2006-03-28, 13:59
  #793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Hans akademiska meriter/bakgrund är - åtminsone vad den gäller den här debatten - minst lika viktiga och relevanta som dina skribenters ”judiska” merit. För mig är en objektiv och otentisk fakta/uppelvelser oerhört viktiga...Det är trots allt en man med mycklet kännedom om situationen i Europa och i området som ger sin syn på sakens! Tingets validitet är det som avgör och inte ditt eller mitt tycke...eller hur?!
Jag trodde vi diskuterade tidigare att du ifrågasatte begreppet "objektiv"? Stämmer inte det?
Citera
2006-03-28, 17:48
  #794
Medlem
Givatis avatar
Stämmer bra..jag kan inte betrakta mig själv, som objektiv i sakfrågan eller i olika tolkningar av judiska texter...eller av statens Israels konstitutionsfrågor...eller frågor kring statskick, Jerusalem frågan...etc.! Jag är alltför judisk/israelisk för detta. Men objektiva geopolitisk-fakta finns det, vare sig jag vill eller inte!!

Jag förnekar som sagt INTE att begreppet missbrukas alltför ofta och ibland måste ifrågasättas. Personligen anser jag själv att jag behöver INTE hålla mig strikt till detta generellt i debatten när det gäller tyckes frågorna eller framtida lösningar....då Palestina apologisterna själva, uttrycker - ofta med stor emfas - sina tankar och hänvisar till propalestinska sidor, inte minst Ahmed Ramis...

..men när det gäller historiska fakta, tex...skildring av situationen /konflikten i området 1925, långt innan den moderna staten Israel blev aktuell....vore det verkligen bra - enligt mitt förmenande - med en insikt av en oberoende källa, en akademiker från Sverige, som baserar sina uppfattningar, på det han upplever självt... utan som helst - åtminstone utifrån det som framkommer i texten..(vilket, jag varmt rekommenderar ) - preferens!

mvh/ Givati
Citera
2006-03-28, 18:29
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Stämmer bra..jag kan inte betrakta mig själv, som objektiv i sakfrågan eller i olika tolkningar av judiska texter...eller av statens Israels konstitutionsfrågor...eller frågor kring statskick, Jerusalem frågan...etc.! Jag är alltför judisk/israelisk för detta. Men objektiva geopolitisk-fakta finns det, vare sig jag vill eller inte!!

Jag förnekar som sagt INTE att begreppet missbrukas alltför ofta och ibland måste ifrågasättas. Personligen anser jag själv att jag behöver INTE hålla mig strikt till detta generellt i debatten när det gäller tyckes frågorna eller framtida lösningar....då Palestina apologisterna själva, uttrycker - ofta med stor emfas - sina tankar och hänvisar till propalestinska sidor, inte minst Ahmed Ramis...

..men när det gäller historiska fakta, tex...skildring av situationen /konflikten i området 1925, långt innan den moderna staten Israel blev aktuell....vore det verkligen bra - enligt mitt förmenande - med en insikt av en oberoende källa, en akademiker från Sverige, som baserar sina uppfattningar, på det han upplever självt... utan som helst - åtminstone utifrån det som framkommer i texten..(vilket, jag varmt rekommenderar ) - preferens!

mvh/ Givati

Ok, men beträffande objektivitet som sådan (vilket alltid är bra att eftersträva, även om det inte alltid uppnås) så är jag ganska säker på Blizzardking, Sten B., Cazzo9 eller någon annan också kommer att posta en historisk text så då kommer vi ju iof tillbaks till frågan vad som är objektivt eller inte. De kommer säkert att ifrågasätta din objektivitet, och du kommer onekligen att göra detsamma, och vem som har rätt i den här frågan är objektivt nästnintill en omöjlighet, utan beror på vilken sida man ställer sig på och vilka problem man väljer att belysa/prioritera, vilket jag var inne på tidigare. En sak som är objektivt säkerställt dock är att det just nu pågår ett val i Israel, och Kadima ser ut att vinna. Om det är bra eller dåligt för freden är svårt att sia om:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,800190,00.html

Lilla partiet Shas verkar, trots vad som tidigare sagt, ändå kunna ha en chans att komma in i regeringsställning; om Olmet tar in dem, det vill säga, vilket troligen sker i fall majoritet med Arbetarpartiet ej uppnås.
Citera
2006-03-28, 21:45
  #796
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ok, men beträffande objektivitet som sådan (vilket alltid är bra att eftersträva, även om det inte alltid uppnås) så är jag ganska säker på Blizzardking, Sten B., Cazzo9 eller någon annan också kommer att posta en historisk text så då kommer vi ju iof tillbaks till frågan vad som är objektivt eller inte. De kommer säkert att ifrågasätta din objektivitet, och du kommer onekligen att göra detsamma, och vem som har rätt i den här frågan är objektivt nästnintill en omöjlighet, utan beror på vilken sida man ställer sig på och vilka problem man väljer att belysa/prioritera, vilket jag var inne på tidigare. .

