2012-09-20, 12:22
Medlem
Hejsan

Jag har ca 40 tusen som ligger och "skräpar". Skulle man ta och lägga dem i olika fonder?
Som jag uppfattat det är fonder lite mer långsiktigt med låg risk att förlora på det och att aktier oftast är mer riskabelt. Har även hört att man kan ha nån slags "Fond-placerare" som flyttar ens fonder osv.

Så till er kunniga: Är fonder ett bra sätt att öka pengarna på eller hur bör jag göra för att öka värdet på mina 40k? Helst utan större risker så att säga(långsiktigt)

Alla svar uppskattas!

Mvh
Senast redigerad av sjukan 2012-09-20 kl. 12:25.
Citera
2012-09-20, 12:27
Medlem
Wesstroms avatar
Om du vill öka värdet på ett säkert sätt så bör du använda dig utav placeringskonton, då låser du pengarna på en fast ränta under ett visst antal månader/år. Dock så låser du pengarna där och det kostar då en mindre summa att kunna använda dom innan din bindningstid är slut.
Citera
2012-09-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wesstrom
Om du vill öka värdet på ett säkert sätt så bör du använda dig utav placeringskonton, då låser du pengarna på en fast ränta under ett visst antal månader/år. Dock så låser du pengarna där och det kostar då en mindre summa att kunna använda dom innan din bindningstid är slut.

Om jag skulle lägga in 40.000 kr i 1 år. Hur mycket skulle de öka på ett ungefär?
Senast redigerad av sjukan 2012-09-20 kl. 12:46.
Citera
2012-09-20, 12:53
Medlem
Hydroliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Om jag skulle lägga in 40.000 kr i 1 år. Hur mycket skulle de öka på ett ungefär?

Kollade swedbanks fasträntekonton bara för att se vad det handlade om. På ett år var räntan 2,15 idag. Jag kanske har fel då jag inte vet hur man räknar ut räntor, men innebär inte detta lite över 800 kronor bara?
Citera
2012-09-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrolicious
Kollade swedbanks fasträntekonton bara för att se vad det handlade om. På ett år var räntan 2,15 idag. Jag kanske har fel då jag inte vet hur man räknar ut räntor, men innebär inte detta lite över 800 kronor bara?

Jaha, det va inte mycket att hurra för
Hur är det med fonder då? Är det något att satsa på?

Mvh
Senast redigerad av sjukan 2012-09-20 kl. 13:19.
Citera
2012-09-20, 14:46
Medlem
pimlicopassports avatar
Det finns tusentals fonder att välja mellan. Vissa har låg risk och då också låg förväntad avkasting. Expempel på detta är räntefonder som investerar i statsobligationer. Andra fonder har hög risk och hög förväntad avkasting och exempel på detta är aktiefonder som investerar i tillväxtmarknader.

Du verkar vara ute efter någonting lagom så varför inte en blandfond (aktier och räntor) eller fonder som investerar i företagsobligationer.
Citera
2012-09-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Det finns tusentals fonder att välja mellan. Vissa har låg risk och då också låg förväntad avkasting. Expempel på detta är räntefonder som investerar i statsobligationer. Andra fonder har hög risk och hög förväntad avkasting och exempel på detta är aktiefonder som investerar i tillväxtmarknader.

Du verkar vara ute efter någonting lagom så varför inte en blandfond (aktier och räntor) eller fonder som investerar i företagsobligationer.

Tackar, ska kolla upp det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in