2012-09-20, 19:35
Medlem
Nu är det så att jag nästa vecka kommer att få en dom av tingsrätten.
Jag kommer antagligen att få fängelse i några månader eller samhällstjänst med skyddstillsyn.

Mitt problem är att jag har planerat att resa till några länder i sydostasien i början av december. Jag är nu ängslig över att resan inte blir av pga att passet kan bli indraget. Men som jag tolkar passlagen så blir inte passet indraget förens en dom om förvaring eller skyddstillsyn har vunnit laga kraft, samt att det finns en risk för att den dömde avviker från straffet genom att åka utomlands.

Nu kommer ju inte kriminal- eller frivården veta att det finns en sådan risk så just på den punkten är jag ganska lugn.

Men jag undrar ifall det är vanligt att passet återkallas vid skyddstillsyn? Att det återkallas vid fängelsestraff längre än 1 år tycks ja mig ha förstått.

Och får man någon sorts bekräftelse på att passet har återkallats? Vore ju inte så kul att stå vid flygplatsen och bli stoppad där pga att passet är "spärrat" eller vad man ska kalla det.
Citera
2012-09-20, 20:36
Medlem
vet ej hur vanligt det är med aterkallelse av pass. kolla passlagen -googla, vet jag!

Jag kollade - och hittar inget om återkallelse av pass för personer som riskerar skyddstillsyn.
Citera
2012-09-20, 20:50
Medlem
Jo, jag har naturligtvis googlat. Har även läst i passlagen, men får inte svar på mina frågor där. Därav trådstarten.

Jag hittade det förut angående återkallelse vid skyddstillsyn men inte nu... Jag kanske läste fel förut?

Det står inte i lagen hur vanligt det är med återkallelse, och det är det jag vill ha svar på. Speciellt när frivården eller kriminalvården inte vet om att det finns en risk att jag avviker(kommer dock sedan glad i hågen hem och avtjänar mitt straff kan tilläggas).

Samt ifall man kontaktas när passet återkallas. Myndigheterna vill naturligtvis att man lämnar in det men jag kommer att "tappa bort" mitt i sådana fall. Jag tror/är nästan helt säker på att det spärras så att man inte kan flyga iallafall, och då i hela schengenområdet/världen.

Har något flygit till exempelvis sydamerika eller asien när de haft skyddstillsyn?
Senast redigerad av marcandrew 2012-09-20 kl. 20:55. Anledning: tilläg å stavfel
Citera
2012-09-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jo, jag har naturligtvis googlat. Har även läst i passlagen, men får inte svar på mina frågor där. Därav trådstarten.

Det står inte i lagen hur vanligt det är, och det är det jag vill ha svar på. Speciellt när frivården eller kriminalvården inte vet om att det finns en risk att jag avviker(kommer dock sedan glad i hågen hem och avtjänar mitt straff kan tilläggas).

Samt ifall man kontaktas när passet återkallas. Myndigheterna vill naturligtvis att man lämnar in det men jag kommer att "tappa bort" mitt i sådana fall. Jag tror/är nästan helt säker på att det spärras så att man inte kan flyga iallafall, och då i hela schengenområdet/världen.

Har något flygit till exempelvis sydamerika eller asien när de haft skyddstillsyn?

Men det står ju inget i passlagen om återkallelse av pass vid dom på skyddstillsyn, eller hur? Alltså är det knappast någon risk i ditt fall. Om du skulle dömas till fängelse, lär ditt straff inte vara tillräckligt långt för att passet ska återkallas(krävs minst ett år att avtjäna).

Säkerligen informeras den som får passet återkallat. Är mitt svar tillräckligt utförligt nu?
Citera
2012-09-20, 21:11
Medlem
Har kikat på lagen igen nu och finner inget om att nekas utresa vid skyddstillsyn precis som du skrev. Men jag kan få problem med att skaffa nytt pass tydligen, tur att man har ett.

Ja, nu var svaret mer tillfredställande.

Hoppas jag får behålla passet bara. Har sagt upp mig från ett fast jobb sedan 6 år pga den här resan jag ska på . Men eftersom att jag är en slitvarg så kan jag komma tillbaka när jag vill, tur det.
Citera
2012-09-20, 22:53
Medlem
Dr.Diegos avatar
Tänk på att det är olika vid olika länder om man kör passet mot SIS eller inte.

Vid utresa från Sverige gör man oftast det, men t.ex. inte från Danmark...
Citera
2012-09-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Tänk på att det är olika vid olika länder om man kör passet mot SIS eller inte.

Vid utresa från Sverige gör man oftast det, men t.ex. inte från Danmark...

Så även om man vore efterlyst(vilket jag ju inte är lyckligtvis) så skulle man kunna ifrån Danmark då alltså?

Och finns det något system där det går att se att någons pass spärrats?
Citera
2012-09-24, 00:01
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Så även om man vore efterlyst(vilket jag ju inte är lyckligtvis) så skulle man kunna ifrån Danmark då alltså?
Man kan ju aldrig garantera något, men jag skulle svara ja på den frågan. Men, sedan har jag ingen aning om hur man kollar passen när man skall in i Sydostasien. Jag vet att i Kina, så läser de av passen iaf.

I england Ja, vilket är det land utanför Schengen jag besöker oftast.

Så, det gäller inte bara att komma ut från Schengen, man skall in i det andra landet också. Utav någon konstig anledning så är nog Sverige det Schengen land som kollat passen hårdast, när man kommer in i schengen enligt min erfarenhet. Varken i Holland eller Danmark har de läsa passen maskinellt, utan bara tittat på dem.

Citat:
Och finns det något system där det går att se att någons pass spärrats?
SIS - Schengens informationssystem
Citera
2012-09-24, 20:37
Medlem
Jag trodde att SIS bara var ifall man var efterlyst? Man behöver inte vara efterlyst för att passet ska spärras.
Citera
2012-09-24, 22:53
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Jag trodde att SIS bara var ifall man var efterlyst? Man behöver inte vara efterlyst för att passet ska spärras.
jag kan ha rört ihop det lite där, men jag hade för mig att det även fanns en notering där om passet spärrades
Citera
2016-04-08, 13:30
Medlem
Kan skriva nu 3,5 år senare att jag fick aldrig reda på hur dessa regler är om någon annan är i samma situation någon gång, fick bara böter.
Citera
2016-04-08, 20:24
Medlem
Citat:

Om passet spärrats, finns det en notering i systemet (SIS). Annars vore ju spärrningen av passet meningslös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in