2007-12-13, 14:30
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ½½½
Då kan vi alla ta varandra i händerna och konstatera att om en människa, ras eller folkslag inte kan leva i fred med andra så bör det också kunna bero på just denne.

Så lät det inte första gången: - "också kunna bero "…!! Och vi andra kan konstatera att du har lämnat - eller glömt - (verkligen konstigt med tanke på att bara den ena halvan fungerar... ) den s.k självklara skuldbeläggningen och utpekandet av juden/israelen individen, folkslaget eller rasen och nyanserar dig något...vilket betyder att du har - trots stora svårigheter - insett hur korkat ditt resonemang var. Du är åtminstone till häl½:en medveten om att när det gäller mänskligtbeteende, särskiljer sig judarna INTE från övriga folkgrupper. Altså vore det helt enkelt oförskämt att ställa andra krav på judar enbart p.g.a. att de är judar som bor i Israel - eller hur

Vi kan även konstatera att du inte längre upptagen med att ifrågasätta befintligheten av självkritik inom judendomen och Israel. Att du struntar sedan i frågeställningen gällande saknad av motsvarighet (HR-organisationer) i Arabvärlden, förvånar inte heller med tanke på att du ser bara hälften av världen... !!

Citat:
I fallet med självupptagna judar verkar det vara ett stort problem rent historiskt, men därmed inte sagt att det alltid beror på just deras speciellq form av rasism. När det sedan gäller israel ska det bli intressant att se hur många tusen år till av krig och övergrepp på sina granländer som ska behövas.

”I fallet med självupptagna judar….” ..Mycket relevant, tack!! Men gör gärna en statistik inte bara på " hamna ständigt i konflikter med sin omgivning.." utan på t.ex representativa religioner inom läkarekåren eller advokater...eller kända författre och konstnärer elller professorer i Sverige. Därifrån kan du också dra en slutsats över det judiska folket...eller hur ?

…och visst blir det intressant att se även i ett vidare perspektivhur andra grupper runtom i världen - beror på just deras speciellq form av rasism - ( ca 25 sticken) hanterar sin mycket mer våldsamma konflikter och hur de kommer att te sig i framtiden.

http://www.rb.se/sv/Aktuellt/Pressmeddelanden/rewrite_the_future_fler_barn_i_skolan.htm

http://www.humansecurityreport.info/index.php?option=content&task=view&id=160

http://www.globalis.se/konflikter

Förfärligt många judiska grupper överallt…

Citat:
Jag tror att de flesta tänkande människor inser att folk som ständigt hamnar i krig med sin omgivning knappast saknar skuld. Oskrivet hur mycket just den jusdiska rasismen bär skulden till judarnas problematik och ständiga konflikter med än det ena än det andra, verkar vara ett synnerligen sorgligt kapitel. Förhoppningsvis får vi se ett slut på den judiska rasismen, vilken självklart bara kommer tillbaka till judarna till slut.

Så ska vi behandla judarna:

http://www.analyskritik.press.se/Religion/Luther/Urval%20ur%20Luthers%20huvudskrift%20mot%20judarna .htm

http://www.den-svenske.com/txt/2007-10-19-martin_luther_om_judarna.shtml

I ljuset av det som framkom i samtalen, bedömer undertecknad att det inte finns risk för vidare misskötsamhet i nykterhetshänseende, nej...Du är en nykter antisemit och som sådan sköter du dig väl..!!
Citera
2007-12-13, 14:38
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Tackar för denna onyanserade attack.

Det enda jag gjort i denna fråga är att säga att om en person gång på gång hamnar i allvarliga problem med sin omgivning så bör det nog efter 10 år och en massa intermezzon kunna anses vara personens eget fel. Men normal logik kanske inte gäller judar?
Så om vi säger att du bor i ett område med enbart våldsverkare på anabola bor och dessa muckar med dig vid varje tillfälle de kan så är det alltså till sist ändå ditt fel? Eller låt oss säga att du går i en skola och varje dag blir du mobbad, det är inte mobbarnas fel utan ditt? Du är ju fet, eller har glasögon, eller ett talfel, fy dig som provocerar de stackars översittarna på det sättet...

