrott bakom raderingen. Vill du veta mer om vad som föranledde beslutet att radera tråden så får du kontakta moderatorerna i PU.

Jag har kontaktat en av moderatorerna i PU, skulle du inte som en upplysning för Flashbacks medlemmar kunna redogöra för vilket slags regelbrott som låg bakom just denna tråds försvinnande? Jag läste TS och såg inget regelbrott, och kan för mitt liv inte redogöra vad som avgör om en tråd sammanfogas, papperskorgas, låses eller försvinner. Kan väl inte vara en nackdel att tydliggöra regelverket.
Senast redigerad av Arthur Dent 2012-09-23 kl. 00:19.
Citera
2012-09-23, 08:27
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ledsen att jag åter igen citerar dig, men vid en första genomläsning gick det intetsägande mig förbi, vad fan menar du?
Vad är det ena? Vad är det andra? Vad är den inte så komplicerade förklaringen? I praktiken säger najas ingenting, vilka skygglappar ska jag dra av?

Jag vet inte, hela inlägget var klumpigt formulerat.

Det jag försöker säga är att det troligen finns en väldigt enkel och klar anledning till att den togs bort i det allmänna forumet och lades i Outlaw (för att kontrollera regelbrott). Eftersom du har varit här så länge, så bör du veta vad som händer och varför trådar försvinner från det allmänna forumet.

Någon ''censurering'' är det knappast tal om.

Citera
2012-09-23, 08:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag har kontaktat en av moderatorerna i PU, skulle du inte som en upplysning för Flashbacks medlemmar kunna redogöra för vilket slags regelbrott som låg bakom just denna tråds försvinnande? Jag läste TS och såg inget regelbrott
Nej, det överlåter jag till moderatorn som raderade. Du får hemskt gärna återkomma när du fått svar.
Citat:
... och kan för mitt liv inte redogöra vad som avgör om en tråd sammanfogas, papperskorgas, låses eller försvinner. Kan väl inte vara en nackdel att tydliggöra regelverket.
En sån tur att någon redan gjort det. https://www.flashback.org/sp39471185
Citera
2012-09-23, 12:57
Moderator
vfs avatar
Citat:
Hittade en trådstart i PU som jag valde att posta ett svar i, tyckte frågeställningen var relevant och intressant. När jag sedan kollade mina prenumerationer hittade jag inte tråden, gick in i PU och kollade där men den var borta, scrollade ned för att se om den var låst men hittade inte, kollade i Papperskorgen men där var den inte heller.
Det händer ju att trådar låses, då ser man dem i avdelningen de postades i med den där hänglåsmarkören och tråden går att läsa.
Eller också "slängs" de och då kan man läsa dem i avdelningen "Papperskorgen".
Ibland fogas de samman med en redan startad tråd men då hänvisas man dit och det går fortfarande att läsa.
Att en tråd fullständigt försvinner tror jag inte att jag varit med om tidigare, vart tar en sådan tråd vägen? Kan de läsas i Outlaw? Finns det många sådana trådar? Vad är det som avgör om en tråd ska låsas, slängas i Papperskorg, sammanfogas eller helt enkelt försvinna?

Tråden är inte "censurerad", den är raderad då den inehöll ett regelbrott, svårare än så är det inte.

/vf mod i PU
Citera
2012-09-23, 13:00
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Tråden är inte "censurerad", den är raderad då den inehöll ett regelbrott, svårare än så är det inte.

/vf mod i PU

Ja, det har väl konstaterats ett ental gånger nu. Nu väntar jag bara på svar vari regelbrottet låg.
Citera
2012-09-23, 13:28
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nej, det överlåter jag till moderatorn som raderade. Du får hemskt gärna återkomma när du fått svar.

Nu har jag fått svar och blev hänvisad till vf:s svar här i tråden. Av någon anledning verkar uppgiften om exakt vad i trådstarten som utgjorde ett regelbrott vara censurerad.
Bryter det mot några regler att förklara själva regelbrottet?
Citera
2012-09-23, 13:46
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nu har jag fått svar och blev hänvisad till vf:s svar här i tråden. Av någon anledning verkar uppgiften om exakt vad i trådstarten som utgjorde ett regelbrott vara censurerad.
Bryter det mot några regler att förklara själva regelbrottet?
Det bryter inte mot någon regel att förklara själva regelbrottet för den det berör, men det är långtifrån alltid lämpligt att förklara enskilt regelbrott för andra.
Hur det ligger till i detta fallet vet jag inte, men ibland får man nöja sig med svaret att regelbrott ligger bakom en radering av någon annans inlägg utan att få närmare specificerat.
Vill man veta får man kontakta användaren ifråga.
Citera
2012-09-23, 14:00
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det bryter inte mot någon regel att förklara själva regelbrottet för den det berör, men det är långtifrån alltid lämpligt att förklara enskilt regelbrott för andra.
Hur det ligger till i detta fallet vet jag inte, men ibland får man nöja sig med svaret att regelbrott ligger bakom en radering av någon annans inlägg utan att få närmare specificerat.
Vill man veta får man kontakta användaren ifråga.

Så användaren blir alltid informerad om varför en tråd raderas? Kan för mitt liv inte komma ihåg vilken användaren var, kan jag få ut den informationen? Ännu bättre vore förstås om regelbrottet specificerades, jag tyckte trådstarten var intressant och funderar på att posta om frågeställningen, men det känns ju lite onödigt ifall tråden blir raderad utan vidare förklaring.
Citera
2012-09-23, 14:09
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Så användaren blir alltid informerad om varför en tråd raderas? Kan för mitt liv inte komma ihåg vilken användaren var, kan jag få ut den informationen? Ännu bättre vore förstås om regelbrottet specificerades, jag tyckte trådstarten var intressant och funderar på att posta om frågeställningen, men det känns ju lite onödigt ifall tråden blir raderad utan vidare förklaring.

Användaren vars inlägg raderats för regelbrott får ett PM om detta, vilket inlägg det gäller, vilken regel som inlägget kan tänkas ha brutit mot samt en information om att det raderats under tiden tills moderatorerna tagit ett beslut om ifall brott begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in