Flashback bygger pepparkakshus!
2005-03-31, 14:00
Medlem
Turistens avatar
Tjena

Jag har ett nät med några W2K-burkar kopplade till en domän (w2k). Vissa användare är lokala admins. Skall en användare logga in på en annan burk blir denne inte lokal admin.
Kan jag styra detta mha nån slags GPO? Jag har googlat lite lätt utan att hitta en entydigt svar.

Grejen är att jag ska assigna ett msi-paket som ligger under Computer Configuration och installationen kräver admin-rättigheter. Hur fasen löser jag detta? Jag vill ju inte gå runt på varje PC och lägga till samtliga domänanvändare i den lokala admingruppen.
Är ni med på vad jag menar?
Kan jag mecka i runas.exe i MSI-paketet eller nåt? Jag har hjärnstillestånd.

Tackar på förhand
Citera
2005-04-01, 10:53
Medlem
mr.arnes avatar
En vända till alla burkarna är nog oundvikligt, men bara en enda gång, för vad du gör är att skapa en global grupp på domänkontrollanten som du lägger till i lokala admin-gruppen på burkarna. I framtiden i liknande situationer använder du dig av den globala gruppen genom att lägga till/ta bort användare i den, användare som då blir lokala admin på sin maskin. Dvs, när du väl skapat den globala gruppen i lokala admin-gruppen på alla burkar sköter du allt centralt på ett enkelt sätt framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in