Logik är inte din starka sida va?

Citat:
Att sedan bli påhoppad bara för att man använder samma logik som gäller varenda människa , stam och folkslag är ganska intressant. Självfallet bör ett land, ett folk eller en människa ta ansvar för sitt egna handlande och inte ständigt skylla allt på sin omgivning. Detta inte minst i eget intresse om landet stamen eller folket vill överleva.
Skulle du skylla på dig själv om du blev utsatt för en oprovocerad attack av huliganer? Vems fel är det om din syster blir våldtagen?

Citat:
Det är heller inte det minsta förbjudet att försöka förklara varför judarnas konflikter med sin omgivning verkar blomma upp gång på gång. Är det som vanligt alla andras fel verkligen? Eller går det inte att lämna en kort rimlig förklaring till att judar verkar hamna i ständiga bekymmer och att detta tar en oproportionerligt stor plats i media?
Frågan är alltför komplex för att på dylikt enkelt sätt stjälpas på enderas förstutrappa, kom igen när du faktiskt klarar av att analysera svårare än enstaviga resonemang.

Citat:
Om Israel ständiga konflikter inte beror på den judiska rasismen vad beror det då på? Alla andra alltid?
Som sagt, frågan är oändligt mycket mer komplicerad, dina förenklingar tyderpå djupgående fördomar.
Citera
2007-12-13, 15:45
Medlem
½½½s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Så om vi säger att du bor i ett område med enbart våldsverkare på anabola bor och dessa muckar med dig vid varje tillfälle de kan så är det alltså till sist ändå ditt fel? Eller låt oss säga att du går i en skola och varje dag blir du mobbad, det är inte mobbarnas fel utan ditt? Du är ju fet, eller har glasögon, eller ett talfel, fy dig som provocerar de stackars översittarna på det sättet...

Logik är inte din starka sida va?

Skulle du skylla på dig själv om du blev utsatt för en oprovocerad attack av huliganer? Vems fel är det om din syster blir våldtagen?

Frågan är alltför komplex för att på dylikt enkelt sätt stjälpas på enderas förstutrappa, kom igen när du faktiskt klarar av att analysera svårare än enstaviga resonemang.

Som sagt, frågan är oändligt mycket mer komplicerad, dina förenklingar tyderpå djupgående fördomar.
Nja för att göra det hela mycket enkelt. Beror det alltid på alla andra om en person ständigt hamnar i bråk?

Vilken roll kan den judiska rasismen spela i detta sammanhanget?
Citera
2007-12-13, 15:57
Medlem
½½½s avatar
Citat:

Jovisst förstår jag att frågan är för komplex att förklara, för det verkar ju inte gå speciellt bra med samma logik som gäller för alla andra. Kanske måste det till en litet speciell logik?

Eller går det hela inte ens att förklara med bara logisk koncentration utan att komma med ständiga personangrepp? Är dessa personangrepp en naturlig del av den judiska rasismen? Varför inte skippa det rasistiska skitsnacket och svara på frågan utefter sund logik?

Varför hamnar judar ofta i trubbel, beror det bara på den judiska rasismen eller vilka faktorer därtill samverkar? och hur skulle detta kunna påverka israel som område om judarna lärde sig att leva i fred med sin omgivning, eller är det inte ens möjligt? Är det för mycket begärt av judar att de ska leva i fred med sin omgivning och inte ständigt komma med personangrepp?
Citera
2007-12-13, 16:04
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Nja för att göra det hela mycket enkelt. Beror det alltid på alla andra om en person ständigt hamnar i bråk?
Det är aldrig så enkelt som du vill göra gällande, att föra dylika resonemang tyder på en naivitet eller djup fördom som du gärna bekräftar med simplistiska slutledningar.

