2012-09-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Borde detta inte främst avgöras av en fransk myndighet?

Varför skulle det avgöras av en fransk myndighet? Nationella regler gäller inom nationen, inte av utomstående. En fransk medborgare går under svensk myndighet när denne befinner sig i Sverige, framför allt när de stadigvarande befinner sig i Sverige.

Tror du att fransk polis kommer och övervakar svenska vägar efter franskskyltade fordon?

Hade flickan dessutom varit 1 år äldre så hade migrationsverket fått bryta mot fler LVU paragrafer än vad de gör idag. Sedan är det upp till Frankrike att i sådana fall förhandla om att flickan ska in i fransk vård. Det ska inte migrationsverket ta beslut om.
2012-09-23, 18:41
Medlem
Guds-utvaldes avatar
Ännu en snyfthistoria som de lyckats skapat. Precis som somalierna i Forserum som visade sig vara inget mer än en ren lögn.

123 086 läsare på Aftonbladet anser att barnet bör få stanna i Sverige. 2 512 000 läser Aftonbladet varje dag (OBS att blogginlägget skrevs 2010). 2 388 914 har inte sagt något och Aftonbladet nämner inte detta.
2012-09-23, 18:43
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför skulle det avgöras av en fransk myndighet? Nationella regler gäller inom nationen, inte av utomstående. En fransk medborgare går under svensk myndighet när denne befinner sig i Sverige, framför allt när de stadigvarande befinner sig i Sverige.

Tror du att fransk polis kommer och övervakar svenska vägar efter franskskyltade fordon?

Hade flickan dessutom varit 1 år äldre så hade migrationsverket fått bryta mot fler LVU paragrafer än vad de gör idag. Sedan är det upp till Frankrike att i sådana fall förhandla om att flickan ska in i fransk vård. Det ska inte migrationsverket ta beslut om.

Är detta inte vad det sociala medverkat till när de omhändertagit barnet?
2012-09-23, 18:50
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Tack för ditt bidrag och förslagenhet att googla på fosterfamiljens namn för att finna detta pinsamma samband för denna helt otroliga historia.

tack, det var så lite så.

så här har fru Liewehr via media beskrivit moderns kontaktförsök för återförening
"För ungefär ett år sedan vände sig någon som påstod sig vara flickans mor till algeriska ambassaden i Stockholm och ville ha
hjälp med att återförenas med dottern. Sedan hördes inget mer. "

ett fult sätt beskriva saken. Man får betänka modern är i underläge på alla sätt, kan troligen inte engelska så bra heller.

lite om internationell adoption som imperialism/ kolonialism nedan

http://voices.yahoo.com/western-adoptions-raise-fears-cultural-imperialism-115634.html
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120107165852AA5IQni
2012-09-23, 18:51
Medlem
Citat:
Barnet är fransk medborgare och man får inte enligt FN:s deklaration som citerats i tråden frånta ett barn dess nationella identitet. Barnet kan inte bli svensk medborgare annat än om barnets mor i egenskap av vårdnadshavare ansöker om detta. Modern vill ha sitt barn tillbaka.

Varför skulle hon medge svenskt medborgarskap när hon och barnet är EU-medborgare och inte är flyktingar?

Du fråntar inte barnet dess nationella identitet i juridisk bemärkelse. För barnet är hon redan svensk, hon har vuxit upp i Sverige sedan födseln, hon kan svenska och hon går på svensk förskola. Barnet känner inte modern, varför skulle modern då vara en trygghet för barnet?
Normalt förespråkar jag att socialtjänsten ska återförena barn och föräldrar när det är lämpligt, men i sådana här fall så förstår jag varför de har lagt in 3 års adoptionsregeln i LVU. Har barnet separerats från modern under de första månaderna så kommer inte barnet att känna samhörighet med den biologiska modern. Hon ser sig som ett barn till fosterföräldrarna. Detta medför ett stort trauma för barnet som ännu en gång behöver separeras från sin trygghet för att komma i famnen på främlingar.

HAde det som sagt varit ett svenskt barn så skulle Nasse i den här tråden argumentera för att barnet ska stanna i fosterfamiljen för att föräldrarna är WT och misshandlar sitt barn. Samma argumentation är faktiskt giltig i detta fall då hon har blivit misshandlad av både fader (fysiskt) och moder (psykiskt). Men för att hon är av en annan hudfärg så argumenterar Nasse helt emot detta och vill få bort barnet så fort som möjligt, även fast hon dör på kuppen.

Jag har dessutom ett flertal finska kompisar som har levt i fosterhem här i Sverige som fortfarande är finska medborgare, ska de utvisas också?
2012-09-23, 18:53
Medlem
damparnes avatar
Bara jag som höll på att spy när jag hörde "mamman" uttala sig på nyheterna att det var citat:

"beklämmande att vuxna människor kan uttala sig om att ett barn ska utvisas"

Fifan vilken människa!
2012-09-23, 18:55
Medlem
Citat:
Är detta inte vad det sociala medverkat till när de omhändertagit barnet?

nej då hon FÖDDES i Sverige. Vad socialen har medverkat till har ingen påverkan på barnet syn på situationen, det är den vi ska gå efter.

