2008-07-30, 09:00
  #3445
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingNero
Vid delningen var 32% av befolkningen judar, vilka skulle tilldelas 56% av det historiska Palestina. Hur kan detta ha varit en "mycket gynnsam" delningsplan för palestinierna?

Nja, du glömmer att man redan gett araberna TransJordan. Vilket innebär att araberna först fick 80% av "Palestina" och sen 44% av den kvarvarande delen, eller i runda tal 90% av "det historiska Palestina".

Men ni brukar glömma bort det när man pratar om sånt här...
Citera
2008-07-30, 09:53
  #3446
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vad föregick detta "utropande"?

Har "Israel" hållit sig till "delningsplan 181"?

Vad innebar resolution 273?

Har "Israel" uppfyllt dessa?.
Dina insatsatser i tråden börjar nu bli mer än lovligt bleka.
Som replik på min upprepade fråga som du undvikit i flera veckor kommer du nu återigen med nya frågor.

Jag ska självfallet undervisa dig i ovanstående spörsmål men en seriös debatt förutsätter att frågor och svar tas i den ordning frågorna ställs.

Alltså:
Fram till 1967 tillhörde Västbanken Jordanien. Anser du att Jordanien fram tills dess ockuperade palestinsk mark?
Fram till 1967 tillhörde Gaza Egypten. Anser du att Egypten fram tills dess ockuperade Gaza?

Nu kära vänner kommer vi troligen se prov på den ofta praktiserade "BlizzardKing-Ezzelino-försvinna-ur-tråden-taktiken". Beprövad metod i många trådar då frågorna blir alltför besvärande.
Citera
2008-07-30, 15:33
  #3447
Medlem
divinebaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Glädjande att du erkänner din brist på hållbara argument.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
"Sunt förnuft" har du knappast visat prov på hittills. Du sitter svarslös med byxorna i knävecken och fiser floskler!
Ja.. vilka argument ska man ha mot sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Avsnoppande av förhud har mycket lite med hygien att göra.
Hey.. ge FAAAN i att kalla mig muslim!

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Du får nog lära dig att påvisa vad som är fel och falskt på de sidor jag hänvisar till innan du smutskastar dem.
Så länge radio islam är neonassesajten nummer ett så förkastas det automatiskt. Inbyggda filter tar bort allt sånt icke-relaterat nonsen. Det ärlika trovärdigt som om du skulle klippa in al-kajda sidor om att "usa är satan".

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men du marknadsför med dina termer detsamma?
Ja, om en jude säger att han följer sin skrift måste jag ju följa det. Likväl som en muslim följer sin skrift. Jag kan inte manipulera deras tro. Är inte som du.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men "kriget" utbröt ju först i maj 1948, har inte de megalomana extremistiska zionisternas etniska rensning någon skuld till det?
Jisses, du är som en "jugge".. min farmorsfarfarssystersonmansgammelfarbrorsyster.... 800 år tillbaka blev spottad på av en "jude" så nu ska vi hämnas för evigt. Vilken jävla rensning snackar du om? Definera tack.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Källa?
Oja!! Mossad har en exakt karta över alla israeliska soldater i Gaza!!Ge dig.. Jag dumpar över bevisbördan på dig.. om jag har fel..säg då gärna vilka.. och räkna INTE in de som ingår i de enskilda raiderna..för det är just raider och inte en ockupation.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Fin omskrivning.
Värre är det med de judar som praktiserar Talmud.

Men det var ju judarna som först ville utrota områdets ursprungliga befolkning.

Va? Kan du inte din "historia" ens? För en perser är en arab jämförbart med hur vi svenskar uppfattar norrmänn. Min polare Afshin drog ett skämt som tydligen är ett av de bästa skämten som finns om just hur perserna ser på araberna. Jag antar att det försvinner en del i översättningen:

"Två araber var på bio i Theran och det var en jättespännande film. En av dem blev kissnödig och reste sig. Plötsligt hördes ett skrik och han kom snabbt tillbaka springade. 'var är det som står på?' undrade vännen. Svaret blev: 'Jag skulle gå och kissa, innan jag hann ut ur bion så öppnades och en motorcykel kom körande".

Detta är ett skämt som tydligen fungerade väl i hans kamratskap eftersom alla vet att biovaktmästarna kommer ibland in på salongen och med sin ficklampa leder folk till deras platser. Som sagt.. det är ett "lokalt" arabskämt. Så omskrivning? Inte riktigt va?
Citera
2008-07-30, 15:47
  #3448
Medlem
Shiaarabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nja, du glömmer att man redan gett araberna TransJordan. Vilket innebär att araberna först fick 80% av "Palestina" och sen 44% av den kvarvarande delen, eller i runda tal 90% av "det historiska Palestina".