Men det är precis det jag var inne på, angående historiska fakta som bör kunna valideras - till skillnad från tycke eller sympatisak...Jag anser att Bööks bok, med tanke på hans ställningstagande och bakgrund...står som en sådan källa som varken den ena eller den andra sidan kan med val av sida i konflikten, avfärda som partisk...Läs boken och se vad jag menar.

Mannen beskriver - redan 1925 - båda sidors argument på ett utförligt sätt....med klara slutsatser ...bla om inte helt "rättvist" lösning, som skulle tillfredsställa alla...!!



Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
En sak som är objektivt säkerställt dock är att det just nu pågår ett val i Israel, och Kadima ser ut att vinna. Om det är bra eller dåligt för freden är svårt att sia om:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,800190,00.html

Lilla partiet Shas verkar, trots vad som tidigare sagt, ändå kunna ha en chans att komma in i regeringsställning; om Olmet tar in dem, det vill säga, vilket troligen sker i fall majoritet med Arbetarpartiet ej uppnås.

..Jag tror och hoppas på att Kadima, Meretz och Avoda... kommer att bilda nästa regeringskoalitionen...

mvh/ Givati
Citera
2006-03-28, 22:33
  #797
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Visst, teoretiskt kanske det stämmer men i så fall kan nästan alla världens stater och gränser ifrågasättas. Till att börja med får Europas karta ritas om, eftersom det skedde stora folkfördrivningar för bara 60 år sen (Jugoslavien oräknat).

Hur långt tillbaka ska man gå om man ska rätta till alla etniska orättvisor? 50 år? 100 år? 350 år, och ge Skåne tillbaka till Danmark? 2000 år, och ge Stor-Israel tillbaka till de judiska bosättarna?

Israel bör så snart som möjligt dra sig tillbaka till 1967 års gränser och ge resten till palestinierna. Men argumenten för att "utplåna" Israel håller inte, om man inte samtidigt vill vända upp och ned på resten av världen också.
Teoretiskt? Vad fan yrar du om?

Tråden handlar om Israels vara eller icke vara och den är fylld med bevis på det orättfärdiga sätt Israel kom till på!

http://www.freearabvoice.org/articles/TheIndustryOfHolocaustCrticism.htm
Citat:
In East Berlin in the 1980s, the German Democratic Republic was building a museum dedicated to the victims of fascism when the Berlin wall fell to the onslaught of globalism and imperialist-Zionist capitalism. Under the power of capitalism, the museum was turned into a "holocaust monument" which it is today, a physical distortion of reality that makes it appear AS IF the only victims of the Nazi era were Jews. This Judeocentrism in fact is a DENIAL of the epic anti-fascist movement of the world’s people. It reduces that international popular liberation struggle to some kind of pseudo-national battle of Jews against their enemies.
Citera
2006-03-28, 23:04
  #798
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
OK, du v-i-l-l inte svara på ett ärligt och hederligt sätt på en av mina två frågor, låt gå, jag kan ju inte tvinga dig, men det återstår en; "Vad anser du om de judar som motsätter sig Israel?

...

En annan länk: En av frågorna kvarstår; vad tycker du om de judar som motsäger Israel?
Du har såvitt jag förstår två frågor Bllizzard. Den första som tydligen ligger dig varmt om hjärtat och den första rör min inställning sionismen. Eftersom jag misstänker at du har en egen definition av ordet så har jag bett dig om ett förtydligande, men du har tyvärr direkt felaktigt velat framställa detta som att jag inte vill svara på din fråga.

Nåväl, låt oss då ta en definition från wikipedia:
Citat:
Sionism, en form av judisk nationalism, som i sin religiösa form menar att det judiska folket har gudomlig rätt till landet Israel.
eller
Citat:
I sin sekulära form menar den blott att det judiska folket behöver en fristad för att slippa förföljelse.
eller NE:
Citat:
sionism, zionism, politisk strävan att åstadkomma judarnas återvändande till Eretz Yisrael, Landet Israel
Om din fråga gäller dessa definitioner så svarar jag nej på den första och ja på den andra. Den tredje är inte något som jag behöver ta ställning till; den rör en eventuell vilja bland judar och den kan jag inte rimligen ha synpunkter på.