Citat:
Vilken roll kan den judiska rasismen spela i detta sammanhanget?
Ingen större eftersom rasismen är marginell och enbart stor i sinnen som vill uppförstora något för att bekräfta fördomar.
Vilken roll spelar den starka arabiska antisemitismen egentligen, det kan du fråga dig istället. Denna rasism anser jag föder konflikten mångdubbelt mer än den judiska rasismen som inte är institutionell på samma sätt.
http://webbtv.axess.se/web/main.nsf/0/93EFC4501F47CE6FC12573AD0054A84C

Du letar enkla förklaringar, antingen för att de passar dina fördomar eller för att du inte klarar av komplexa resonemang.
Citera
2007-12-13, 16:07
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Jovisst förstår jag att frågan är för komplex att förklara, för det verkar ju inte gå speciellt bra med samma logik som gäller för alla andra. Kanske måste det till en litet speciell logik?
Av dina tidigare inlägg att döma duger din logik inte ens till att förklara mobbing, hur skulle den duga som mall för en större konflikt?

Citat:
Eller går det hela inte ens att förklara med bara logisk koncentration utan att komma med ständiga personangrepp? Är dessa personangrepp en naturlig del av den judiska rasismen? Varför inte skippa det rasistiska skitsnacket och svara på frågan utefter sund logik?
Jag vet faktiskt inte vem du pratar med här men det finns ett antal frågor i första inlägget, svara på dem först eller blir det för pinsamt för din "logik" då?

Citat:
Varför hamnar judar ofta i trubbel, beror det bara på den judiska rasismen eller vilka faktorer därtill samverkar? och hur skulle detta kunna påverka israel som område om judarna lärde sig att leva i fred med sin omgivning, eller är det inte ens möjligt? Är det för mycket begärt av judar att de ska leva i fred med sin omgivning och inte ständigt komma med personangrepp?
Tja, med användandet av din logik skulle jag då kunna säga att det beror på att araberna i området ständigt vill mucka med de stackars israelerna som enbart vill leva i fred. Det måste vara något fel på dessa med den enorma antisemitism som frodas i alla deras länder.
Citera
2007-12-13, 16:19
Medlem
½½½s avatar
Citat:
Det är aldrig så enkelt som du vill göra gällande, att föra dylika resonemang tyder på en naivitet eller djup fördom som du gärna bekräftar med simplistiska slutledningar.

Ingen större eftersom rasismen är marginell och enbart stor i sinnen som vill uppförstora något för att bekräfta fördomar.
Vilken roll spelar den starka arabiska antisemitismen egentligen, det kan du fråga dig istället. Denna rasism anser jag föder konflikten mångdubbelt mer än den judiska rasismen som inte är institutionell på samma sätt.
http://webbtv.axess.se/web/main.nsf/0/93EFC4501F47CE6FC12573AD0054A84C

Du letar enkla förklaringar, antingen för att de passar dina fördomar eller för att du inte klarar av komplexa resonemang.
OK så en såpass enkel fråga som om det bara är alla andras fel när det gäller israels ständiga konflikter verkar inte gå att besvara, tråkigt att logiken verkar stappla när det gäller just den lilla staten.

Jag tror för min del att man ska kunna ställa frågor utan att bli utsatt för personangrepp eller bli beskylld för att vara naiv och fördomsfull, men det verkar inte gå när det gäller judarnas välomskrivna konflikter med sin omgivning. kanske måste det till en speciell logik som gäller enbart judar och extra kurser för att förstå judarnas problem med sin rasism.

Det är möjligt att jag kanske ställt för höga krav på min omvärld när jag tror att en befolkningsgrupp som ständigt handlar i trubbel också har ett eget ansvar i frågan. Ska jag tolka det som att det aldrig är judarnas eller israels fel och att det ständigt är alla andras fel och om detta ifrågasätts så kallar judarna alla som ifrågasätter detta för rasister?