Men ni brukar glömma bort det när man pratar om sånt här...

Här diskuterar vi inte Jordanien. Jordanien hade redan då fått bli en egen stat, vi diskuterar Palestina. Av det moderna Palestina fick 32 % av befolkningen mer än hälften av landet. Är det rättvist tycker du? Skall en tredjedel av befolkningen få 56 % av marken? Är inte arabernas vrede befogad då?
Citera
2008-07-30, 15:53
  #3449
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiaarab
Här diskuterar vi inte Jordanien. Jordanien hade redan då fått bli en egen stat, vi diskuterar Palestina. Av det moderna Palestina fick 32 % av befolkningen mer än hälften av landet. Är det rättvist tycker du? Skall en tredjedel av befolkningen få 56 % av marken?
Palestina var ett brittiskt protektorat som delades i tre delar, TransJordan, Israel och "det som skulle ha blivit landet Palestina, men istället annekterades av Jordanien och Egypten".

För övrigt finns det ingen formel för hur man ska dela upp land och det finns ingen speciell rättvisa eller orättvisa i att ge olika kvotdelar till olika befolkningsgrupper. Allt det där är bara svammel araberna försöker motivera sitt hysteriska Israelhat med. Det enda som betyder någonting när det gäller uppdelningen är att araberna anföll Israel så fort landet bildades, i processen anföll man och annekterade även de delar som skulle ha blivit landet Palestina. Skyll er själva.

Citat:
Är inte arabernas vrede befogad då?

Haha, nej, arabernas vrede är inte befogad.
Citera
2008-07-30, 15:56
  #3450
Medlem
Shiaarabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Palestina var ett brittiskt protektorat som delades i tre delar, TransJordan, Israel och "det som skulle ha blivit landet Palestina, men istället annekterades av Jordanien och Egypten".

För övrigt finns det ingen formel för hur man ska dela upp land och det finns ingen speciell rättvisa eller orättvisa i att ge olika kvotdelar till olika befolkningsgrupper. Allt det där är bara svammel araberna försöker motivera sitt hysteriska Israelhat med. Det enda som betyder någonting när det gäller uppdelningen är att araberna anföll Israel så fort landet bildades, i processen anföll man och annekterade även de delar som skulle ha blivit landet Palestina. Skyll er själva.



Haha, nej, arabernas vrede är inte befogad.

Du förstår fortfarande inte. 56 % av landet till 32 % av befolkningen. Och dessa 32 % hade till störst del invandrat de senaste 30-40 åren! Medans majoriteten, araberna, varit där i sekler, millenium! Arabernas vrede är defenitivt befogad, men du är en hatisk, oresonelig zionist som inte förstår detta. Det är ingen mening med att argumentera med zionister som dig.
Citera
2008-07-30, 16:00
  #3451
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiaarab
Du förstår fortfarande inte. 56 % av landet till 32 % av befolkningen. Och dessa 32 % hade till störst del invandrat de senaste 30-40 åren! Medans majoriteten, araberna, varit där i sekler, millenium! Arabernas vrede är defenitivt befogad, men du är en hatisk, oresonelig zionist som inte förstår detta. Det är ingen mening med att argumentera med zionister som dig.
Nej, det är du som inte fattar för du vill inte låtsas om att TransJordan var en del i uppdelningen av protektoratet Palestina. Gör man det ser man att araberna fick 90% av protektoratet och då tappar eran lilla propagandalögn ganska kraftigt.

