Till Photoshopped: Brottet grov fridskränkning infördes samtidigt som brottet grov kvinnofridskränkning. Tidigare så var det varje brottslig gärning i sig som åklagaren fick åtala för. Exempelvis tre fall av misshandel, två fall av olaga hot och fyra fall av ofredande. Resultatet då blev att straffen inte stod i proportion till det lidande brottsoffret utsatts för. Det var därför man införde brotten grov kvinnofridskränkning och grov fridskränkning. Se här:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Kvinnofrid_GL0355/?text=true
Lindgren08: Texten är inte kopierad utan jag har haft möjlighet att gå igenom proppen och även betänkandet som ledde fram brottsrubriceringarna grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning. Det juridiska språket kan jag hantera då jag också läst juridik och haft nytta av det i mitt arbete. Tyvärr råkade jag skriva RF först, vilket jag förstår mycket väl. Slarv från min sida, men en petitess i sammanhanget.
Objektivitet ska råda i BrB och då ska man inte peka ut en viss grupp som förövare och en annan som offer. Det handlar inte om straffet utan om lagtextens utformning. Se här:
"4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (1999:845)."
2 st behövs inte. Den fyller ingen funktion. Det händer att det påpekas att fler män än kvinnor slår sina partners därför ska vi ha en specifik kvinnofrid, men det behövs inte. Vi har brottet grov fridskränkning. Som jag skrev innan borde vi kanske bygga om hela brottsbalken för att denna ska spegla verkligheten. Då är vi tillbaka igen där jag slutade och till det du valt att inte kommentera. Är du beredd att införa brottet ”personrån av svensk person” där det krävs att gärningsmannen är av utländsk härkomst? Är du beredd att införa en lag som utpekar romer som särskilt stöldbenägna? Jag tror inte det… för BrB ska vara objektiv. Det viktigaste är gärningens art och inte vilken så kallade grupp som gärningspersonen tillhör. Det rimmar illa med BrB:s intentioner. Du kommer inte heller från det faktum att regeringen Persson satsade på att göra BrB mer könsneutral i samma propp…
Med ditt sätt att se på det så borde brottet egenmäktighet med barn vikas åt de mammor som är överrepresenterade när det gäller detta brott. Låt brottsrubriceringen signalera detta. Vi kan göra som i fallet med grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning. För egenmäktighet med barn dömes bara mammor. Vi lägger till ett extra stycke där övriga personer, t ex pappor och andra släktingar kan dömas till samma påföljd som mammorna. Det är ju ingen fara, de får ju samma straff. Det strider ju inte mot 2 kap 13 § RF. Bra, eller?
” 13 § Lag eller annan föreskrift får inte innebära att någon missgynnas på grund av sitt kön, om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt. Lag (2010:1408).
Jag undrar fortfarande varför du anser att den misandriska formuleringen i BrB ökar jämställdheten mellan män och kvinnor rent konkret? Det gör den inte och därmed är den inte befogad enligt paragrafen ovan.
En notis bara: jag har stött på några fall där kvinnor dömts för grov fridskränkning av sina män. De fick skyddstillsyn eller villkorlig dom. Så det där att kvinnorna får samma straff som män stämmer inte. Vi kan inte undkomma den allmänna kvinnorabatten.
Slutligen: Varför finns det inte någon barnafridskränkning?