• 1
  • 2
2012-09-22, 13:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
trams! Ingen människa behöver arbete utom de med låg iq..övriga är helt nöjda med att slippa det .

Snarare de som inte har arbete är de med låg IQ..
Citera
2012-09-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Köp aktier i företag som
- är stabila,
- gjort vinst flera år i rad,
- inte är cykliska och
- delar ut ordentligt med pengar till aktieägarna.
Exempelvis Coca-Cola, Peps, Tesco, Kraft Foods, Johnson & Johnson, etc.
Återinvestera utdelningen och fortsätt spara så länge som du jobbar, och om du kan spara så mycket pengar som du skriver så är du mer än klar på 10-15 år.
Finns massa intressanta bloggar att läsa för inspration; Dividend Mantra, Äga min tid, 40procent20år, etc..
Ränta på ränta som sagt.
Tackar för tipsen, uppskattas verkligen!
Men hur är det enklast och billigast som svensk att börja handla på nyse/nasdaq?
Mina nuvarande pengar ligger i norsk bank, så jag tror inte det borde vara problem att föra ut dem som utlänning.
Citera
2012-09-23, 13:13
Medlem
gomers avatar
Jag handlar själv via Avanza, det tycker jag fungerar bra. Avgiften för köp av NYSE/NASDAQ aktier är ~100 SEK + växlingsavgift och sådant, men om man köper i omgångar på ~15KSEK så har jag för mig att man hamnar på en avgift under 1% vilket jag tycker är helt ok eftersom avsikten är att hålla aktierna länge.
Nordnet ligger säkert i samma härad på pris, men jag har inte kollat det.

Jag är inte helt säker men jag tror att dina pengar är klara att flyttas till Sverige problemfritt eftersom du skattat för dom i Norge. Någon annan kan nog det här bättre, annars är det ju bara att slå en signal till din bank.
Citera
2012-09-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Jag handlar själv via Avanza, det tycker jag fungerar bra. Avgiften för köp av NYSE/NASDAQ aktier är ~100 SEK + växlingsavgift och sådant, men om man köper i omgångar på ~15KSEK så har jag för mig att man hamnar på en avgift under 1% vilket jag tycker är helt ok eftersom avsikten är att hålla aktierna länge.
Nordnet ligger säkert i samma härad på pris, men jag har inte kollat det.

Jag är inte helt säker men jag tror att dina pengar är klara att flyttas till Sverige problemfritt eftersom du skattat för dom i Norge. Någon annan kan nog det här bättre, annars är det ju bara att slå en signal till din bank.
Jo mellan skandinaviska länder är det skattefritt och fritt fram så att säga.

Men vill helst inte börja handla med svensk mäklare, vill inte betala skatt samt hatar så innerligt att sitta med K4an ändå dock om det denna gången kanske bara blir enstaka affärer. Men även som sagt, jag är jävligt gniden, så om jag kan spara några hundringar gör jag gärna det.

Utan jag hoppar nog på Interactive Brokers nu, ville börja med dem långt tillbaka i tiden men hade inte kapitalet för att öppna ett konto.
Citera
2012-09-24, 10:34
Medlem
Du får inte jobba så mycket övertid som du gör. De blir feta böter för din arbetsgivare som detta uppdagas vilket det kommer göra med dina ofantligt höga timantal/vecka. Läs lite snabbt på http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 så förstår du.
Citera
2012-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quesus
Du får inte jobba så mycket övertid som du gör. De blir feta böter för din arbetsgivare som detta uppdagas vilket det kommer göra med dina ofantligt höga timantal/vecka. Läs lite snabbt på http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 så förstår du.
Tack för länken!
Har försökt leta efter liknande men inte hittat. Men fan jag trodde inte att de var sådana tvättäkta kommunister här i Norge som hemma menmen...

Nä men som sagt tidigare, har inte gjort detta länge (2mån) så frågan kanske bara är när de drar åt snaran. Får hitta ett till heltidsjobb då, jävligt surt att gå back övertidsprocenten dock men vad kan man göra...
Citera
2012-09-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdmkr
Tack för länken!
Har försökt leta efter liknande men inte hittat. Men fan jag trodde inte att de var sådana tvättäkta kommunister här i Norge som hemma menmen...

Nä men som sagt tidigare, har inte gjort detta länge (2mån) så frågan kanske bara är när de drar åt snaran. Får hitta ett till heltidsjobb då, jävligt surt att gå back övertidsprocenten dock men vad kan man göra...

Allt går att lösa med lite papperstrolleri (tror jag iaf ). Snacka med din arbetsgivare så kanske de har en lösning på detta. Det jag mest menade var att om du arbeta som du gör nu och rappoteringen från din arbetsgivare går rätt till så kan det bli lite knivigt.

Jag har te.x ett sådant "avtal" med min arbetsgivare. Jag har i år jobbat över 350+h övertid och har inga problem (jobbar själv i Norge)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in