Och jag är som sagt inte zionist eller ens jude, jag är en helt vanlig svensk, Lutheran. Men du har rätt i att det inte är någon mening för er att argumentera eftersom ni aldrig har fakta på er sida i debatterna.
Citera
2008-07-30, 19:07
  #3452
Medlem
Citat:
Nej, det är du som inte fattar för du vill inte låtsas om att TransJordan var en del i uppdelningen av protektoratet Palestina. Gör man det ser man att araberna fick 90% av protektoratet och då tappar eran lilla propagandalögn ganska kraftigt
Va man kan bli trött på dessa sionistiska historia förfalskare.
Fram till 1918 så fans inget Jordanien (Transjordanien) ej heller något Palestina eller Israel
Palestina och Israel var bara historiska namn.
Området var uppdelat i Turkiska (Osmanska) adminastriva områden.(Sanjak)
Här är en karta över hur området var uppdelat före första världskriget.
http://www.zum.de/whkmla/histatlas/arabworld/ottpallarge.gif
Mellan 1921 och 1922 (ca 1 år) fans det en provisorisk adminastrion där dagens Israel/Palestina
och Jordanien var samanslagna
Sedan skapades Transjordanien som kompensation (plåster på såren)
för att det bla. inte hade bildats ett Storarabiskt rike och gavs som kungarike till Abdullah I bin al-Hussein (Jordaniens första kung)
Så att påstå att Judarna fick Palestina och Araberna (Palestinierna) fick Jordanien är en historisk lögn (Historia förfalskning)
Det första uppdelningsförslaget av mandatet Palestina var Peel Commission
http://en.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission
Jag skulle också vilja veta vad ni sionister anser att Palestina Araberna skulle göra (efter Första världskriget) när dom fattade att de Judiska invandrarna hade planer att skrapa ett Sionistiskt/Judiskt hemland på dras (Palestinaarabernas) bosättningsområde.
Citera
2008-07-30, 20:29
  #3453
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseryd
Va man kan bli trött på dessa sionistiska historia förfalskare.
Fram till 1918 så fans inget Jordanien (Transjordanien) ej heller något Palestina eller Israel
Palestina och Israel var bara historiska namn.
Området var uppdelat i Turkiska (Osmanska) adminastriva områden.(Sanjak)
Här är en karta över hur området var uppdelat före första världskriget.
http://www.zum.de/whkmla/histatlas/arabworld/ottpallarge.gif
Mellan 1921 och 1922 (ca 1 år) fans det en provisorisk adminastrion där dagens Israel/Palestina
och Jordanien var samanslagna
Sedan skapades Transjordanien som kompensation (plåster på såren)
för att det bla. inte hade bildats ett Storarabiskt rike och gavs som kungarike till Abdullah I bin al-Hussein (Jordaniens första kung)
Så att påstå att Judarna fick Palestina och Araberna (Palestinierna) fick Jordanien är en historisk lögn (Historia förfalskning)
Det första uppdelningsförslaget av mandatet Palestina var Peel Commission
http://en.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission
Jag skulle också vilja veta vad ni sionister anser att Palestina Araberna skulle göra (efter Första världskriget) när dom fattade att de Judiska invandrarna hade planer att skrapa ett Sionistiskt/Judiskt hemland på dras (Palestinaarabernas) bosättningsområde.

Undrar hur lång tid det tar innan du förstår att vad jag sa inte motsägs av vad du sa. Det brittiska protektoratet Palestina delades först upp i TransJordan och Palestina. TransJordan gavs till araberna precis som du sa. Kvar finns det som sen skulle bli Israel och Palestina enligt delningsplanen, den delningsplan som vissa tycker var orättvis för att arberna fick för lite...

Synd bara att Jordanien och Egypten annexerade "det som skulle bli Palestina"..annars hade det funnits ett Palestina idag.
Citera
2008-07-30, 20:42
  #3454
Medlem
lalle34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Undrar hur lång tid det tar innan du förstår att vad jag sa inte motsägs av vad du sa. Det brittiska protektoratet Palestina delades först upp i TransJordan och Palestina. TransJordan gavs till araberna precis som du sa. Kvar finns det som sen skulle bli Israel och Palestina enligt delningsplanen, den delningsplan som vissa tycker var orättvis för att arberna fick för lite...

Synd bara att Jordanien och Egypten annexerade "det som skulle bli Palestina"..annars hade det funnits ett Palestina idag.

Din tolkning av problematiken förusätter ju att palestinier inte är "exklusiv" grupp utan ska klumpas ihop med alla andra araber. Med det synsättet blir det ju givetvis "araberna fick mycket mer än judarna"
Citera
2008-07-30, 21:31
  #3455
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalle34
Din tolkning av problematiken förusätter ju att palestinier inte är "exklusiv" grupp utan ska klumpas ihop med alla andra araber. Med det synsättet blir det ju givetvis "araberna fick mycket mer än judarna"

Men palestinier är inte en exklusiv grupp; det finns ingen palestinsk etnicitet.
Citera
2008-07-30, 22:08
  #3456
Medlem
Pokedexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Pojken, Ahmed Moussa, dödades av ett skott i huvudet, enligt sjukhuskällor och AP:s reporter som såg hans kropp, skriver Haaretz i sin nätupplaga.

En talesman för den israeliska armén sade att utredning av händelsen inletts.

En gränspolis skadades under demonstrationen när han träffades av en sten i ögat.

Under de senaste månaderna har flera våldsamma demonstrationer skett i Nilin där invånarna protesterar mot det israeliska murbygget på Västbanken. De har resulterat i konfrontation mellan stenkastande ungdomar och israeliska soldater som avfyrat tårgas och gummimantlade kulor. Dussintals palestinier och israeliska soldater har skadats i sammandrabbningarna.


Ni tror väl inte pojken hade "kopplingar till Hamas"?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=809799

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in