Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Många håller säkert med om att (P)is(s)rael är en av de värsta skit länderna som exsiterar på denna jord. Ingen annan regim för mörda och stjäla från så många oskyldiga civila som detta fascistland, och detta med västmakternas goda minne!
Nej upplös skiten säger jag bara! Avskaffa regringen och riv knesset, och stryk dess suveränitetsförteckning i FN. Frågan är bara, hur genomförbart skulle detta vara i praktiken? Jag vet att det går att genomföra, men vad skulle behöva göras för att omsätta detta förfarande i praktiken? Måste FN rösta om statens upplösande? Räcker det då med generalförsamlingens och säkerhetsrådets majoritet, eller pste detta ske "inneifrån"?
Intressant tråd, jag har själv ingen aning om huruvida det rent juridiskt går att avskaffa Israel, men man ska väl ändå delge sina kanske ointressanta observationer...
Efter att genom böcker, dokumentärer och radioprogram ha tagit del av båda sidornas perspektiv på Israel-Palestinakonflikten, känns det som om min ursprungliga syn på Israel och nazionisterna som källan till problemet förstärks. Både historiska och nutida fakta talar liksom för sig själv, och den enda lösningen på konflikten är att Israel, som alltid har varit, fortfarande är och, om inte radikala ändringar genomförs, kommer förbli den aggressiva och oresonliga parten, slutar med sina imperiebyggande ambitioner.
Läser man i de större svenska tidningarna, som ju till största delen är borgerliga och proisraeliska, så ser man att de nuförtiden ofta försöker få båda sidorna att framstå som lika goda kålsupare, eller t.o.m. få palestinierna att se ut som problemet, men kollar man vad som egentligen sägs av de olika sidornas ledare, så står det klart att palestinierna gång på gång har erbjudit Israel fred, medan de ledande israelerna bara orerar om att fortsätta massakrera människor...
Till och med Hamas, som oftast beskrivs som rabiata och totalt oresonliga terrorister, har försökt få till stånd fred och vapenvila med Israel [1][2], erbjudanden som ignorerats eller besvarats med "demokratisering" i form av vit fosfor och massakrer av civila på Gazaremsan.
1:
http://www.msnbc.msn.com/id/24235665
2:
http://www.imemc.org/article/52046