Skulle det inte vara bra om israel döps om till palestina och får en sammarbetsregering, eller kan inte den judiska nationalismens lära sig att samarbeta med andra människor?
Citera
2007-12-13, 16:23
Medlem
½½½s avatar
Citat:
Tja, med användandet av din logik skulle jag då kunna säga att det beror på att araberna i området ständigt vill mucka med de stackars israelerna som enbart vill leva i fred. Det måste vara något fel på dessa med den enorma antisemitism som frodas i alla deras länder.
Nja, kan det inte vara ett rekylerande gensvar till den judiska rasismen då?

Eller vilken roll kan man egentligen säga att den judiska rasismen spelar när den slår tillbaka mot judar egentligen, är det tillåtet att ställa frågan i ljuset av israels bryderier och varanden?
Citera
2007-12-13, 19:30
Medlem
Dolphins avatar
Man talar ofta om terrordåd i Irak.
Jag tror att man glömmer:

"Every deed of that kind is done by Jews, and the massacres that have shocked the universe, and occurred so frequently that the name 'pogrom' was invented to describe them, were organized and managed by the exasperated police authorities in retaliation for crimes committed by the Jewish revolutionists."
W. E. Curtis, "The Revolution in Russia", The National Geographic Magazine, Volume 18, Number 5, (May, 1907), pp. 302-316, at 313-314.
Citera
2007-12-13, 22:14
Medlem
½½½s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Man talar ofta om terrordåd i Irak.
Jag tror att man glömmer:

"Every deed of that kind is done by Jews, and the massacres that have shocked the universe, and occurred so frequently that the name 'pogrom' was invented to describe them, were organized and managed by the exasperated police authorities in retaliation for crimes committed by the Jewish revolutionists."
W. E. Curtis, "The Revolution in Russia", The National Geographic Magazine, Volume 18, Number 5, (May, 1907), pp. 302-316, at 313-314.
Oj, det verkar inte trevligt.

Kanske vi måste konkludera att den judiska rasismen i sak är extremt antisemitisk eftersom den slår tillbaka mot judarna själva, vad annars? Men varför talas det så lite om den judiska nationalismens självupptagna rasism och murbyggande gentemot sina medmänniskor?

Hur kan man på bästa sätt avskaffa rasismen inom israels ramar, om det nu är omöjligt för de stackars judarna att leva i fred med sin omgivning?
Citera
2007-12-14, 01:45
Medlem
George100s avatar
Grunden är fel

Citat:
Oj, det verkar inte trevligt.

Kanske vi måste konkludera att den judiska rasismen i sak är extremt antisemitisk eftersom den slår tillbaka mot judarna själva, vad annars? Men varför talas det så lite om den judiska nationalismens självupptagna rasism och murbyggande gentemot sina medmänniskor?

Hur kan man på bästa sätt avskaffa rasismen inom israels ramar, om det nu är omöjligt för de stackars judarna att leva i fred med sin omgivning?

Det är bara och titta på grundmålen för bildandet av staten Israel i Palestina.
Före 1948 bodde det judar, muslimer, och kristna sida vid sida i det brittiskt ockuperade Palestina som palestinska medborgare. Och så borde det vara men utan brittisk ockupation förstås. Den sionistiska ideologin som bygger på religiös fanatism och rasism är grunden för bildandet av staten Israel. Europeiska judar eller ashkenazi judar som saknar rötter och band till Palestina är de som skapade konflikten och bildade staten och lyckades med hänvisningar från Gamla testamentet att hjärntvätta 50 % av jordens befolkning att de bodde i Palestina för ett x tusentals år och att de återvänder nu. Europier som konveterade till judendomen på 700 talet är de som styr i Palestina idag. personer som SHaron, Rabin, barak är östeuropeir , sharon är från ukraina, barak är från lettland, Peres är italienare vad i helvete gör de i palestina????

