Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Minst sagt sensationellt att du, av alla, sitter inne på uppgifter om Israels antal kärnstridsspetsar.
Det är den ungefärliga summa stridsspetsar som brukar nämnas när det gäller "Israel". Det trodde jag de flesta kände till men så kan det gå när man inte behagar svara på
mitt tidigare inlägg.
Citat:
De sista som bör förfoga över en kärnvapenarsenal är diktaturer, i synnerhet muslimska, vars ledargarnityr samtidigt är dess religiösa ledare.
Skrämmande är det också att ett land som inte åstadkommit ett enda dugg genom historien beträffande teknologiska framsteg ska försöka sig på så komplicerade förlopp som atomklyvning. Avancerad forskning, naturvetenskaplig kompetens och tekniska landvinningar sker inte och har aldrig skett i Iran som bekant. Visst, det finns ett antal framstående forskare födda i Iran men dessa bor numera utan undantag i andra länder, det stora flertalet i Kalifornien.
En iransk kärnvapenarsenal låter i mina öron lika absurt som om Nigeria, Somalia, Sudan eller Zimbabwe förfogade över kärnvapen.
Alla mina förväntningar besannas av detta icke-svar.

Det har redan påtalats femtioelva gånger både i tråden och på forat i övrigt att det är lika lite intelligent och godtagbart att i en hederlig debatt svara med svävande ord som "diktatur" som med det politiskt betingade "antisemitism".
Räknas inte Pakistan som diktatur? Kina har väl kärnteknik? Libyen har troligen anrikningsteknologi/kompetens. Och Iran saknar inte tillgång till kompetens, som du med en dåres envishet hävdar, i frågan, var så säker. Du blandar och ger ur den nyliberala gröpen utan att ha en aning om vad du säger i snart sagt vartenda av dina inlägg. Stöder du FRA-lagen också?
Du måste alltså specificera varför just "diktaturen" (skillnaden mellan diktatur och demokrati är i verkligheten mindre än vad termerna illustrerar) Iran inte ska tillåtas ha kärnvapen när en religiös teokrati som bara är en pappersdemokrati har haft det i flera decennier?
Det judiska nationalhemmet med en kriminell zionistisk regim som terroriserat och fördrivit den palstinska ursprungsbefolkningen i över 6 decennier och som började med detta långt innan staten utropats och FN's regelvidriga beslut trätt i kraft. Dessutom varit involverade i ett flertal revolutioner och annan omstörtande verksamhet i Europa de sista hundra åren.
Jag vet naturligtvis vad som ligger bakom din åsikt men jag skulle vilja höra det direkt från hästens mun så att säga.
Och varför ska "demokratier" överhuvudtaget tillåtas inneha atombomber? Vad kan de tänkas behövas till när inte deras "fiender" tillåts ha några?