Droppa vuxenperspektivet "barnets bästa" och sätt er in i barnets perspektiv så blir nog Nasse lite klokare.

"Det är svårt att vara modig när du bara är ett mycket litet djur." /Nasse
2012-09-23, 18:56
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guds-utvalde
Ännu en snyfthistoria som de lyckats skapat. Precis som somalierna i Forserum som visade sig vara inget mer än en ren lögn.

123 086 läsare på Aftonbladet anser att barnet bör få stanna i Sverige. 2 512 000 läser Aftonbladet varje dag (OBS att blogginlägget skrevs 2010). 2 388 914 har inte sagt något och Aftonbladet nämner inte detta.

Den här tråden har 39 300 visningar och 480 inlägg. Om man tänker sig att det är i snitt 10 inlägg per person (gissning, orka räkna) så är det 48 personer som skrivit i tråden. Fördelningen mellan utvisa flickan/låt flickan stanna är kanske 50/50 (på personer, inte inlägg eftersom endel inte gör annat den här helgen än engagerar sig i att få en tvååring utvisad). Det innebär att det finns 24 stycken av Flashbacks 689 797 medlemmar som vill skicka iväg tjejen. Borde vi informera Aftonbladet om detta så dom kan nämna det?
2012-09-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damparne
Bara jag som höll på att spy när jag hörde "mamman" uttala sig på nyheterna att det var citat:

"beklämmande att vuxna människor kan uttala sig om att ett barn ska utvisas"

Fifan vilken människa!

Håller med totalt i det citatet. Barn ska inte utvisas!
2012-09-23, 19:23
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Så om en etnisk svensk hjälparbetare dör efter att ha fött ett barn i Somalia, befruktad av en svensk man, så ska barnet stanna i Somalia?
2012-09-23, 19:24
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Du fråntar inte barnet dess nationella identitet i juridisk bemärkelse. För barnet är hon redan svensk, hon har vuxit upp i Sverige sedan födseln, hon kan svenska och hon går på svensk förskola. Barnet känner inte modern, varför skulle modern då vara en trygghet för barnet?
Normalt förespråkar jag att socialtjänsten ska återförena barn och föräldrar när det är lämpligt, men i sådana här fall så förstår jag varför de har lagt in 3 års adoptionsregeln i LVU. Har barnet separerats från modern under de första månaderna så kommer inte barnet att känna samhörighet med den biologiska modern. Hon ser sig som ett barn till fosterföräldrarna. Detta medför ett stort trauma för barnet som ännu en gång behöver separeras från sin trygghet för att komma i famnen på främlingar.

HAde det som sagt varit ett svenskt barn så skulle Nasse i den här tråden argumentera för att barnet ska stanna i fosterfamiljen för att föräldrarna är WT och misshandlar sitt barn. Samma argumentation är faktiskt giltig i detta fall då hon har blivit misshandlad av både fader (fysiskt) och moder (psykiskt). Men för att hon är av en annan hudfärg så argumenterar Nasse helt emot detta och vill få bort barnet så fort som möjligt, även fast hon dör på kuppen.

Jag har dessutom ett flertal finska kompisar som har levt i fosterhem här i Sverige som fortfarande är finska medborgare, ska de utvisas också?

Har detta sätt att resonera inte medvetet satt barnet i situation där barnets öde i praktiken avgjorts genom kommunens socialtjänst som inte direkt letade reda på barnets mor eller övriga släkt?

De finska barnens medborgarskap bör rimligen avgöras av dem själva vid lämplig ålder eller av deras vårdnadshavare. Menar du att det sociala skulle ha med den saken att göra?

Svenska barns relation till sina föräldrar ska naturligtvis även detta präglas av att de ska återförenas med sina föräldrar.

Jag har som far varit i en vårdnadstvist,där mamman hade ensam vårdnad då barnets föddes utom ett äktenskap och vi inte bodde ihop. Mamman avled under tvisten och jag hade umgängesrätt med moderns dödsbo som även de hävdade att jag saknade anknytning till barnet.

Nåt annat skäl utöver detta och samarbetsproblem med modern var allt som de hade att anföra mot mej.

https://www.flashback.org/sp39474958

Senast redigerad av Rektangel 2012-09-23 kl. 19:26.
2012-09-23, 19:31
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Tråkigt för alla föräldralösa svenska barn som "utvisades" från Thailand i samband med att tsunamin gjort dem föräldralösa...

Jag tror tsunamin var mer traumatisk än själva "utvisningen"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in