2012-09-22, 17:24
Medlem
Sicilias avatar
Jag skulle kunnat skriva en längre text kring mina egna åsikter men ser det som överflödigt då syftet med tråden är att skapa en diskussion kring begreppet, om det finns liknande trådar kan Mod slänga skiten och hänvisa mig till rätt tråd, (har sökt men inte funnit).

Vad är egentligen syftet med ideologier förutom att den enskilda individen ska få profilera sig på något sätt?

Ett exempel är Juholts uttalande när han avgick där han sade "jag föddes som socialdemokrat och kommer att dö som en sådan" (inte ordagrant).

För mig liknas det i det närmaste vid kärleken till en idrottsklubb då många skulle hävda att de föddes bajare och sedermera kommer att dö som sådana. Den kärleken är helt oreflekterande, man har (oftast) inte gjort ett rationellt val i beslutet att följa just den klubben. Valet av parti torde, i motsats till detta, vara grundat på vad man tror är bäst för nationen för tillfället kan man tycka, vilket ju kan förändras över tid.

Så verkar inte vara fallet, vad sjutton är orsaken till detta?

Fyller ideologier någon vettig funktion?
Citera
2012-09-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Fyller ideologier någon vettig funktion?
Samhället består av konkurrerande grupper med konkurrerande intressen och, i varierande grad, använder de sin politiska och sociala makt för att försöka förverkliga sådana intressen i samhället som helhet. Naturligt, kommer dessa tal in i den offentliga sfären och det är där ideologin kommer in i bilden, som ett försök för att få stöd/förverkliga sin utopi - för att främja sina egna syften, genom en mängd möjliga vägar. Härmed tror jag att ideologiskt krig/ideologi är en naturlig funktion i människornas konfliktlösning, och vägen för att uppnå diverse lösningar.
Citera
2012-09-23, 01:18
Medlem
Jonblunds avatar
Psykologiskt djup och komplex fråga. Har att göra med saker som tillhörighet, meningssökande och makt.
Det finns ett litterärt mästerverk som berör dessa frågor från alla tänkbara synvinklar: Elias Canetti:s Massa och Makt
Citera
2012-09-24, 04:23
Medlem
bon-vivants avatar
Jag tycker att ideologier kan vara bra till en början, för att få in en person på ett politiskt spår och för att kanske så ett frö. Dessvärre fastnar många blint i en politisk ideologi och vägrar röra sig utanför den, och då kan ideologin fungera rent hämmande för tankeverksamheten. Jag tror att många kärar ner sig för mycket i sin ideologi och slutar att ifrågasätta saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in