Israel är en unik stat som vill skapa ännu mer konflikter i mellanöstern, nu i det senaste mötet i Annapolice ville de ivrigt att arabstaterna ska erkänna israel som en judiskstat, som en religös judisk stat, varför jo för att slänga alla kristna och muslimska palestinier med israeliska pass ut från landet, alltså över 1 miljon israeliska medborgare kommer då att skickas till Gaza och Västbanken. Helt sjukt att sånt existerar. Enda lösningen är att FN röstar för att avskaffa Israel och då får USA stoppa upp sin veto någonstans där solen inte går upp och istället försöka hitta lösningar på hur man ska befria sig från AIPAC och den växande israeliska lobbyn .
Vid ett avskaffande av Israel, får alla europeiska judar resa hem till sina ursprungsländer och istället få ekonomiska ersättningar som kombination för förföljelsen som tvingade de att lämna. Eriterianska judar får likaså åka hem till eritrea utan ersättningar för de lämnade eritrea av ingen anledning. likaså arabiska judar som marockaner, tunisier, egyptier och syrier får åka hem till respektive länder. judendom är ingen identiet utan religiös tillhörighet. De enda judar som får stanna i Palestina är palestinska judar.
Citera
2007-12-14, 02:31
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
OK så en såpass enkel fråga som om det bara är alla andras fel när det gäller israels ständiga konflikter verkar inte gå att besvara, tråkigt att logiken verkar stappla när det gäller just den lilla staten.
Svaret är givet, att du inte kan se det eller förstå får vi nog beskylla dina fördomar för.

Citat:
Jag tror för min del att man ska kunna ställa frågor utan att bli utsatt för personangrepp eller bli beskylld för att vara naiv och fördomsfull, men det verkar inte gå när det gäller judarnas välomskrivna konflikter med sin omgivning. kanske måste det till en speciell logik som gäller enbart judar och extra kurser för att förstå judarnas problem med sin rasism.
Inte när du formulerar dig som du gör, då får du leva med att bli kallad naiv, jag förstår inte hur en tänkande människa faktiskt kan föra ett dylikt resonemang med sådana grova förenklingar som du gör. Det behövs ingen "speciell" logik i detta fallet utan eftertanke, förstånd och förmåga att föra komplexa resonemang. Att förenkla som du gjorde är helt felaktigt och spelar bara i händerna på antisemiter, är du en?

Citat:
Det är möjligt att jag kanske ställt för höga krav på min omvärld när jag tror att en befolkningsgrupp som ständigt handlar i trubbel också har ett eget ansvar i frågan. Ska jag tolka det som att det aldrig är judarnas eller israels fel och att det ständigt är alla andras fel och om detta ifrågasätts så kallar judarna alla som ifrågasätter detta för rasister?
Det är knappast någon som inte säger att Israel har ett ansvar i frågan, men dina tankesläpp är så grova att de bör uppmärksammas så att inte andra oinsatta i frågan tror att du på något sätt skulle ha rätt.

Jag vill gärna ha svar på mina frågor till dig i första inlägget som faktiskt är en förlängning av din logik, när kan jag förvänta mig detta? Eller blir det svansen mellan benen?

Citat:
Skulle det inte vara bra om israel döps om till palestina och får en sammarbetsregering, eller kan inte den judiska nationalismens lära sig att samarbeta med andra människor?
Nej, jag anser att detta vore att belöna extremism och terrorism, israel har rätt till existens, likaledes tror jag på en palestinsk stat, läs lite om historien i området så kanske det klarnar och vi slipper se dylika djupdykningar i felhögen.

Citat:
Nja, kan det inte vara ett rekylerande gensvar till den judiska rasismen då?
Nej det kan det inte eftersom antisemitismen i mellanöstern har varit grasserande redan innan den judiska nationalstaten skapades, exempelvis samarbetade stormuftin i Jerusalem med nazisterna för att deportera judar, du har alltså helt fel, snarare skulle den judiska intoleransen vara ett svar på den grasserande antisemitismen i arabvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in