Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Feynman
Vad finns det för fördelar med att bruka Fentanyl jämför med andra opiater som sub och oxy?
Tycker det bara verkar onödigt när man kan ta andra grejer som är säkrare och ger liknande rus.
Fentanylens charm påminner om (vad jag hört iaf) Crackets charm, även om det inte alls är lika destruktivt eller lika fysiskt skadligt.. (Med undantag för OD-varningen)! Men likheterna - Och nästan hela poängen med Fentanylplåster är följande: Är du fysiskt beroende speciellt, så är charmen med Plåstrena extra påtagliga, Ruset vid rökning kommer (beroende på tolerans) efter första stora blosset när du blåser ut, (eller andra/tredje) och sedan slår det bara på mer för varje bloss du tar..
Fentanylet är väääldigt kortverkande så till skillnad ifrån när du snortar en lina Oxy och får ruset efter en stund och "nöjer dig" eller vad man ska säga, en längre stund, så kommer suget efter mer tillbaka EXTREMT MYCKET snabbare vid fentanylrökning än att snorta OC då det går ur så fort.. Detta leder till ett sorts SKÖNT tvångsmässigt beteende där man kan spendera flera timmar med att bara röka sig upp till en skön nivå -> noddnivå, låta det gå ur (tills man får lite AT om man orkar hålla sig så länge, oftast blir det tills suget kommer igen) och sedan röka mer.. Det blir lite av en helttidssyssla när man väl gör det, således blir just Fentanylrökning en drog för sig skulle man kunna säga... (Det behöver inte bli en heltidssyssla men när man väl ska röka, då blir det KONSTANT).
Rent RUSMÄSSIGT om man skulle säga när man är som mest påverkad, är det inte alls lika euforiskt som t.ex. Oxy (vissa tycker inte det är euforiskt alls men dom har inte förstått röksnitsen och hela den grejen tror jag, alt. snusar/tuggar det). Men det "euforiska" och det som gör en så sugen och torsk på just plåstrena, det är dels hela ritualen och rökningen, att man kan pendla upp och ner i mående på så kort tid och få en sorts "kick" (vilket jag enbart tycker plåster av alla Opiater kan göra vid rökning).
Anledningen till att inte fler är så inne på Fentanyl är dels för att dom är rädda för riskerna, eller för att ruset inte är "euforiskt" nog. Men många av dom tuggar/snusar/klistrar på plåstrena (eller röker på fel sätt, och ärligt talat.. Skulle jag inte haft möjlighet att just RÖKA Fentanyl, så skulle det INTE vara en av mina favoritdroger alls. Men nu med hela ritualgrejen, det konstanta rökandet, av och på-effekten osv - Då är det fanimej oslagbart i Opiatväg (för dom som inte IVar).
Detta är iaf hur min uppfattning av Fentanyl är *och ALLA jag känner IRL* . Dom som verkligen gillar/älskar plåster är dom som:
1. Röker dom rätta märkena (dom som fungerar att röka bra),
2. Röker det på rätt sätt!! (viktigt viktigt! många failar totalt och gnäller över liten effekt..)
3. Är medel till kraftigt Opiatberoende (men inte IVar)
4. Gärna är lite kicksökande men somsagt inte IVar (även om många jag vet som IVar även älskar Plåsterrökning)
Om det inte vore för allt detta jag rabblat upp, så skulle jag kunna säga att mina personliga erfarenheter om att ha och göra med Fentanylmissbrukare säger mycket om hur extremt bra den drogen är/blir under rätt omständigheter. Jag har langat H ganska intensivt och även OC/Dolc.. Men
I N G A jag stött på i drogväg har varit så desperata som dom som är djupt inne i ett Fentanylröknings-missbruk. Folk har budgivit på ett 25ug-plåster (som i andra delar av Sverige där folk inte fattat grejen med hur fentanyl ska handskas) kan kosta 100-150kr.. Det avslutades på 1000kr iaf.. Hörde via polare om en annan som betalat 10 000kr för det sista 100ug-plåstret som fanns i stan.. DET skulle inte ens en horsepundare göra då ett 100ug för en missbrukare räcker en halv jävla dag..
Och visst, självklart finns det missbrukare som kan slänga iväg 10 000kr på t.ex. kokain om dom är extremt djupt inne i ett missbruk och har mycket med pengar.. Men snubbarna jag talar om har rökt plåster konstant i kanske allt från 2-5 år, det är groteskt beroendeframkallande vid rätt användning av det... Folk kom och sparkade på min dörr mitt i natten och har grinat över att inte få någon bit av en osv.....
Nej fy, Det jag och alla runt om mig IRL är överens om, är att OM du inte är IV-missbrukare, så är Fentanyl
RÖKNINGEN det bästa som går att ta i Opiatväg om man kollar på HELHETEN (inte bara eufori rent av, som jag förklarade tidigare)
-------
Blev ett långt inlägg men ville bara berätta om hur Fentanylmissbruket bland just rökarna av det faktiskt ser ut på många ställen i landet, det står förvånansvärt lite om detta på Flashback dock... Konstigt nog!
För att avsluta ett nu allt för långt inlägg, Som värst så kostade Fentanyl mig mellan 1500-3000/dag.. Och då gick jag ändå runt bara på att få iväg såna själva till andra... 20 lax för att kunna hämta en mängd hade man fått in av missbrukarna på under en timme, SANSLÖS desperation!
Ha en bra kväll och jag ber om ursäkt om det blev lite flummigt eller långdraget, är flöddrad!
Mvh