2012-09-22, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Aaahh...

Alla briljanta hjärnor här har plötsligt öppnat ögonen på mig. Vi har en tvååring övergiven av sin mor och omhändertagen av en familj i Sverige.

Vi måste omedelbart skicka hem alla adopterade barn i Sverige med avvikande hudfärg till barnhem i sina hemländer så att de snarast kan återförenas med sina föräldrar. Hur kunde det vara så dunkelt förut? Nu ser jag helt klart.

Du jämför äpplen och päron. Det är nog väldigt få som anser att internationellt adopterade personer i Sverige ska skickas tillbaka till sina födelseländer.

Haddiles har väl inte varit aktuell för adoption? Eller har jag missat någonting?

EDIT: Nu ser jag att fostermamman önskar att adoptera flickan. My bad. Att dra parallellen till att skicka hem adopterade är ändå skevt. Adoptioner har vunnit laga kraft och har godkänts av myndigheter i ursprungsländerna och i Sverige.
Senast redigerad av godanli 2012-09-22 kl. 02:06. Anledning: Självkorrigering.
2012-09-22, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NathanielBashevis
Den som är lite konspiratoriskt lagd kan ju kanske börja fundera på varför Migrationsverket valde att tillämpa sina regler så stelbent i just det här fallet. Det krävs ju liksom ingen raketforskare för att inse att det skulle bli en mediastorm kring ett sånt här fall. Och ingen läkarexamen eller något Nobelpris för att förutspå hur Migrationsdomstolen kommer döma.

Så varför? Kan det ha något att göra med att det finns folk, på bland annat Migrationsverket, med en agenda som vill få till en förändring av de riktlinjer som finns kring "Synnerligen ömmande omständigheter" och vill få till en mer vid och flexibel tolkning av riktlinjerna?

Inte helt omöjlig tanke
2012-09-22, 02:02
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Självklart ska det inte löna sig att puckla på sina barn och därefter lämna dem till valfritt sjukhus i Sverige, dra iväg och gömma sig, så att ett svenskt familjehem temporärt tar hand om barnet, och inblandade och media därefter anklagar den biologiska pappan för barnmisshandel trots att fakta och bevis saknas för vad som egentligen hänt.
Ahaa! Så pappan är oskyldig?! Då kan han väl få vårdnaden så är alla nöjda. Det verkar ju inte vara nån som vill utvisa honom.
2012-09-22, 02:02
Medlem
Golonkas avatar
Ett klurigt ärende detta... Här döljer sig säkert ett och annat som media undanhåller för att förstärka snyftet. Klart som fan det låter illa att slita en tvååring från det som varit hennes hem och familj, men sådant sker ofta i.Sverige, där ju Socialtjänsten driver tesen att biologiska föräldrar har rätt till sina barn och sliter upp ungar hejvilt för att återbörda dem till nerknarkade sprutluder och tjyvar som ångrar sig

Vad säger Frankrike om Sverige skulle hindra en fransk medborgare att resa hem, om Sverige skulle adoptera bort ett franskt barn?
2012-09-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Hon har dubbelt medborgarskap.
På algeriska ambassaden i Stockholm.
Det finns ingen ångervecka på barn, man kan inte överge dom och sen dyka upp efter två år och begära barnet tillbaka som om det vore en kanin på zoo.

Fast det är precis vad man KAN göra i Sverige. Svenska biologiska föräldrar kan göra detta hela tiden. Varför skulle då inte utländska föräldrar som inte har ens viskat ordet "adoption" ha sämre rättigheter?
2012-09-22, 02:07
Medlem
Citat:
Hon har dubbelt medborgarskap.
På algeriska ambassaden i Stockholm.
Det finns ingen ångervecka på barn, man kan inte överge dom och sen dyka upp efter två år och begära barnet tillbaka som om det vore en kanin på zoo.

Jo, har du den minsta aning varför modern lämnade sitt barn?
Modern har självklart rätten till sitt barn före ett Zoo/ Sverige, eller är det min rätt som svensk att ta andras barn för jag tycker de får det bättre hos mig? Som sagt det är inte ett zoo...
2012-09-22, 02:08
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Du, flickan hade ingen biologisk far, det var styvpappan som misshandlade henne fyra månader gammal. Nu bryr jag mig inte om hennes föräldrar, utan det är barnet det handlar om.

Klart att flickan har en biologisk far. Om eller vem det var, styvpappan, pappan eller någon annan som misshandlade flickan vet vi inte säkert. Även om du så säkert tror att det var styvpappan eftersom svenskmedia sagt så.
2012-09-22, 02:12
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är precis vad man KAN göra i Sverige. Svenska biologiska föräldrar kan göra detta hela tiden. Varför skulle då inte utländska föräldrar som inte har ens viskat ordet "adoption" ha sämre rättigheter?
För att två fel inte blir ett rätt. Sen finns ju inte mamman i Frankrike. Någon har varit till algeriska ambassaden i Stockholm och pratat om att få tillbaka flickan. Då finns det väl inget fog, allra minst med ditt resonemang, att skicka iväg flickan till Frankrike?
2012-09-22, 02:12
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Förstår inte historien.

Man kan väl knappast hålla en unge från sin biologiska mor om denne nu hittats. Om det inte är uppenbart att hon är olämplig för det, men inte ens sånt brukar hindra visserligen.

But what the fuck do I care.
2012-09-22, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jo, har du den minsta aning varför modern lämnade sitt barn?
Modern har självklart rätten till sitt barn före ett Zoo/ Sverige, eller är det min rätt som svensk att ta andras barn för jag tycker de får det bättre hos mig? Som sagt det är inte ett zoo...

ALLA har det bättre i Sverige.
2012-09-22, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
ALLA har det bättre i Sverige.
Såklart, sitter just och knackar en hemsida där jag kommer publicera skolkataloger från världens alla hörn, så alla svenskar kan skaffa sig ett husdjur föräldrarna kommer förstå, barnet får det bättre hos oss

Edit: barn, såklart inte husdjur...
Senast redigerad av Atomist 2012-09-22 kl. 02:33.
2012-09-22, 02:24
Medlem
Citat:
För att två fel inte blir ett rätt. Sen finns ju inte mamman i Frankrike. Någon har varit till algeriska ambassaden i Stockholm och pratat om att få tillbaka flickan. Då finns det väl inget fog, allra minst med ditt resonemang, att skicka iväg flickan till Frankrike?

Fast jag har inte sagt att flickan måste skickas till Frankrike. Om det är Algeriet som gäller då ska hon väl skickas dit istället.

Jag menar bara att man inte kan behandla utländska föräldrar på ett annat sätt än äkta svenska föräldrar. Kan svenska föräldrar vara frånvarande från sina barns liv, inte ha någon kontakt med dem och sen plötsligt komma på att de vill återförenas och detta accepteras av myndigheterna så måste samma resonemang gälla även utländska föräldrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in