Citat:
Ursprungligen postat av ½½½
Då kan vi alla ta varandra i händerna och konstatera att om en människa, ras eller folkslag inte kan leva i fred med andra så bör det också kunna bero på just denne.
Så lät det inte första gången: - "också kunna bero "…!! Och vi andra kan konstatera att du har lämnat - eller glömt - (verkligen konstigt med tanke på att bara den ena halvan fungerar...
) den s.k självklara skuldbeläggningen och utpekandet av juden/israelen individen, folkslaget eller rasen och nyanserar dig något...vilket betyder att du har - trots stora svårigheter - insett hur korkat ditt resonemang var. Du är åtminstone till häl½:en medveten om att när det gäller mänskligtbeteende, särskiljer sig judarna INTE från övriga folkgrupper. Altså vore det helt enkelt oförskämt att ställa andra krav på judar enbart p.g.a. att de är judar som bor i Israel - eller hur
Vi kan även konstatera att du inte längre upptagen med att ifrågasätta befintligheten av självkritik inom judendomen och Israel. Att du struntar sedan i frågeställningen gällande saknad av motsvarighet (HR-organisationer) i Arabvärlden, förvånar inte heller med tanke på att du ser bara hälften av världen...
!!
Citat:
Ursprungligen postat av ½½½
I fallet med självupptagna judar verkar det vara ett stort problem rent historiskt, men därmed inte sagt att det alltid beror på just deras speciellq form av rasism. När det sedan gäller israel ska det bli intressant att se hur många tusen år till av krig och övergrepp på sina granländer som ska behövas.
”I fallet med självupptagna judar….” ..Mycket relevant, tack!! Men gör gärna en statistik inte bara på " hamna ständigt i konflikter med sin omgivning.." utan på t.ex representativa religioner inom läkarekåren eller advokater...eller kända författre och konstnärer elller professorer i Sverige. Därifrån kan du också dra en slutsats över det judiska folket...eller hur ?
…och visst blir det intressant att se även i ett vidare perspektivhur andra grupper runtom i världen - beror på just deras speciellq form av rasism - ( ca 25 sticken) hanterar sin mycket mer våldsamma konflikter och hur de kommer att te sig i framtiden.
http://www.rb.se/sv/Aktuellt/Pressmeddelanden/rewrite_the_future_fler_barn_i_skolan.htm
http://www.humansecurityreport.info/index.php?option=content&task=view&id=160
http://www.globalis.se/konflikter
Förfärligt många judiska grupper överallt…
Citat:
Ursprungligen postat av ½½½
Jag tror att de flesta tänkande människor inser att folk som ständigt hamnar i krig med sin omgivning knappast saknar skuld. Oskrivet hur mycket just den jusdiska rasismen bär skulden till judarnas problematik och ständiga konflikter med än det ena än det andra, verkar vara ett synnerligen sorgligt kapitel. Förhoppningsvis får vi se ett slut på den judiska rasismen, vilken självklart bara kommer tillbaka till judarna till slut.
Så ska vi behandla judarna:
http://www.analyskritik.press.se/Religion/Luther/Urval%20ur%20Luthers%20huvudskrift%20mot%20judarna .htm
http://www.den-svenske.com/txt/2007-10-19-martin_luther_om_judarna.shtml
I ljuset av det som framkom i samtalen, bedömer undertecknad att det inte finns risk för vidare misskötsamhet i nykterhetshänseende, nej...Du är en nykter antisemit och som sådan sköter du dig väl..!!