Din nästa fråga om judar som motsäger sig sionismen föstår jag inte. Varför skall jag ha synpunkter på vad de får tycka och inte tycka?
Citera
2006-03-28, 23:10
  #799
Medlem
East Clintwoods avatar
Problem: Mellanöstern, närmare bestämt dess invånare, dess politik och dess religioner.
Lösning: avskaffa Mellanöstern med allt vad det innebär.
Metod: valfritt, tillräckligt effektivt stridsmedel.
Mål: skapa världens största parkeringsplats alternativt en internationell semesterresort.
Citera
2006-03-29, 00:31
  #800
Medlem
Atems avatar
Recension i Svenska Dagbladet idag, av en bok delvis om detta.
Citera
2006-03-29, 00:59
  #801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vad anser du om de judar som motsätter sig Israels existens?
Avser du dessa?


Citat:
I Mea Shearim, Jerusalems ultraortodoxa stadsdel, samlades ett hundratal svartklädda män för att demonstrera mot valet. De tillhörde de två antisionistiska extremgrupperna Neturei Karta och Satmar, som på religiösa grunder underkänner statens Israels rätt att existera. Att delta i valet är enligt deras uppfattning en synd, eftersom ingen annan än Messias har rätt att skapa en judisk stat. De bar plakat med texter som "Israel har inte rätt att styra någon del av det heliga landet", "Stoppa ockupationen, stoppa blodbadet" och "Vi är palestinska judar - 1948 års gränser för Palestina".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=532748
Citera
2006-03-29, 01:34
  #802
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har såvitt jag förstår två frågor Bllizzard. Den första som tydligen ligger dig varmt om hjärtat och den första rör min inställning sionismen. Eftersom jag misstänker at du har en egen definition av ordet så har jag bett dig om ett förtydligande, men du har tyvärr direkt felaktigt velat framställa detta som att jag inte vill svara på din fråga.

Nåväl, låt oss då ta en definition från wikipedia:

eller

eller NE:

Om din fråga gäller dessa definitioner så svarar jag nej på den första och ja på den andra. Den tredje är inte något som jag behöver ta ställning till; den rör en eventuell vilja bland judar och den kan jag inte rimligen ha synpunkter på.

Din nästa fråga om judar som motsäger sig sionismen föstår jag inte. Varför skall jag ha synpunkter på vad de får tycka och inte tycka?

Bästa Barbro,

alla icke-judar är dessvärre inte förståndshandikappade, även om det till äventyrs skulle vara det förmodande och den förhoppning som länge varit gällande i de kretsar som definierat din världsåskådning. Jag finner tvärtom att de dårar som försöker pracka på mig och andra gudlösa hedningar myten om "Förintelsen" är lite...tjockskalliga...som man påstår vara så "skärpta"...men trots att de är israeliter, som de "svenska" Inga Gotrtfarb och Hedi Fried, för att ta ett par exempel, så är de snarast iögonenfallande på grund av att de tjollrar på om vidskepligt sentimentala föreställningar som om det vore "historiska bevis" ...Varför ska jag ta dessa käringars trams på allvar, menar du?!

Vad är nu detta "Israel" du vurmar så för? Och varför är du så intensivt förespråkande för denna artificiellt skapade etatistiska entitet, rövad från de i regionen bofasta? När du säger "Jerusalem" ser jag "Aelia Capitolina" framför mig..."judarna", eller "israeliterna" eller "hebréerna" har ingen rätt att "äga" den sketna staden.
Citera
2006-03-29, 01:51
  #803
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one and again
FN har som påpekats ingen befogenhet att upplösa stater. FNs executiva befogenhet ges av medlemsstaterna.

Palestina-Israel frågan är nog omöjlig att i praktiken lösa så att alla parter blir nöjda. Att påstå att den ena sidan skulle vara värre än den andra är nog inte speciellt korrekt. Båda sidor ägnar sig åt lika mycket terrorism och förtryck, både i nutid och historisk sett (100 års perspaktiv och begränsat till det geografiska området palestina).

Visst måste man tillåta att Israel försvarar sig mot sina fiender. Men å andra sidan så blev araberna faktiskt överkörda 1947 och man måste samtidigt erkänna deras rätt att försöka ta tillbaka förlorat territorium. Det hela kan jämföras med att Sverige efter kriget skulle tvingas att lämna ifrån sig skåne till Danmark, trotts att skåne tillhört Sverige i många undra år och är betydligt mycket mer Svenskt än Danskt. Visst skulle vi Svenskar anse oss berättigade att ta tillbaka skåna. Hurvida vi verkligen skulle försöka är onvesäntligt.

