2012-09-22, 20:07
Medlem
Hej

Jag har nyligen börjat använda linser och det är för jävla dyrt.. Jag trodde att det "bara" skulle gå på 120kr/mån för linsabonnemanget hos Synoptik, men sen kommer det en 38kr/mån för kontroller, sen ska man ha linsvätska som ta mig fan kostar lika mycket som linserna i månaden!! Jag kan inte leva med glasögon, de hindrar mig på många sätt men linser.. Det är en jävla pina.

Jag kan gå upp till 140kr/mån enligt optikern och få dagetruntlinser som funkar i en månad, dvs. no need for vätska och minskning av kostnader med närmare 100 kronor, men jag simmar varje dag efter jobbet och under helgerna och då måste man ju ta ut linserna, så skulle ändå behöva vätskan varje gång. Förresten, något tips på hur man kan förbättra simrutinen? Jag menar, varje gång jag kommer till simhallen måste jag först till toan, hålla på i fem minuter med att ta av linserna, rengöra de, fylla på halva etuiet med vätska, ner med de, osv. och det är jobbigt och sen efter simningen måste jag ta på mig de och det tar mig 15 minuter typ.. (har bara haft linser på riktigt i 6 dagar så är inte så snabb än, har väldigt långa ögonfransar så linsen viker sig alltid när den ska på. Har blivit snabb med avtagningsprocessen men regöring och allt gör att det också tar lång tid)

Jag önskar bara att man kunde ha dessa dygnetruntlinser och inte behöva ta av sig de vid simning. Har hört att man kan simma med de någon enstaka gång med tighta simglasögon, men när man simmar varje dag i 2 timmar blir det jävligt jobbigt och det händer alltid att vatten kommer in.

Ingen laseroperation, är ingen kandidat för det.

Vad rekommenderar ni??
Citera
2012-09-23, 14:48
Medlem
Jag skulle säga att du ska testa med simglasögon även om vatten kommer in ibland. Det är inte alls så att lite vatten omedelbart sköljer bort linsen. Jag är själv halvprofessionell fridykare men har aldrig tappat en lins i vattnet.

Om du vill ha billigt så är det månadslinser (ej dygnet-runt-linser) köpta på internet som gäller + att använda dem mycket längre än vad som är tänkt (kan funka ett halvår eller mer). Men det är inget som jag kan rekommendera eftersom det alltid finns risker. Väljer du ändå den vägen är det sunt förnuft som gäller, dvs ta omedelbart ut linsen om du känner minsta skavning/obehag. Testa att tvätta linsen en gång och kasta den sedan om obehaget ändå kvarstår. Gå omedelbart till läkare om du får dimseende eller misstänkt infektion.

"Abonnemang" hos optiker är normalt sett en riktigt dålig affär, men kan vara tryggt om det ingår gratis undersökningar och så. Dock är inte en optiker lika bra som en riktig ögonläkare.
Citera
2012-09-23, 16:02
Bannlyst
Beställ på nätet bara som vi andra gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här