Enda sättet att lösa palestina konflikten är genom kompromisser. För ungefär 800 år sedan kom en arabisk man på ett sätt att lösa problemet. Lösningen var långt före sin tid och gick ut på Jerusalem som ju är hjärtat i konflikten skulle delas och styras gemensamt av samtliga inblandade parter, och att alla skulle ha samma rätt och tillgång till staden. Mannen i fråga kallas av oss vänserlänningar vanligen för Saladin. Även när han intagit Jerusalem och utplånat allt motstånd var han beredd att genomföra sin ide. Han var en av de första som insåg att staden Jerusalem alltid skulle vara omstridd.

Enligt min mening är Saladins ide den enda långsiktigt hållbara lösningen på problemet. Idag har vi till skillnad från på Saladins tid också ett organ som skulle kunna ta hand om ett gemensamt Jerusalem, FN. Gör Jerusalem till ett FN protektorat där alla världens folk har samma rätt till staden. Öppna för att de från Israel fördrivna palestinierna skall kunne flytta tillbaka till sina gamla hem om de så önskar. Erbjud dem annars medborgarskap i exempelvis staten Palestina. Detta emot att alla muslimska stater officiellt erkänner staden Israels rätt att existera och att samtliga parter skriver på fredsavtal. Samt att alla sidor måste lova att ta hand om de fundametalister på båda sidor som inte kommer att acceptera ovastående.


Slutligen; Svaret på frågan är ganska uppenbart. Om USA och Europa vänder sig mot staten Israel så kommer den inte att kunna fortsätta existera. Israel skapades av USA och Europa och Israels existens kommer alltid att vara beroende av dessa två.


Jag har läst att under Alexander den stores tid så fick inga judar beträda Jerusalem.
Jag har för mig att orsaken var att man ville behålla stabiliteten i området eftersom man bråkade om staden redan då.
Judarna ansåg ju att det var deras stad eftersom templet låg där och att de bodde där innan exilen.
Citera
2006-03-29, 13:50
  #804
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Avser du dessa?


Citat:
I Mea Shearim, Jerusalems ultraortodoxa stadsdel, samlades ett hundratal svartklädda män för att demonstrera mot valet. De tillhörde de två antisionistiska extremgrupperna Neturei Karta och Satmar, som på religiösa grunder underkänner statens Israels rätt att existera. Att delta i valet är enligt deras uppfattning en synd, eftersom ingen annan än Messias har rätt att skapa en judisk stat. De bar plakat med texter som "Israel har inte rätt att styra någon del av det heliga landet", "Stoppa ockupationen, stoppa blodbadet" och "Vi är palestinska judar - 1948 års gränser för Palestina".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=532748

Till saken hör att dessa fundamentalister till judar, anser i alla högsta grad att en Israel/ ...En judisk nation, skall återbyggas, i Sion....när Mashyach/Messias...Davids son...ska trampa denna jord. Hans tempel (tredje i rdningen...) kommer att återuppbyggas på det stället, dem två tidigare templen log..nämligen Har ha Bajit...dvs Haram el Sharif.. Klippmoskén.

Deras religiösa tolkning och uppfattning motsäger mao, inte judisk statbildning snarare tvärtom - under stränga religiäösa premiser dessutom...- vilket gör en lite fundersam kring propalestinska debattörers ständiga behov att upprepande använda sig av dessa religiösa fanatikers åsikter...> som de vore ett godtagbart/relevant exempel!? Ja..dessa judar motsätter sig Israel...men INTE en religiös fanatisk variant av sionismen...!

Skulle man tillåta Livetsord, Yehovas...eller Knutby säkten stå som relevanta tolkare och representanter för den - enda sanna - bilden av Kristendomen..?! Patetiskt...!!

Dessa är inget annat än religiösa sionistfanatiker, som lever i 11 hundratalet mörka getto...och har som mål att III:e judiska templet, skall återinvigas be'admat Eretz ha Kodesh...dvs i det heliga landet och dem mao motsätter sig - endast - den politiska sionismen dvs den nuvarande statsbildning.

...vilken roll tilldelas andar folk eller nationer under dessas världsuppfattning vill jag knappast uttala mig här..men ni gör bra om ni läser N Solomins bok..."Ok Amen"...så ni förstår själva!

http://zyrenna.webblogg.se/bokblogg/120205221920_ok_amen_av_nina_solomin.html

Citat:
Det är intressant läsning om människor som vi sällan får veta något om. Bara att välja att leva mitt i "världens stad", men ändå avskärma sig från det moderna samhället. Kvinnosyn, föraktet för andra än den egna gruppen är skrämmande och går att känna igen från många andra ställen i samhället.

Absolut en läsvärd bok.


mvh /Givati
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in